• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Integrerad, säng eller skåp

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad säger ni, om du skulle köpa en integrerad bil typ Flair, Charisma, Phoenix, eller Mega liner.
Hur förhåller du dig till extra säng över förarplatsen VS skåprad mot taket i stället för säng?

Är extra säng i denna klass av husbilar något du betalat extra för vid beg köp?

Själv föredrar jag skåp........

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Integrerad, säng eller skåp

Vad jag märkt efter att haft bra koll på vad som säljs på Mobile.de under lång tid är att bilarna utan säng ligger klart lägre i pris och är mer svårsålda.
Även om man själv vet att man aldrig behöver mer än 2 sovplatser så blir det garanterat svårare att sälja bilen sen igen.
Skåp finns det dessutom ofta redan gott om på andra ställen i bilen.

Jag skulle välja säng alla dagar i veckan. Använder man den inte kan man ändå ha den som förvaringshylla.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På ny Flair er det minimal prisforskjell, men hovedgrunnen til ikke velge skap utgaven var for oss plasseringen av tv midt over foran. På de 7 år vi hadde den siste Flair ble gjestesengen benyttet mindre enn 50 netter, og vi savnet aldri de ekstra skap.

Det er for meg litt merkelig å skrive om Flair i fortid etter 15 år i 2 forskjellige, men etter flyttingen down under er det ikke lengre mulig å ha en slik bil.

Linder

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2025

Köper du en husbil så är det väl för att trivas och INTE för att sälja den!
Välj du som du/ni vill ha den. När vi köpte husbil var det inte en prisfråga utan en trivselfråga.
Vi har skåp och kan inte tänka oss något annat.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Visst skall man köpa den bil man trivs med och vill ha men det är nog inte många av oss som inte behöver bry oss om varken pris eller totalkostnad vid köpet.
Köpa dyrt till fel pris och sen behöva sälja billigt är ju aldrig roligt för plånboken. I alla fall inte om det finns begränsat med medel i den.

Med lite koll på marknaden kan man förhoppningsvis ändå köpa den bil man vill ha till "rätt" pris och sen när det blir dags även sälja den efter en rimlig värdeminskning/kostnad.

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026

När vi köpte husbil behövde vi bara två sängar så det blev skåp. Vilken rymd det blev ovanför förar och passagerarsätet. Och ljuset från den stora glasluckan, som hade varit skymd av en säng vi inte skulle använda. Vi köpte bil för att resa och bo i inte för att sälja

tomhoff

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2025

Vad jag märkt efter att haft bra koll på vad som säljs på Mobile.de under lång tid är att bilarna utan säng ligger klart lägre i pris och är mer svårsålda.
Även om man själv vet att man aldrig behöver mer än 2 sovplatser så blir det garanterat svårare att sälja bilen sen igen.
Skåp finns det dessutom ofta redan gott om på andra ställen i bilen.

Jag skulle välja säng alla dagar i veckan. Använder man den inte kan man ändå ha den som förvaringshylla.

Håller med. Var på gång att beställa en bil med skåp, men blev avrådde av säljaren eftersom dessa är mer svårsålda än bilar med säng. Ska man behålla sin bil tills den skrotas gör det inget, menflertalet byter bil vart 4:e - 6:e år och då måste mannen tänka på ekonomin
Tomhoff

Linder

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2025

När vi köpte husbil behövde vi bara två sängar så det blev skåp. Vilken rymd det blev ovanför förar och passagerarsätet. Och ljuset från den stora glasluckan, som hade varit skymd av en säng vi inte skulle använda. Vi köpte bil för att resa och bo i inte för att sälja
Dessutom spar du vikt!

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Är själv i köptagen av en helintegrerad efter 2 alkover och en delintegrerad med taksäng.
Har 2 söner, 17 och 20 år. I normala fall följer de inte med oss på våra turer, men när vi sa att vi åker till Kroatien och Italien ville de följa med. Det är bara roligt att ha de med sig så visst fick de det.

De har visserligen sagt att de inte följer med oss nästa sommar, men det har de sagt innan. Förra året åkte vi utan den äldre sonen. Vi vill att de ska ha möjligheten att hänga med om de känner för det antingen tillsammans eller med flickvän.
Med så stora killar som är 198 långa begränsar det modell utbudet en del. Många modeller har en 2m säng, den andra185-195 och taksängen 180-190. I mitt fall behöver jag 3 fullängdssängar = modeller utan riktig taksäng går bort för mig.
Får vår Dethleffs I DBM Magic edition om någon vecka och där är 2st 150x200 sängar :yes:

Toppen