• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet utomlands

thou

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Hej,

I somras var vi två veckor utomlands. Jag har Telia mobilabonnemang med obegränsad surf och min dotter är en extra användare, således med obegränsad surf. Nu visar det sig att detta endast gäller i Sverige. I Eu har vi 50 GB per månad vardera. Kan låta mycket men strömmande video via diverse appar plus TikTok så räcker det inte långt. På vissa campingplatser finns gratis wifi, men dessa funkar oftast rätt kasst. Hur löser ni surf och tv-tittande i utlandet på husbilssemester. Jag hittar inga bra svenska abonnemang som ger obegränsad surf i eu.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har också Telenor med obegränsad surf inom Sverige och 100 GB/månad utomlands. Vi har tre nummer anslutna till detta abonnemang som ger fria samtal och SMS i EU samt ett antal andra länder.

Finns möjligheten går det kanske att planera in en tvåveckors resa utomlands så att det blir en vecka i slutet respektive början av två intilliggande månader och därmed har du dubblat surfmängden. Men det är kanske få förunnat att ha den flexibiliteten att välja tid så.

//Michael, medlem
 

thou

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Jag har också Telenor med obegränsad surf inom Sverige och 100 GB/månad utomlands. Vi har tre nummer anslutna till detta abonnemang som ger fria samtal och SMS i EU samt ett antal andra länder.

Finns möjligheten går det kanske att planera in en tvåveckors resa utomlands så att det blir en vecka i slutet respektive början av två intilliggande månader och därmed har du dubblat surfmängden. Men det är kanske få förunnat att ha den flexibiliteten att välja tid så.

//Michael, medlem
Tack för info.

Jag kollade runt på de olika mobiloperatörerna som fanns i Lübeck. De har kontantkort med obegränsad surf, eller i princip obegränsad surf. Jag frågade personalen om denna surf gäller i andra länder eller bara i Tyskland. Svaret hos Vodafone var att det gäller i hela EU. Efter koll på Vodafones hemsida visar att de hade fel. Så det verkar gälla även i utlandet att personalen hos mobiloperatörerna inte har koll på sina egna abonnemang. På våran utresa kollade jag i en Telia-butik vad som gäller min surf och då sa de att obegränsad surf även skulle gälla i Danmark, men det stämde inte.

Det bästa alternativ jag hittade i Tyskland, men slog aldrig till på det, var att köpa ett pre-paid SIM-kort från O2 med 999 GB surf. Denna surf ska gälla i hela EU under 90 dagar (eller något liknande), så vitt jag kan se. Kanske provar det nästa sommar.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Använder Telenor kontantkort 449 kr för 150gb i EU. Om det tar slut så har jag ett kort till jag kan ladda. för att inte förlora kvarvarande surf måste jag ladda för minst 99kr och får då 2gb. Är på resa nu, Polen och nu Tyskland och har förbrukat ca 15gb på 14 dagar, men många platser har haft ok wifi
 
Toppen