Då måste du även installera en prioriterare, ifall din inverter inte har den inbyggd.
(Klippt från inverterbutiken)
Hur fungerar det när jag vill använda både landström och växelriktare?
En elektriker skulle antagligen kunna hålla låda om detta problem en hel dag. Vi skall försöka beskriva utmaningarna och lösningarna på ett något enklare sätt. Tänk dig din bil eller båts elsystem som en slinga. Den startar med att strömmen kommer från antingen en växelriktare eller landström, och slutar med att ditt kaffe kokar. Om du skulle ha både en växelriktare och landström inkopplad på denna slinga så kommer det fungera så länge du bara använder växelriktaren som strömkälla. I samma stund som du kopplar in landströmmen så kommer den dock att trycka el baklänges in i växelriktaren varpå växelriktaren kommer att förstöras.
Det finns enkelt förklarat fyra sätt att lösa detta på och vad du väljer beror helt på önskad nivå av bekvämlighet och plånbok.
♠Du kan ha två olika slingor i ditt fordon/fartyg/stuga. En slinga som har ström när landströmmen är inkopplad och en annan som har ström när invertern är igång. En lösning kan t.ex. vara att något av dina eluttag är kopplat till växelriktaren och därför bara fungerar när den är igång och de andra är kopplade till landströmmen och därför bara fungerar när den är inkopplad.
♠En väldigt smidig lösning på problemet är vår
Inverter med Laddfunktion eller någon av
Mastervolts CombiMaster- eller Victrons Multiplus-modeller. Det är intelligena växelriktare som du kopplar in både batterierna och landströmmen i och sedan håller den koll på varifrån du tar strömmen. Du kan ställa in de på att prioritera landström eller batterier. När den får ström från land
laddar de dina batterier samtidigt som de skickar ut ström på din slinga och när du bryter landströmmen går den automatiskt över till att ta strömmen från dina batterier utan att det hinner märkas. På detta sätt fungerar alla dina eluttag oavsett vart strömmen kommer ifrån. ULTRA-modellen kan dessutom ta emot ström från solceller och generator utöver batterier samtidigt – allt kopplas till ett ställe som sköter det hela automatiskt.
♠Det tredje sättet är återigen att titta bland våra intelligenta växelriktare men denna gång kika på
Dometics MSI-modeller. De finns för 12V/24V i storlekarna 1800W, 2300W eller 3500W. Skillnaden på de och på ovanstående modeller är att de inte laddar dina batterier – men du kan fortfarande koppla in både batterier och elnätet i dem. De prioriterar alltid elnätet först, men skulle det försvinna – oavsett om det är för att du lägger loss eller för strömavbrott – så går de automatiskt över på batteridrift. På detta sätt får du ström till allt som ska ha det – oberoende av strömkälla.
♠ Det finns dock ett annat sätt. Det fjärde sättet. Det är att köpa
Victrons Filax 2 Transfer Switch. Det är en liten dosa med tre ingångar där den ena är prioriterad. I den ingången kopplar du t.ex. landströmmen och så skickar Filax 2 strömmen vidare. Om landströmmen försvinner känner Filax 2 av det och tar strömmen från en annan ingång – där du tex. kopplat in växelriktaren. När den prioriterade ingången kommer tillbaka så går den över och använder den igen. Helt automatiskt. På så sätt kan du ha en ”elslinga” som får sin ström från olika källor.