• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inverter till plåtis för placering under stol ihop med batteri

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
I vår när husbilen plockas fram ur vinterdvalan så funderar vi på att byta bodelsbatteri. Vi funderar på om vi samtidigt ska sätta in en inverter till 230V. Det primära användningsområdet skulle vara att köra airfryer och vattenkokare på den. Inte samtidigt så klart. Airfryern är märkt 1350W. Vattenkokaren har jag inte koll på, men den vi har inne i huset är på 2000W. Då husbilen är en plåtis med begränsat med utrymme vore det förstås bra att få plats med invertern under passagerarstolen ihop med batteriet. Jag har letat runt efter inverters 1000+ W med basmått som ett batteri. Det finns inte många och måtten som anges på olika sidor diffar dessutom på samma inverter. Svårt att veta vilka mått man ska lita på. Finns det någon där ute som har en inverter under stolen för dessa ändamål? Vilken inverter i så fall? Eller är det för optimistiskt tänkt att få plats med batteri och inverter under stolen?

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Jag tror att utrymmet under stolen är alldeles för litet. Även om du skulle få rum med invertern, vilket jag tvivlar på, så kräver den ett fritt utrymme på 10-15 cm på vardera sidan. När invertern går så utvecklar den värme som en eller flera inbyggda fläktar skall hjälpa till att transportera bort. Det är svårt att få till i det trånga inbyggda utrymmet under stolen. Har själv letat inverter till vår husbil och förvånats över hur stora de är. Om man vill ha en storlek på 1500-2000W så är de ju ofta ~25cm breda och ~45cm långa. Jag gjorde en pappmall som jag flyttade runt i husbilen för att hitta lämpligt ställe att placera invertern på.

Brynne

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2025
Har ett 150ah Litiumbatteri från Creabest och 1000W inverter från Kjell o company under passagerarstolen på min Fiat. Fungerar bra.. Någon större inverter tror jag är svårt att få plats med, även mer värmeutveckling med större inverter. Driver främst micro och kaffepodmaskin. Kaffemaskinen är märkt 1200W, men det fungerar. Fläkten i invertern går bara igång de gångerna vi kör micron lång tid

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Dina önskemål/behov bestämmer batteri och inverter. Frågan är om man kan leva med en aningen svagare airfryer och om vattenkokare är så viktigt. Det är billigare att köpa annan airfryer än stort batteri/inverter.
i övrigt hade jag frågat Sunlux.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Under min passagerstol sidder et LiFePo4 batteri på 100Ah og bag rammen men under plastkåben sidder en inverter "Waeco Inverter MSI 1312" 1300W med peak 2400w. Der er også blevet plads til et prioritetsrelæ. Desværre fik jeg ikke taget nogen billeder installationen.

Men plads under passagersædet findes altså.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Beroende på hur din bil ser ut så kanske du har en soffgrupp eller ett skåp bakom passagerar sätet.
Sätt invertern där.
Jag har en tvärställd soffa där min inverter sitter (2kW).
Kablarna ligger under golvet och upp vid batteriet.

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
I bänken sitter Truma-värmaren. Det kanske finns plats för en inverter där ändå, jag får kolla det när husbilen plockas ut i vår. Den här invertern har jag hittat som jag tycker, enligt måtten i varje fall, borde få plats under stolen Awimex Pure-Sinus 1500W, 12V

Ett alternativ, som inte tar mindre plats, är att ta med sig en powerstation med 230V uttag. Då kan man använda den de få gånger man vill använda air fryern utan landström. Dock är sådana rätt dyra.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
I bänken sitter Truma-värmaren. Det kanske finns plats för en inverter där ändå, jag får kolla det när husbilen plockas ut i vår. Den här invertern har jag hittat som jag tycker, enligt måtten i varje fall, borde få plats under stolen Awimex Pure-Sinus 1500W, 12V

Ett alternativ, som inte tar mindre plats, är att ta med sig en powerstation med 230V uttag. Då kan man använda den de få gånger man vill använda air fryern utan landström. Dock är sådana rätt dyra.
Man kan bygga en egen powestation.
Det gjorde jag för ett par år sedan, tänkt att försörja 12v kylboxar mm men kompletterades med en inbyggd inverter.
Den gick väl på ca 3 000kr komplett och klar. Är på 105Ah.

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025

Lite osäker, men det verkar som att priset är exkl. moms.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
I bänken sitter Truma-värmaren. Det kanske finns plats för en inverter där ändå
Jeg ville ikke sætte en inverter i samme lukkede rum som varmeren. Inverter udvikler varme og behøver afkøling. Den indbyggede blæser vil gerne have køligere luft end det som findes i et rum med varmeanlæg

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
I vår när husbilen plockas fram ur vinterdvalan så funderar vi på att byta bodelsbatteri. Vi funderar på om vi samtidigt ska sätta in en inverter till 230V. Det primära användningsområdet skulle vara att köra airfryer och vattenkokare på den. Inte samtidigt så klart. Airfryern är märkt 1350W. Vattenkokaren har jag inte koll på, men den vi har inne i huset är på 2000W. Då husbilen är en plåtis med begränsat med utrymme vore det förstås bra att få plats med invertern under passagerarstolen ihop med batteriet. Jag har letat runt efter inverters 1000+ W med basmått som ett batteri. Det finns inte många och måtten som anges på olika sidor diffar dessutom på samma inverter. Svårt att veta vilka mått man ska lita på. Finns det någon där ute som har en inverter under stolen för dessa ändamål? Vilken inverter i så fall? Eller är det för optimistiskt tänkt att få plats med batteri och inverter under stolen?
Du bör ju ha 2 batterier och då får Du inte plats men inverter under stolen, det ryms exakt 2 st 95 Amp under stolen.
De apparater Du nämner tar betydligt mer effekt under start fasen.
Du kan ju kolla litium de finns i lite olika utförande, platta som ligger ner.
jr larmcenter eller www.jrltrading.se

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Du bör ju ha 2 batterier och då får Du inte plats men inverter under stolen, det ryms exakt 2 st 95 Amp under stolen.
Her kan man se 2 stk. 100Ah LiFePo4 batterier som får plads under passagerstolen i en Ducato

Til højre i billedet ses plastkåben som vender frem mod fødderne. Der har jeg sikringer og min Smart Shunt siddende.

Til venstre i billedet kan man se plastkåben som vender bagud mod bodelsrummet. Derunder har jeg min inverter og et
prioritetsrelæ siddende. Så plads findes!

Toppen