• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Internetradio

Ove & Marjatta

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4902
Medlemskap
2025
Har sökt efter en internetradio, men får inga bra råd hur dessa fungerar.
Vill ha en apparat som vi kan ansluta till 230V, men kunna använda den
med batteri utanför husbilen.
Finns dessa och i så fall var.

Nästa piks gäller anslutningen via internet.
Vi har ett mobilt bredband som vi naturligtvis har med oss när vi är ute på vägarna.
Vi betalar för ett antal megabite och undrar om det förbrukas när vi lyssnar på radio ock inte surfar.

Tacksam för svar som någon har erfarenhet.

Hälsningar

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internetradio

Varför inte utnyttja telefonen eller plattan för att slippa dra på en extra pryl.
SR och TuneIn är utmärkta appar som spelar radio i upp till 6 dygn på en laddning.

Vill man ha lite bättre ljudkvalitet finns det utmärkta små förstärkare/högtalare i alla prisklasser.
Mycket bättre ljud än en radio förmår.
Jag kan inte på rak arm svara på hur stor dataförbrukningen är men antar att den är försumbar i jämförelse med vanlig surfning.

Senast ändrad:
F

F.d. 23327

Guest

ja nallen eller platta och så blåtand eller kabel till lämplig högtalare med inbyggd förstärkare.
Finns en uppsjö av sådana högtalare idag och har man en äpple prudukt brukar det finnas högtalare med dockningsstation i.
Det finns en drös appar med radio fast tunein hör till dom bättre

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Jag använder internetradioappen Tuneln Radio Pro. Finns till ipad/iphone och android. kostar 38 kr. Finns en gratisversion också.
Mobile Devices

F

F.d. 4220

Guest

Jag använder själv min iPad (och appen Tunein, som tipsats om) för att lyssna på radio när vi är ute och åker. Jag har kopplat den till bilradion. Dels för att det är stabilare mottagning så samt för att jag får navigationen samtidigt (har inte blåtand på radion).

En internetradio, som ni frågar efter, har trådlöst WiFi och är ansluten till en router. Att lyssna på streamad radio förbrukar data, men ganska lite. Mycket mindre än bilder och video, så det bör vara försumbart.

Denna listan på Prisjakt ger er ett antal exempel. Första i listan har uppladdningsbara batterier som laddas via en adapter (så det skall inte vara några problem att ladda från 12 volt heller). Troligen har de flesta liknande funktion.

Hoppas att detta var vad ni sökte.

//Stefan

Toppen