• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Intressanta punkter (POI)

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Med anledning av att ”trevert” (Evert H) i mitt inlägg CC, ACSI och Italienska stjärnor nämnde ARCHIESCAMPINGS, så efterlyste ägaren till webbsidan ”archie” hjälp med översättning till svenska av www.archiescampings.eu, vilket jag erbjöd mig att göra.
Jag har nu både fått kontakt med Archie och gjort en preliminär översättning av de olika texterna. Archie siktar på att uppgradera sin hemsida med svensk text i slutet på januari.
För de som likt mig inte är helt förtrogen med POI (Point of Interest) som det förkortas så skall jag i korthet berätta vad jag har hört och läst.
· POI kan avse allt från campingar, sevärdheter till fartkameror, hastighetsbegränsade vägsträckor och svampställe
· POI är i grunden vanliga koordinater för longitud och latitud (grader, minuter och sekunder), som i detta fallet kan användas för att navigera med en GPS.
· Vi kan säga att en GPS ”förstår” POI, men bara på sitt ”språk/gramatik”” och inmatade på sitt sätt.
· Vad jag har erfarit så har de olika GPS –leverantörerna valt olika sätt att ange POI, vilket gör att en fil med POI måste vara anpassad till din GPS.
· Förutom turordning vid angivning av platsens namn och koordinater så använder någon/några GPS inte sekunder (”) utan decimaler av minuter.
· Jag vet att olika ”campingkedjor” tidigare angett sina campingar som POI, men tagit bort dem efter klagomål. Kanske beroende på att någon matat sin GPS med sekunder i stället för minuter eller tvärt om (?).
· Vidare har inte alla GPS (som min Navman iCN 720) någon möjligheten att direkt knappa in POI –koordinater, utan du måste föra över POI i en fil från en dator.
· Filen kan du antingen själv skapa genom att skriva in POI i datorn, eller hämta från Internet exempelvis gratis via www.archiescampings.eu.

Kanske ”trevert” (Evert H) kan kompletter (eventuellt även rätt) ovanstående.
//Conny

F

F.d. 7569

Guest
Sv: Intressanta punkter (POI)

Hej Conny.

Tack för att du översätter till svenska.

Archies senaste POIs finns med i mina senaste versioner för Garmin och TomTom av "Egna POIs" som du hittar på http://www.husbilsklubben.se/forums/t25677/. För att nå den sidan måste man dock vara medlem i HBK.

I filerna finns även separerat CampingCheck (557), Acsi (1601), campingar vid motorvägar (4584) en "allmän" fil med campingar i europa (19178) och svenska campingar där jag slagit ihop FC- (514) och SCR-campingar (555). Därtill Bordsatlas 2008 (4910, varav 3827 enbart för husbilar) och ställplatser från "Womo-nånting" som jag hittade i somras (12060). Så fort jag får Bordsatlas 2009 i slutet av januari så uppdateras "Egna POIs".

Filerna i "Egna POIs" går att konvertera till andra format med hjälp av programmet POI-Edit som du finner på PoiEdit - Main.

//Roger

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Intressanta punkter (POI)

Bra Conny att du hjälper Archie med en svensk version. Jag tycker hans sida är både bra och överskådlig. Jag är inte så bra på engelska att jag vågade mig på att översätta den. Roger Medin kan det mesta om Poi`s så det är nog han som bäst kan svara på specifika frågor om detta.

Hlsn
Evert H

Toppen