Sv: Intercoler/markis
Jag eftermonterade en IC på en Hymer 640.
Följande var att tänka på
- Luft till och från IC så den verkligen fungerar och inte bara är där
-Rördragning så mycket som möjligt i metallrör annars gör trycket att du vidgar slangar och mindre extra till motorn
-Alla slangar och klämmor skall säkras annars går de isär och bilen "nyser" vid belastning
-Höj inte trycket mer än vad kallluften ger
-Så korta rör slangar som överhuvdtaget går annars får man ketchup effekt vad gäller effekten
-Allt skall sitta fast men tänk på att motorn rör sig mycket och det måste finnas flex i anslutning till motorn
-Vid kall och fuktig väderlek kan laddtrycket bli så högt att maxtryck givaren slår ifrån
Jag märkte ingen ökad bränsleförbrukning utan en minskning vid samma körförhållanden
Motorslitaget ökar självklart
Olje byten är viktigare då allt belastas mer.
Om man är road så kan man även öka laddtrycket och spruta in mer bränsle och/eller vatten nitro lustgas osv med ännu mer effekt till följd. Gårt man för långt så får motorn "fötter" då vevaxeln går av eller stakarna tittar ut eller vxlådan blir mer tillgänglig för drev byten. Har provat alla ovanstående med alla resultat ovan
Lycka till