• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Introducera husbilsintresset för sin partner

F

F.d. 20950

Guest
Hej!

Tänkte höra om det finns några här som har bra eller dåliga erfarenheter av att inviga sin partner i livet med husbil? Antingen om ni hade intresset sedan tidigare eller om ni tillsammans har utforskat livet med husbil.

Kanske någon som gjort ett riktigt lyckat upplägg så partnern blivit stormförtjust? Eller kanske någon som gjort ett riktigt klavertramp så partnern aldrig mer vill sätta sin fot i en husbil? :twitcy:

Då jag arbetar som frilansjournalist är tanken att detta ska bli underlag för en tidningsartikel. Kontakta mig gärna via PM. Om ni vill diskutera med varandra här i tråden får ni gärna ange om ni vill vara med i tidningsartikeln eller inte.

Mvh Niclas Sjöqvist

F

F.d. 29775

Guest
Sv: Introducera husbilsintresset för sin partner

Hej Niclas,

Intressant ämne.
För vår del började det hela i 2007 när vår hund var så gammal att vi inte kunna få den passad av andra, vi funderade så på at han kunna följa med i hundkorg i personbilen. Hade i alla år kört med personbil till Södra Europa varje år.
Jag såg då plötsligt alla tyska husbilar som kom från Helsingörs färja och tänkte at det kanske var en ide. Jag tog en titt på beg. husbilar hos dåvarande Provia i Helsingborg och blev faktisk helfrälst på 5 minuter. Men allt utan min frus kännedom.

Jag föreslog henne detta hemma och fick til svar att det minsann bara var pensionärer o. l. som körde husbil och att hon minsann inte ville sätta sig i ett sånt monstrum!!

Nå, men fick henne till slut med ner till Provia och tittade på husbilar och
provkörde en ny Adria. Då vi kom ut till den stora parkering vid Råå camping och vi öppnade bodelsdören och tittade ut över vattnet blev hon också frälst tlll överflod och det hela slutate med att hon insisterade på at vi köpte en ny Adria - och så blev det. Ingen av oss har ängrat detta beslut en sekund sen dess. Husbilslivet bliver bara 'bättre och bättre dag för dag':):)

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Efter att ha skjutsat runt min fru i Alpernas kända och okända pass i sportbil under många år. Så behövdes ingen som helst övertalning.
Nu går Col de turini i lagom fart enligt kartläsaren.:)
bosse b

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Så var det för min del också bosse b! Det är inte helt lätt att hitta en övernattning i en stuga/rörbue/hytte osv. efter 18:00 en fredag kväll i Norge (där nätterna är kalla och alla ställen är bokade).
Det som triggade vår HB tanke för ett par år sen var att vi letade övernattning på 5-6 ställen utan napp, då sa min käresta: "vi kanske ska köpa en husbil" (hon hade aldrig klarat av att sova i en personbil). ... och DETTA HAR JAG VÄNTAT PÅ I FLERA ÅR, men inte vågat föreslå själv!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En bra metod att få frun intresserad är omvänd lobbying! Om man vid upprepade tillfällen råkar nämna att "jag minsann aldrig skulle komma på tanken att skaffa husbil" så inträder hos det motsatta könet någon sorts revoltreflex som gör sådan lobbying framgångsrik! :D

Ta inte för allvarligt på detta nu men jag misstänker att några ändå känner till den här sortens taktik!

Knarrevik

F

F.d. 55328

Guest

Efter att ha tältat på en ö strax utanför Orust natten till den 2 augusti Hus och bilar under vatten | Nyheter | Aftonbladet behövdes ingen övertalning. Hon som ger mig mat och jag insåg då fördelarna med att sova närmare tre meter över marken under ett rejält plåttak. Jag kunde för min del tänka mig en "tattar termos" men frun menade att en husbil kunde även hon köra, vilket var otänkbart med ett ekipage av bil med påhänge. Året därpå blev det Hymer alkovbil som vi båda älskade, men snart tröttnade vi på att krypa upp och sova i alkoven. Nästa bil blev en Burstner med fransk säng (vi har blivit modigare med åren) så numer sover vi i samma plan som köket vilket uppskattas av delar av familjen. En liten detalj i sammanhanget är att frun vägrar köra ett så svajigt och klumpigt fordon som en husbil.

F

F.d. 55359

Guest

Vet inte hur man ska räkna när det gäller vem som fick in vem hemma.

Började med att jag skulle köpa en crossbuss, skåpbil med plats för motorcykel + enkel ofta hembygd bodel. Men då min fru krävde toa och dusch för att åka med fick jag tänka om. Det slutade då med husbil och släp. Mycket större investering än först tänkt men nu betalade ju hon hälften:p:

Redan första resan, då utan mc och släp, kände vi att detta var vår grej och att vi ville ha en bil som vi verkligen ville ha. Gick igen ALLT i Düsseldorf hösten 2009 och hittade drömbilen som vi sen beställde ny när vi kom hem igen. Nu är vi tre i familjen å husbil 3 är införskaffad.

Vår dotter var bara några veckor första gången hon var på Anderstorp pappan skulle leka och ytterligare några veckor senare var hon på götakanal-resa i Östergötland. Innan hennes 1-årsdag hade hon besökt 10 länder!:)

F

F.d. 20950

Guest

Tack för bra svar hörrni! Någon/några som kan tänka sig att uttala sig i en eventuell artikel i Husbil & Husvagn? (under förutsättning att redaktionen gillar idén).

Niclas

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Tack för bra svar hörrni! Någon/några som kan tänka sig att uttala sig i en eventuell artikel i Husbil & Husvagn? (under förutsättning att redaktionen gillar idén). Niclas
Nej tack för min del, det kan reta upp en hel del miljönissar (HB går på fossila bränslen) eller skapa kaos i "ordnade" förhållanden med balans i tillvaron med stuga på landet. Det räcker för mig att min bättre halva har lyckats "övertala" mig om ett husbilsköp, jag är så lycklig så det räcker : )

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Jag är lite sent ute med ett inlägg men bättre sent än aldrig.

Jag fixade ett allvarligt laddningsproblem på en bekants
HB och fick för detta låna bilen en vecka på sommaren 2013.

Inget sades till familjen vart vi skulle, men vi for
till Öland där 3/4-delar av familjen inte varit.
Jag hade varit där 2ggr så jag visste lite om ön.
När vi kom till Kalmar så var det ju kört med den
överraskningen.:)

Det var den bästa semester vi haft på 20år,
så min sambo och ungarna var lätt övertalade
när jag på vintern började leta HB.
Sambon var helt inne i diskussionerna med mej om
inredning/planlösning/storlekar/lastvikter/sittplatser
mmmm.
Våren 2014 köpte vi en "gammel Citroen C25" som jag
delvis renoverat och som vi nyttjade sommaren 2014
och hade jätte kul och trevligt i.
Hoppas våren kommer snart. :)