• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Inverter och elverk

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Har köpt Biltemas elverk 1,1Kw, bara för att ladda min batterier. Kostade 3499kr. Har det bara som backup då jag fricampar ofta. Annars använder jag en växelriktare (rea början 2024) med kapacitet på 2000w och peak 4000w. För espresso bryggare och mikro'n för havregryngröt och tina upp kanelbullar etc. Japp dyrt. Säker korkat men jag unnar mig den lyxen,
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.060
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har köpt Biltemas elverk 1,1Kw, bara för att ladda min batterier. Kostade 3499kr. Har det bara som backup då jag fricampar ofta. Annars använder jag en växelriktare (rea början 2024) med kapacitet på 2000w och peak 4000w. För espresso bryggare och mikro'n för havregryngröt och tina upp kanelbullar etc. Japp dyrt. Säker korkat men jag unnar mig den lyxen,
Hur stor laddare har du ihop med det elverket?
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Skäms att säga det..vet inte. Har electroblock som hanterar det. Jag kopplad in elverket på landström. Såg på displayen att elverket laddade bodelsbatteriet och startbatteriet tot med dryga 16Ah som gick ner till 3Ah och 13.2 volt efter ca 40 min. Självklart beror det på hur urladdade batterierna är. Känns bra om jag står "of the grid" råkar få problem med urladdade batterier på fjället. Har elverket bara för att ladda primärt bodelsbatterierna. Har solceller, men solen står lägre och lägre ner....Värme,o kylskåpgår på gasol. Har två 95Ah nya Varta batterier
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.417
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Skäms att säga det..vet inte. Har electroblock som hanterar det. Jag kopplad in elverket på landström. Såg på displayen att elverket laddade bodelsbatteriet och startbatteriet tot med dryga 16Ah som gick ner till 3Ah och 13.2 volt efter ca 40 min. Självklart beror det på hur urladdade batterierna är. Känns bra om jag står "of the grid" råkar få problem med urladdade batterier på fjället. Har elverket bara för att ladda primärt bodelsbatterierna. Har solceller, men solen står lägre och lägre ner....Värme,o kylskåpgår på gasol. Har två 95Ah nya Varta batterier
Då använder du ca 10% av elverkets kapacitet när batterierna är urladdade.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.060
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Skäms att säga det..vet inte. Har electroblock som hanterar det. Jag kopplad in elverket på landström. Såg på displayen att elverket laddade bodelsbatteriet och startbatteriet tot med dryga 16Ah som gick ner till 3Ah och 13.2 volt efter ca 40 min. Självklart beror det på hur urladdade batterierna är. Känns bra om jag står "of the grid" råkar få problem med urladdade batterier på fjället. Har elverket bara för att ladda primärt bodelsbatterierna. Har solceller, men solen står lägre och lägre ner....Värme,o kylskåpgår på gasol. Har två 95Ah nya Varta batterier

Ok, du får annars garanterat högre laddström genom att låta motorn gå på tomgång.

En annan sak att tänka på med små billiga elverk är att de kan ge en väldigt ful 230V som i värsta fall kan skada utrustning i husbilen, ifall det inte är ett inverter-elverk med ren sinuskurva typ Honda m.fl.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.947
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok, du får annars garanterat högre laddström genom att låta motorn gå på tomgång.

En annan sak att tänka på med små billiga elverk är att de kan ge en väldigt ful 230V som i värsta fall kan skada utrustning i husbilen, ifall det inte är ett inverter-elverk med ren sinuskurva typ Honda m.fl.
Tomgångskörning mer än en minut är förbjudet i de flesta kommuner! Och det är ganska trist att lyssna på om man råkar stå granne med
någon som använder den metoden ändå, vi har prövat!
 

GöranT

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
24627
Medlemskap
2024
Tomgångskörning mer än en minut är förbjudet i de flesta kommuner! Och det är ganska trist att lyssna på om man råkar stå granne med
någon som använder den metoden ändå, vi har prövat!
Är det bättre att lyssna på ett ettrigt bensinelverk? Bilmotorn har dessutom avgasrening.
Men ingen av metoderna är att rekommendera om man inte står ensam.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.947
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är det bättre att lyssna på ett ettrigt bensinelverk? Bilmotorn har dessutom avgasrening.
Men ingen av metoderna är att rekommendera om man inte står ensam.
Nej det tycker jag inte, men tomgångskörningen är är oftast förbjuden, det är inte elverket vad jag vet.
Att det sedan är onödigt med dagens batteri och solcellsteknik är en annan sak. Med lite kontroll över elförbrukningen
är det inte omöjligt att klara några dagar utan att ladda även på vintern.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Ok, du får annars garanterat högre laddström genom att låta motorn gå på tomgång.

En annan sak att tänka på med små billiga elverk är att de kan ge en väldigt ful 230V som i värsta fall kan skada utrustning i husbilen, ifall det inte är ett inverter-elverk med ren sinuskurva typ Honda m.fl.
Biltemas elverk är inverter elverk med perfekt sinus
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
308
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Är det bättre att lyssna på ett ettrigt bensinelverk? Bilmotorn har dessutom avgasrening.
Men ingen av metoderna är att rekommendera om man inte står ensam.
Ettrigt är inte elverket, dessutom körs det på Alkylator 4takt bensin som ren bensin, och släpper ut mindre med skadliga partiklar. Åter igen elverket är bara en backupp då jag är utanför "griden". Hittils har växeöriktaren med perfekt sinus varit tillräcklig för mig
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har läst och sett på youtube att man kan förstöra generatorn genom att ladda batterierna på tomgång, det blir ingen kylning som räcker till. Fanns en elektrisk förklaring till det hela också.
Många 12v uttag ger väldigt låg ström på de små elverken, själv har jag 4A vilket teoretisk laddning på 50W.
Har man en bra batteriladdare borde det vara mycket bättre att koppla den till 230v uttaget Kan den klara 20A får man ju hela 240w vilket bör ge bra resultat efter 1 timme och inte många dl bensin. Har man sen en extra ljudämpare så lär det inte höras så mycket. Speciellt inte när gräsklipparna går för fullt.
Biltema hade förut ett ännu mindre och lättare elverk tror det var 800w. Det finns att köpa på många ställen och även de biltema har nu. Det är lite olika färger på skalen och namn men går att spåra på beteckningen. Mitt elverk är g950 kostade 2800kr och hade fina värden läste måånga recensioner. Duger ju till nödladdning och möjligen en mindre mikro.
1719966603306.jpegOch naturligtvis fri frakt och snabb leverans.
Fungerar ju till att ladda elcykeln samtidigt!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.417
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du har ju redan bestämt dig för att det är en bra idé med elverket så varför fråga? Skulle jag använda elverk så skulle jag skaffa en rejäl laddare så att elverket iaf kan användas till 50%. Sedan så finns det ju batteriteknik som gör elverk ganska överflödiga.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
718
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Du har ju redan bestämt dig för att det är en bra idé med elverket så varför fråga? Skulle jag använda elverk så skulle jag skaffa en rejäl laddare så att elverket iaf kan användas till 50%. Sedan så finns det ju batteriteknik som gör elverk ganska överflödiga.
Vem är det som ställer en fråga? jdjiveco ger oss ett tips. Som vi inte behöver följa. Det är upp till läsarna att avgöra om det är bra eller inte.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
722
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Har köpt Biltemas elverk 1,1Kw, bara för att ladda min batterier. Kostade 3499kr. Har det bara som backup då jag fricampar ofta. Annars använder jag en växelriktare (rea början 2024) med kapacitet på 2000w och peak 4000w. För espresso bryggare och mikro'n för havregryngröt och tina upp kanelbullar etc. Japp dyrt. Säker korkat men jag unnar mig den lyxen,
Intressant syn på det hela. Låter som att du har batteri(er) och en klen laddare som inte kan försörja fricamping och driva invertern. Vi fricampar under hela året men behöver inget elverk. Har ett LiFePo batteri och 2kVa inverter. Vi använder sällan gasolhällen utan kör induktionshäll.
Dc-Dc laddaren ger 50A från generatorn.
 
Toppen