• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Intercoler/markis

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Såg att någon eftermonterat intercoler. Är det ok att göra på en motor som gått sisådär 22tusen mil.Är det värt pengarna isf och vad kan man tänka sig att det kostar? Montera markis, är det ok om man inte har alla tummarna mitt i handen?Härligt forum det här, man ställer frågor och så kommer en massa fina tips. Bra för en nybliven medlem! Hälsningar Hasse:msn_dontknow:
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Intercoler/markis

Tittar på den just nu men det verkar bra alltihop så det kan nog bli affär på lördag.
Fiat Euramobile 560MMS-95:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Intercoler/markis

Att eftermontera en intercooler är ju inte så svårt och kostar inte alld många tusen eller det kanske inte är en laddluftkylare du menade ?

Att montera en markis är egentligen inte så svårt för det finns steg för steg anvisningar , man måste bara vara nogrann så man använder rätt fäst /fog massa .
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Intercoler/markis

Jag eftermonterade en IC på en Hymer 640.
Följande var att tänka på
- Luft till och från IC så den verkligen fungerar och inte bara är där
-Rördragning så mycket som möjligt i metallrör annars gör trycket att du vidgar slangar och mindre extra till motorn
-Alla slangar och klämmor skall säkras annars går de isär och bilen "nyser" vid belastning
-Höj inte trycket mer än vad kallluften ger
-Så korta rör slangar som överhuvdtaget går annars får man ketchup effekt vad gäller effekten
-Allt skall sitta fast men tänk på att motorn rör sig mycket och det måste finnas flex i anslutning till motorn
-Vid kall och fuktig väderlek kan laddtrycket bli så högt att maxtryck givaren slår ifrån


Jag märkte ingen ökad bränsleförbrukning utan en minskning vid samma körförhållanden
Motorslitaget ökar självklart
Olje byten är viktigare då allt belastas mer.

Om man är road så kan man även öka laddtrycket och spruta in mer bränsle och/eller vatten nitro lustgas osv med ännu mer effekt till följd. Gårt man för långt så får motorn "fötter" då vevaxeln går av eller stakarna tittar ut eller vxlådan blir mer tillgänglig för drev byten. Har provat alla ovanstående med alla resultat ovan

Lycka till :)
 
Toppen