• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Invasion!

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025
En otroligt stor invasion den värsta jag någonsin upplevt har skett nu den senaste veckan.
Varifrån dessa inkräktare kommer har jag inte fått något svar på. Kanske någon från det här eminenta forum kan ge ett svar?
Miljoner kanske miljarder småd------r till knott har fullständigt förstört allt vad utevistelse heter.
Finns det någon som har något bra husknep mot dessa små marodörer. Jag vet dock att de försvinner efter en tid, men innan dess. Vi var ute med husbilen i helgen upptäckte då att de kröp in genom takluckan till toalettet /saknar rullgardin/. Fick igång en "spira" 12 volt som tur var det tog knäcken på de ovälkomna gästerna. Handfatet blev svart med döda knott. Dessa tabletter som används i "spiran" avger en doft som tydligen förlamar dem." (Vet inte om det är så hälsosamt för människor att vistas i den doften heller). De små marodörer hade alltså kommit in genom myggnätet i takluckan. "Klenade" in myggnätet i takluckan med myggstift förhoppningsvis var det det som möjliggjorde en fortsatt tidigare störd nattsömn.
Har inte upplevt att de kommit inomhus tidigare har det skett någon slags mutation eller är det en ny sorts knott som anfaller. Kan det vara de "norrländska" som dragit sig nedöver eller? Talade med bekanta från Holland de hade haft en fullständig mygginvasion i februari i år.
Finns det något annat medel än spira som man kan använda inomhus/utomhus? Tips mottages tacksamt.

Senast ändrad:

Egil 84

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2026
Sv: Invasion!

Vad är det som hänt ?????

Under de 25 år vi bott i Vallentuna har vi Aldrig haft mygg o knott
Endast någon enstaka och har man tagit död på den stackaren har kvällen
varit räddad.

Nu drar man sig för att springa ut med soppåsen på kvällen.
Jag har aldrig upplevt så mycket mygg , inte ens i norrland.
Har också förstått att dom förekommer väldigt lokalt.

Nu förstår jag tidigare års Tv reportage från Österfänebo.
Huvaligen jag står inte ut !!!!´ Kan inte lämna kommunen
för vi jobbar fortfarande.

// Gunilla :( :(

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Har en kompis som har en son med barnbarn boende i Vallentuna. Han skulle beöka dem denna vecka. Kan det vara han som tog med sig några tusen mygg och knott till er.

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Fick tips om att sätta på värmen i bilen det skulle de inte tycka om. Skall provas nästa gång. Återkommer med besked om det lyckats.

Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Jag är lika förundrad som ni ! Fast åt andra hållet !! Fredagen 3/7 hade vi vårt årliga regnbågsmete i en skogsjö utanför Gällstad. Efter en regnig dag kom solen fram med ett underbar värme på kvällen. Normalt sett skulle det betyda massor av mygg. Inte en enda av de c:a 30 deltagarna såg en enda mygga !! Vad i hela friden är det som har hänt ???

Toppen