• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inte smidigt u blixt

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Inte smidigt u blixt

Skruva upp ISO-talet så högt att exponeringen ger en slutartid som räcker. Ställ kameran på brusreducering vid höga ISA-tal och ta bort resterande brus i rawkonverteraren.

Annars tycker jag att det också kan vara snyggt och effektfullt med rörelseoskärpa på sådana bilder.

Oavsett, så är sådana här bilder tagna i naturligt ljus enligt min mening bra mycket snyggare än blixtbilder, men smaken är ju olika...

Här ISO 3200, 1/100s f 2,8, 24 mm, det var i princip svart som i en säck därinne, kameran visar mer än vad vi kunde uppfatta med våra ögon.

Brusreducerad i kameran, därefter något brusreducerad i LR, lite svärta och kontrast, klart!

/Ludde

130206.1086.jpg

130206.1084.jpg
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Inte smidigt u blixt

Det är väl kanske därför jag ej har ngn blixt, men jag tror att Gustav vill ha ett foto där man ser alla utan rörelseoskärpa, håller med dig att det kan bli fräckt med rörelseoskärpa i rock fotos;).2 Av 40 blev hyffsade annars så var de oskarpa!
 
Toppen