• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter baklänges

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Eftersom det finns många duktiga elektriker här på HBK tänkte jag fråga om vad som händer om det kommer växelström "baklänges" till invertern. Jag har fundering på om det går att koppla in en inverter på det vanliga 220V nätet i bilen. Men vad händer då jag ansluter till 220V utifrån? Jag är givetvis införstådd med att jag behöver ett relä som bryter strömmen till kylskåpet när invertern går om det är ett kylskåp som automatiskt välger energikälla. Likaså kan man tänka sig att ha ett relä som bryter anslutningen mellan invertern och 220V nätet i bilen när 220V kopplas in utifrån men det lär bli en kort impuls innan relät hinner dra.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Inverter baklänges

Jag kan se i de olika förslagen att skyddsledaren brytes/kopplas om i ett relä. Skulle sätta en stor slant på att våra tillsynsmyndigheter skulle ha synpunkt på detta. Generellt gäller ju att skyddsledaren aldrig bryts! Eller.......

HBK-hälsningar

Göran 292
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Inverter baklänges

Jo absolut, alla gul/gröna till samma jordpunkt.
Nu vet man ju inte riktigt hur invertern reagerar, det står en del luddigt om jord i min manual. Man kan kanske använda en jordfelsbrytare om man vill vara säker.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Inverter baklänges

Så här har jag kopplat min inverter.
1.
OBS!! Arbete i starkströmsinstallationer kräver Behörighet.
2.
Installationen rekommenderas inte om man har AES kylskåp, då väljer skåpet att gå på 230V när invertern är på.

Fördelen med att manuellt byta mellan (Nät) och (Inv) är att du på ett säkert och godkänt sätt blockerar invertern att gå mot nätet.

Sedan är det viktigt att slå på invertern innan du kopplar på lasten, (sparar invertern).

/Lars

SCHEMA.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Inverter baklänges

Så här har jag tänkt att koppla in en inverter med hjälp av en fempolig växlande strömställare (från ELFA):

Inverterinkoppling.jpg


Här visas normalläget där invertern inte är inkopplad. Kylskåpet får ström via strömställaren medan batteriladdaren ständigt är inkopplad på 220V-intaget. När strömställaren slås om matas 12V (via ett kraftigt relä) till invertern, 220V matning till kylskåpet bryts, likaså intaget för 220V utifrån där batteriladdaren är inkopplad.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Inverter baklänges

Jag har tänkt mig en 600W inverter, möjligen en 1000W. 12V i brytaren är egentligen bara spänning till ett relä (som jag inte iddes rita ut). ELFA har en byggbar brytare som klarar 16A per modul. Varför inte 12V i samma brytare?

Jag är säker på att jag svarade på ett inlägg som kom efter mitt kopplingsschema, men nu är det borta. Eller håller jag på att bli senil (inge omöjlighet alls)?

Hoppsan, nu var det tillbaka. Då är jag nog inte senil! Skönt!
 
Senast ändrad:

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Inverter baklänges

Så här hade jag tänkt det!
Hej!
Vet inte vad du har tänkt använda för typ av relä, men strömmen till invertern blir över
100A om invertern är på 1000W. Kablarna till invertern ska vara korta och mycket grova för att minska effektförlusterna. En inverter suger batteri!
Det bör vara ett proffs som gör installationen för att undvika elolycka eller brand.
Hade en egen konstruktion med ett 3pol 2vägs växelströmsrelä som i viloläge var anslutet till invertern och drog relät när 230VAC anslöts och kopplade då in nätspänningen. Hade en 300W:s inverter själv då.
Batteriladdaren var ansluten till ett separat uttag direkt på 230VAC intaget.
Detta för att undvika "evighetsmaskinen".

Ta de försiktigt
Lars-Olof
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Inverter baklänges

Om jag minns rätt så skall reservkraft som inkopplas i befintligt nät enligt starkströmsföreskrifterna vara försett med två kontaktorer som förreglar varandra med tidsfördröjning så att det är omöjligt för strömmen att nå ut till nätet. Man kan nog jämställa en inkoppling av en inverter med reservkraft i det här avseendet.
Sedan blir en kontaktor för 120A dels ganska stor dels drar den mycket ström för att hålla kontakttrycket. Tillsammans med de andra reläerna som du ritat det så påverkar du också erforderligt effektuttag från invertern.
Innan ni börjar koppla, kolla er inkoppling av kylskåpet. En del har AES skåpen kopplade till EBL för att jämföra 12/230V

Förresten varför bryta bort 12V, den bryts i samband med att du stänger av invertern. Styr funktionen med att slå av och på invertern när du ej behöver den.

Av ovanstående anledning har jag valt den säkra och godkända metoden av inkoppling.
 
Senast redigerad av en moderator:

RosMarie&Curt

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
4181
Medlemskap
2024
Sv: Inverter baklänges

hej jag har läst många förslag.
Men varför krongla till det mer än man behöver när bilen är utrustad med färdig el 12v.
Enklast är att köpa ett elverk för ladning det räker med ett Eu 10i Honda kopla sladd från 230v utgången på elverket till 230v ingången på husbilen
ha en bateriladdare jag har en WAECO Perfekt Charge IU1512 med fjärrkontroll då går elverket på tomgång och drar 3dl i tim.
Jag föbrukar mycket ström då jag har en diesel värmare i bodelen är MIKUNI MX40 vattenburen. Jag har ett 100Ah bateri i bodelen är det c:a -10 grader brukar jag ladda 1-2 tim per dyngn när vi står längre på sama ställe då är det bara elverket som håller elen i husbilen.
Och sedan vikten är bara runt 10kg för elverket. jag andvänder bärbara datorn som tv.mobilen kan du ladda med en 12v-230v omformare med äkta sinus kurva.
 
Senast ändrad:
Toppen