• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Intressant ang centrumnära ställplatser

Drogen

FD HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
[FONT=&quot]Västervik, Varbergm.fl. har varit i blåsväder bland husbilsentusiaster på sista tiden för att det är svårt att parkera och övernatta i husbil nära centrum. I tidningen Östra Småland publicerades en artikel för någon vecka sedan ang. Kalmars centrumnära platser som ska stängas p.g.a. ombyggnader. Det ska dock inte bli något glapp innan nya platser etableras eftersom man ser det stora behovet.

I artikeln publiceras uppgifter att antalet övernattningar på dessa 18 platser mellan 2012 och 2015 ökade från ca 500 till 2354. En undersökning av "Destination Kalmar" säger också att varje husbilsturist omsätter i snitt drygt 900.-/dygn i främst shopping och restaurangbesök vilket betyder över 2 miljoner kronor på en säsong. Samhällsbyggnadskontoret säger att "husbilarna är viktiga för oss och de ska vi ge plats för". Trots detta ser många komuner ofta husbilarna som en belastning [FONT=&quot]där husbilsåkarna [/FONT]tar plats och service men sedan sitter och trycker i sina bilar och äter från sin egen kyl... ;)

[FONT=&quot]I mitt närområde ser jag en svängning där t.ex. Oskarshamn och Mönsterås [FONT=&quot]har/inför campingförbud i kustnära ytterområden och hänvisar till campingar men dessutom [FONT=&quot]etablerar centrumnära ställplatser. Utvecklingen hänger dock inte med ökningen av husbilstur[FONT=&quot]iser på långa vägar. [FONT=&quot]För min del kör jag en tidig semester utomlands och en sen period norr ut[FONT=&quot]. När jag blir mer rutinerad så kommer jag säkert att hitta pärlor även mitt i sommaren men det kommer att bli trångt där ute[FONT=&quot]...[/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT][/FONT]
[/FONT]

F

F.d. 55374

Guest
Sv: Intressant ang centrumnära ställplatser

Herre min ge, 900 kr i snitt.
Tommy R

Drogen

FD HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021

I artikeln står det "varje husbilsturist" men räknar man på summan på drygt två miljoner så blir det 900.- på varje husbil och natt. Räknar vi på två pers i varje husbil så är det 450.- per skalle. Ska man lägga det på shopping och mat så får man knappt en t-shirt och en Big Mac :) Det blir fort pengar om man får in turisterna till stan...

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Personbilsturister är nog inte fy skam heller. Där har man ständigt behov av både restaurang och hotell.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

I artikeln står det "varje husbilsturist" men räknar man på summan på drygt två miljoner så blir det 900.- på varje husbil och natt. Räknar vi på två pers i varje husbil så är det 450.- per skalle. Ska man lägga det på shopping och mat så får man knappt en t-shirt och en Big Mac :) Det blir fort pengar om man får in turisterna till stan...

Dessutom brukar drivmedel etc vara med i dessa kalkyler...

S

Sören-6830

Guest

Personbilsturister är nog inte fy skam heller. Där har man ständigt behov av både restaurang och hotell.

Jo, så är det gott om parkeringsplatser för dessa också.........

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2025

Hej
Mora kommun har dock insett att även husbilsturister kan besöka byn och inrättat en stor grusad plan med anvisad reserverad plats för oss.
Tackar och bugar då det är gratis , visserligen ingen service men centrum finns bara 300 meter bort.

Bengt

Toppen