• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

inverter/ac

Gulleben

FD HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
9727
Medlemskap
2023
Hej, tänkte hör med forumet angående ac, driven av inverter under färd,
Har en Dometic 2200 ac kan man driva den med inverter när man kör, hur stor skall en inverter vara alltså effekt ren sinus eller spelar det någon roll, skall invertern vara kopplad på bodelsbatterierna eller direkt på bilbatteriet, har 2 st 74ah fritidsbatterier i bodelen hur långt räcker det?

Hälsningar

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: inverter/ac

Om vi på skoj bara räknar lite :)
Jag har ingen AC men jag antar att 2200 står för effekten i W. På 12 V blir det en ström av drygt 183 A. Dina batterier på 2x74 Ah, räcker alltså 148 delat med 183 vilket ger 0,8 timmar, alltså ca 48 minuter.
Nu har jag inte tagit med några som helst förluster, och räknat på batteriernas totala kapacitet. Normalt kan man bara ta ut ca hälften ur batterierna för att inte förstöra dem, så räkna med ca 20 minuter.Sedan är det tomt...

F

F.d. 55451

Guest

Effekten av så stor urladdning på liten batterikapacität - jag tyckes endast 10 till 15 minuter eller 30 - 40 % av nominell kapacität.
- ochså jag på skoj bara räknar lite :)

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025

Din Dometic förbrukar 910W. Teoretiskt kan du använda en 1000W inverter.
Dessa brukar ha en verkningsgrad på 85% vilket betyder att strömmen ut från batteriet ligger runt 90A. Om du kopplar till bodelsbatteriet klara dom sig ca 1 och en halv timme. Koppla inte till bilbatteriet för generatorn kan ej ladda batteriet så snabbt.

I

Ice-Man

Guest

Om vi på skoj bara räknar lite :)
Jag har ingen AC men jag antar att 2200 står för effekten i W. På 12 V blir det en ström av drygt 183 A. Dina batterier på 2x74 Ah, räcker alltså 148 delat med 183 vilket ger 0,8 timmar, alltså ca 48 minuter.
Nu har jag inte tagit med några som helst förluster, och räknat på batteriernas totala kapacitet. Normalt kan man bara ta ut ca hälften ur batterierna för att inte förstöra dem, så räkna med ca 20 minuter.Sedan är det tomt...

Nja, förmodligen är 2200W uteffekten. Rimligtvis borde ineffekten vara på max 500W vilket ger ca 40A förbrukning. Förutsatt att generatorn laddat bodelsbatterierna direkt så borde det alltså gå att ha AC´n igång under tiden man kör.

Edit: Såg nu att den drar 910W, det är nog på gränsen för vad generatorn klarar.

F

F.d. 55451

Guest

Batteriars nominell kapacitet beräknas vanligen från C20 - dvs urladdning för 20 timmar ner till 10,5 volt eller fungera till destruktion tröskel.
Ju snabbare urladdning sker det mindre nominell kapacitet.
Vid fyrkantkuv i inverter ~82%, sinus ~78%.
Min AC funker OK vid fyrkantkuva, men för liten kapacität - endast 3400 BTU i husbil 5,8 meter.

Så en lös bedömning av 910 watt, blir det ½ - 1 timme.

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Ja Gulleben, blev du klokare av allt experterna skriver. Alla skriver ju olika? ???? Så vad gäller?
//Tommy :wideeyed:
--------------------------------------------------------------------------------------------
Det funkar inte om man inte är inkopplad på 230V från en stolpe.
Om man ändå försöker så blir inte de dyra bodelsbatterierna särskilt gamla :wink:.

M.v.h. JANKRO.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

--------------------------------------------------------------------------------------------
Det funkar inte om man inte är inkopplad på 230V från en stolpe.
Om man ändå försöker så blir inte de dyra bodelsbatterierna särskilt gamla :wink:.

M.v.h. JANKRO.

Helt rätt, det var därför jag skrev att jag räknade på skoj, även om jag inte visste om den drog 2200 W eller 910 W.
Den är en alldeles för stor strömförbrukare för att köras på något annat än "land-el".
Dessutom blir kablarna väldigt grova till invertern om man ska köra 100 A genom dem...

Gulleben

FD HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
9727
Medlemskap
2023

Ok tack, nu börjar jag att förstå, det är arkiverat och stoppat i lådan.
Tack alla, roligt att det är så många smarta människor här på forumet och att man kan få svar på sin fråga, och snabbt.
Hälsning Gulleben

J

Jarn

Guest

Det finns tydligen möjligheter, men billigt är det inte.

Om du tittar här på sida 83 så är det en växelriktare som är specialgjord just för att kunna driva en 230 V AC.

Tyvärr på tyska.

För övrigt en bra bok som även beskriver solceller och liknande på ett bra sätt och förklarar varför vissa Kina kopior kanske inte är så bra till husbil.

BÜTTNER ELEKTRONIK | Handbuch XIII | ©2013

F

F.d. 28264

Guest

Hej, jag har en Freshjet 1700 som jag kan köra under färd, det möjliggörs genom att ha installerat ett DC-Kit 3 (Dometic), sedan har jag även en lite större generator installerad på bilen (180 A).

Ett DC-Kit 3 borde även kunna driva din kylanläggning under färd om du har tillräckligt stor generator.
Ciao
/Roma

F

F.d. 50104

Guest

Hej frågan var väll under färd, 950w. På 14volt =68A. Borde inte vara nå problem på någolunda mordern bil dom flesta har ju minst 100 Ampers generator eller mer så det är generatorns kapacitet som avgör om det går eller inte .

F

F.d. 28264

Guest
M

MatsFo

Guest

Tack Roma, men det gör inte att jag förstår mer vad som är skillnaden.
Jag hittade den första av dina länkar innan jag ställde frågan och den hjälpte mig inte. Den andra, med kopplingsscheman m.m. är jag inte nog duktig för att förstå.

Så jag försöker igen. Vet någon vad DC-Kit 3 innehåller mer än invertern och kan man i så fall skaffa till de produkterna till sin egen inverter för att få det att fungera på egna husbilen?

Toppen