• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet i husbilen

F

F.d. 53879

Guest
Hej,

Får vår första husbil nu till våren och har några frågor angående internet i husbilen.

Tänkte köra tv via internet och har redan en android TV box. Routern som ska finnas i husbilen är en Dovado Pro Ac. Vilken lösning är billigast/enklast att få internet till routern? Har förstått att jag behöver köpa en usb dongle om jag vill kunna köra ett simkort annars är alternativet att dela internet från telefonen? Vilken typ av simkort ska man annars ha om jag inte vill dela från min mobil? Vill både ha en lösning som fungerar i Sverige samt under ca 3 veckor i Frankrike.

Undrar också hur man gör/vad jag behöver för utrustning för att kunna köra routern och tvboxen på 12volt?

Tacksam för all hjälp.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sv: Internet i husbilen

Hej!

Att köra TV via mobilt bredband kan vara litet problematiskt. Inte tekniskt, mest ekonomiskt. TV drar ca 2 GByte/timme. Telias största abonnemang är maxat till 100 GByte/månad, dvs. 50 timmars TV-tittande. Kostnad = 450 kr/mån. Till skillnad från trådbundet bredband där du har obegränsad volym per månad, så har alla (?) trådlösa bredband en maxgräns per månad. Det du får fundera över är hur mycket du tänker titta och sedan kolla med olika operatörer vad det kan kosta. Om du tar det via en dongle eller via mobilen har ingen betydelse för volym relativt kostnad.

Dovado rekommenderar att man köper en liten inverter (12V -> 220V sinus) och kör från den fast jag har kört en Dovado Pro från 12V via en liten omvandlare för att skydda Dovado:n från höga spänningar i 12V-nätet. Har för mig att jag köpte den hos Kjell&Co.

Hälsningar
Hans
 
F

F.d. 53879

Guest
Sv: Internet i husbilen

Hej!

Att köra TV via mobilt bredband kan vara litet problematiskt. Inte tekniskt, mest ekonomiskt. TV drar ca 2 GByte/timme. Telias största abonnemang är maxat till 100 GByte/månad, dvs. 50 timmars TV-tittande. Kostnad = 450 kr/mån. Till skillnad från trådbundet bredband där du har obegränsad volym per månad, så har alla (?) trådlösa bredband en maxgräns per månad. Det du får fundera över är hur mycket du tänker titta och sedan kolla med olika operatörer vad det kan kosta. Om du tar det via en dongle eller via mobilen har ingen betydelse för volym relativt kostnad.

Dovado rekommenderar att man köper en liten inverter (12V -> 220V sinus) och kör från den fast jag har kört en Dovado Pro från 12V via en liten omvandlare för att skydda Dovado:n från höga spänningar i 12V-nätet. Har för mig att jag köpte den hos Kjell&Co.

Hälsningar
Hans

Tack! Skulle det funka med en sån här tror du? https://www.clasohlson.com/se/12-V-spänningsomvandlare-DC-DC-18-W/32-7733#moreinfo

Ingen som har något tips på vilken dongle man ska köpa till Dovadon? Tänkte som sagt beställa någon olåst från ebay.
 
4

4 JO

Guest
Sv: Internet i husbilen

Nackdelen med alla 4G-modem som man måste koppla in en dongel i är att det inte går att koppla in externa antenner, i alla fall i de allra flesta modellerna.
Vill minnas att antennerna som sitter på Dovadon är till för Wi-Fi och har inget med uppkopplingen att göra, men jag kan ha fel.

Då jag både bor och arbetar i min bil så har jag därför en TP-link Archer MR200 4G-router med antenner som ger bra mottagning av den mobila uppkopplingen.
Dessa kan enkelt bytas ut, har ett par i reserv med högre dbi om man står väldigt otillgängligt till, men det är sällan jag behöver byta.
Denna är inkopplad dygnet runt på 12-volt med adapter från Kjell.com och som har en egen säkring.

När jag vill vara riktigt mobil så har jag en lite router från Netgear, aircard 785s, som har inbyggt batteri och även det kan jag ansluta externa antenner till om jag vill.
Har suttit långt ut på en klippa vid havet och arbetat, där hade jag inte täckning med mobilen, men bredbandet funkade utmärkt med antennerna.

Jag har Husbilsklubbens avtal med Tele2 och kör deras Unlimited med några extra datakort. Funkar hur bra som helst.
Har du inte obegränsad surf så kan du på de flesta streamingtjänster ställa in vilken bandbredd du vill ha och därmed spara lite data.
Kan ju ibland vara lite onödigt att kolla med full HD-kvalitet på en liten skärm.
 

GöranT

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
24627
Medlemskap
2024
Sv: Internet i husbilen

Du får antingen köpa usb dongle till Dovadon eller dela från din telefon. När du delar från telefonen agerar den router, Dovadon kan inte sända vidare det wifi telefonen sänder.

Vilket alternativ du bör välja hänger mest på vilken lösning som är smidigast för dig, ett eget abonnemang till Dovadon som alltid finns i bilen eller att slå på din telefon när du behöver det. Dovado stödjer väldigt många usb donglar, bara att kolla på deras hemsida.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Internet i husbilen

Vi har en så’n här 4G-router, vilken fungerar alldeles utmärkt. Har åkt i Sverige och Europa och den har aldrig fallerat. Dessutom är routern lätt att ta med sig på andra resor. Räckvidden för wifi är begränsad men räcker väl till i husbilen. Modellen heter Netgear Aircard 785. Priset är runt 1000 kr. Det finns andra liknande små routers.
 

Bilagor

  • 69B90308-CE2D-4563-945A-328018BAEFFD.jpeg
    69B90308-CE2D-4563-945A-328018BAEFFD.jpeg
    129,4 KB · Visningar: 135

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Internet i husbilen

Tele2 säljer 4g modem obundet för 399:-. Har själv ett E3372 från Tele2 som fungerar bra med Dovado Tiny ac direkt på 12v från husbilen.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sv: Internet i husbilen

Jag kör en Huawei dongle E3276 (har några år på nacken nu) som sitter i USB-uttaget på min Dovado Pro. Har fungerat utmärkt och donglen har uttag för två antenner (MIMO). Sedan har jag kört både trådbundet och trådlöst lokalt nät från Dovadon.

Anderoid: den DC/DC-omvandlare du visade länken till borde funka. Min är liknande. För min skall egentligen "12V in från bil -> 12V stabiliserat ut" inte fungera, men det gör det. :)

Min poäng med att kolla operatörerna är att olika avtal är en snårskog, speciellt med kopplingar till de avtal man ev. redan har. Jag har t.ex. gratis mobilt bredband från Telia eftersom jag har fiber från dom. Inte så många GByte per månad så det räcker till någon större mängd TV men det räcker för e-post, SMHI och en del annat.

Hans
 
F

F.d. 53879

Guest
Sv: Internet i husbilen

Fungerar ditt mobila bredband från Telia även i utlandet?


Tack så mycket alla för tipsen jag har fått!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Internet i husbilen

Telias bredband fungerar inte i utlandet, däremot kan du köra internetdelning från telefonen.
Räcker inte datamängden du har kan man köpa till tex 200GB 199kr gäller i 48dagar,MEN utomlands får du använda 20GB per 30dagar.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sv: Internet i husbilen

Roaming utomlands: Ja, jag tror det. Har inte provat.

När det sedan gäller hastighet på anslutningen måste du nog ha 4G-anslutning för TV. Är mottagningen dålig skiftar donglen över till 3G (och t.o.m. 2G) och det är ingen höjdare ens för vanlig web-browsing. Så gå in på Dovadon och se att du verkligen har 4G innan du försöker med TV.

För övrigt är bit-hastigheten beroende på avståndet till masten, hur många andra som samtidigt använder samma mast och hur mycket hinder (träd) och skräp (radiostörningar, studsande radiovågor etc.) det är i luften. Inne i städer där det är mycket studsande radiovågor hjälper MIMO. Ute i skogen där räckvidden normalt är begränsningen, har MIMO ingen större effekt.

Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sv: Internet i husbilen

Kan nog hända Olof G har rätt.

Mitt mobila bredband kom som en effekt av fibern till huset. Det mobila bredband jag har till telefonen, och klonat till en iPad, är en annan historia.

Det ena har med Telias bredbandsverksamhet att göra och det andra med deras Mobiltelefon-verksamhet och de är inte alls synkade med varandra.

Hans
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Internet i husbilen

”... har några frågor angående internet i husbilen. Tänkte köra tv via internet...”

Under åren har vi haft ett antal mer eller mindre bra Internetlösningar i husbilen.
När Telenor Fritid kom så kastade jag ur allt och stoppade bara in ett tvillingkort i paddan. Det har fungerat bättre än något annat. För oss så är Routerns tid förbi.

I år har vi kört Italien Sicilien Grekland Balkan mfl länder utan några Internetproblem. Nu har vi precis kommit hem från Tyskland o Frankrike, det har fungerat utmärkt. En bit i Moseldalen var det trögt men det körde vi snart förbi, annars har även Google map funkat fint att navigera med, direktkoppling mot Womo.

TV ser vi via vår egen Slingbox. Då slipper vi allt vad Playkanaler o VPN tunnlar heter. Bara en Box hemma, inga månadsavgifter, vi ser våra egna kanaler. Slingboxen komprimerar signalen så man klarar sig redan från 0,7 Mb/s, enkelt bekvämt o billigt. Se Slingbox.com, boxen finns bl.a. hos Dustin.se.
 
Toppen