• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Intressant forum

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Intressant forum

Skal du 4x4 oppgradere din ambulans? Rimelig heftig doning!

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Visst har jag funderat på det många gånger, alla delar som krävs för ombyggnad till drivande framaxel finns att köpa i USA.

Å andra sidan har det nackdelar, den blir tyngre. Högre att kliva in och ur. Drar ännu mer bensin. Och det finns egentligen inga vägar man får åka på som är så dåliga att 4 hjulsdrift krävs, inte i västeruropa i alla fall. Förutom på vintern förstås, då borde alla bilar i Sverige vara 4 hjulsdrivna.

Det går ju att köra på olika terrängevenemang och tävlingar men då har jag min Willys Jeep och Ambulansen skall då fungera som dragbil och bostad.

Men visst är det lockande med 4X4. :wub:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Nei da er det mer bruk for en 4x4 husbil her i Australia. Enkelte områder i nord er helt stengt for 2-hjuls drivne - ikke med forbud, men med store skilt om at det er ikke teknisk mulig å komme frem. I noen av de lange kryssingene av det indre er det påbydt å være minst 2 biler i følge og klar beskjed det er ikke forsvarlig å kjøre med annet enn drift på mer enn 2 hjul.

Toppen