• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Intrånget

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Intrånget

Håller helt med dej, men hackarna kan finnas var som helst i världen så jag tror tyvärr chansen är liten att man får tag i någon.

Det finns nackdelar med ett öppet samhälle och detta är inte sista gången någon eller några blir utsatta i olika länder. Tack till alla som jobbar med att återställa allt.

4

4 JO

Guest

Då all information ligger i en databas och tekniken bakom forumet är föråldrat så finns det möjlighet att göra en export av databasen och därmed få tillgång till samtliga uppgifter.
Detta är inget som syns i loggfiler eller annat om det är gjort eller ej.
Att inloggningen till admindelen ligger på standardplatsen har naturligtvis underlättat för andra att hacka sig in, guider finns för hur.

Ett IP-nummer kommer man inte långt med. Om det är ett Svenskt IP så kan Polisen endast få ut mer information från internetleverantören om brottet anses ge minst 6 månaders fängelse.

Jag byter lösenord och skulle föreslå fler att göra det, i synnerhet om du använder samma inloggningsuppgifter på flera webbplatser.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Håller med 4 JO om att plattformen som HB-klubben använder är föråldrad.
En uppgradering är ju utlåvad då jag tidigare har flaggat och efterlyst för det.
Kanska vore bra att gasa på den tanken...var minst ett halvår sen jag såg att någon sa att den skulle uppdateras.
Sen är det svårt att värja sig för cyberattacker då de som sysslar med kriminalitet ofta ligger steget före. Det man som vanlig datoranvändare ( nu pratar vi inte surfplattor och mobiltelefoner) kan tänka på.. är att alltid ladda ner uppdateringar och använda potenta skydd mot intrång. En enkel och självklar metod. Använd aldrig sk gratis skydd... kan var ett sätt att underlätta för intrång och cyberscanning.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Handen på hjärtat, finns det något här på klubbens sida som skulle kunna skada någon privat person? tror inte det. Dom som har företag med rabatter och förmåner kanske har uppgifter som man inte vill sprida. Att det är obehagligt är ju självklart men vi ska inte bli hysteriska och göra saker som inte är genomtänkta. Jag personligen har inget att vara rädd för så jag behåller mitt lösenord.
Tack alla som jobbat med detta hela dagen, detta är väl också en påminnelse om hur effektiva vi är även om"skutan" är gammal så flyter den ju alldeles utmärkt. TACK!!

4

4 JO

Guest

Saken är den att det är kanske inte den information du har här som kan skada.
Har du samma inloggning till flera webbplatser, t.ex Facebook och mail, det är då den stora skadan kommer att ske.
Då kan okända personer göra inlägg i ditt namn, ändra lösenord så du inte har åtkomst till dina egna uppgifter.
Och har de tillgång till din mail kan de enkelt beställa lösenord från alla andra webbplatser som kräver din inloggning.

Av den anledningen är det väldigt viktigt att byta lösenord på samtliga platser där du använder samma inloggningsuppgifter.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Märkligt - har nu provat åtskilliga gånger ändra lösenord och varje gång får jag detta meddelande:

"De två e-postadresserna som du angav stämmer inte överens."

E-postadresserna? Den har jag inte ens försökt ändra.

...och ja, jag har skrivit nya lösenordet helt lika på båda raderna.

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Har du angivit ditt gamla lösenord???

Ja, varje gång. Det är redan "punkter" motsv. lösenordets nedslag när jag går in på ändra-sidan. Har flera gånger provat att radera prickarna och skriva in lösenordet på nytt samt även behålla punkterna. Samma svar...

De två e-postadresserna som du angav stämmer inte överens. - har ju inte ens angivit nån e-postadress, den finns redan automatiskt inskriven några rader längre ner.

<> <> <>
Tillägg: Fungerade byta lösenord gm telefonen. På paddan kom det av någon märklig anledning upp bara EN rad för e-mail varje gång istället för två.

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Bytte precis lösenord och det funkade. Det bör nog alla göra. Om man använt samma på andra ställen så byt där också
Aj, aj, "andra ställen"... Saknar förteckning dock ingen brist på Alzheimer light.

Så här ser formulär för lösen & e-mejl byten: svårare är så är det inte!
lödsenord.jpg

Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Ja, varje gång. Det är redan "punkter" motsv. lösenordets nedslag när jag går in på ändra-sidan. Har flera gånger provat att radera prickarna och skriva in lösenordet på nytt samt även behålla punkterna. Samma svar...

De två e-postadresserna som du angav stämmer inte överens. - har ju inte ens angivit nån e-postadress, den finns redan automatiskt inskriven några rader längre ner.

Monica, jag skickar PM...

4

4 JO

Guest

Bra Tommy,

Tycker inte att du ska skämmas över att du föll för grupptrycket, det handlar ju ändå om din IT-säkerhet på nätet.

4

4 JO

Guest

Vet inte om det har med intrånget här att göra och att man kan ha kommit över lösenord.
Någon har försökt att återställa ett lösenord från ett av mina sociala konton. Kan ju naturligtvis vara en tillfällighet men med tanke på att jag nog aldrig råkat ut för något liknande tidigare, trots att jag arbetar med webb och IT och har funnits på webben sedan Moses tid, så kopplar i alla fall jag ihop det med händelsen tidigare i veckan.

Kan inte nog poängtera vikten av att se över sina inloggningsuppgifter på olika webbplatser.

Toppen