• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inte så positivt!!???För vem?

F

F.d. 9075

Guest
Följande står att läsa i Borås Tidning idag.

Vilda campare skapar problem

Nyheter i går 15:16 | Uppdaterad i dag 13:45
Att semestra i skog och mark är populärt - men lugn semester kan urarta till vild camping. Tvärtemot vad många tror får man inte slå upp tältet var som helst. Och husvagnsägare ska helt akta sig för naturmarker.

Göteborg (TT) ”Vild camping” är ett brott okänt för många. Det innebär att man slår upp sitt tält utanför utpekade tältplatser i stadsplanerade områden, exempelvis i parker och idrottsområden. Nedskräpning i form av grillar och aluminiumburkar lämnas kvar på platsen och förstör naturen. Men det är inte nonchalans eller snålhet som gör att camparna gör fel.
– Det beror mestadels på okunskap. Folk tror att allemansrätten betyder att man får campa var som helst, vilket inte är sant, säger Roger Nyd vid Gotlandspolisen.
Vanligtvis beger sig de oönskade camparna av efter tillsägelse från polis, annars kan överträdelsen ge böter.
Husvagnar och husbilar styrs av terrängkörningslagen som säger att man ska hålla sig intill vägen och inte köra ut på betesmarker, ängar eller stränder.
– Vi märker att de kommer in ungefär var tredje dag och stannar en natt för att fylla på el och vatten. Det känns både tråkigt och fel, säger Håkan Gusteus, kvalitetschef för Sveriges camping- och stugföretagares riksorganisation (SCR).

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Inte så positivt!!???För vem?

Som läget är i olika kommuner kanske man skall läsa den lokala ordningsföreskriften innan man nattparkerar.

Gurra

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Hrmm, är det verkligen korrekt att chefen för trafikpolisen på Gotlands citeras om vild camping i Borås tidning..?

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2026

Samma artikel läste jag i Karlskoga Tidning idag. Vad jag förstår är artikeln hämtad från TT.//Pirkko

Senast ändrad:

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Ungefär samma citat står att läsa i Motala tidning.
Hm.......

Tant sture

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

– Vi märker att de kommer in ungefär var tredje dag och stannar en natt för att fylla på el och vatten. Det känns både tråkigt och fel, säger Håkan Gusteus, kvalitetschef för Sveriges camping- och stugföretagares riksorganisation (SCR).

SCR kanske skall vara glada att vissa husbilsekipage kommer in över huvud taget. Hur kan det vara tråkigt och fel att någon vill köpa den tjänst som man tillhandahåller.
Med tanke på hur kort tid på året campingägarna har öppet skall de vara glada att någon kommer överhuvud taget. De har ju vant husbilsägara vid att klara sig utan campingar övriga delar av året. Dessutom är priserna numera, som jag tycker, hutlösa. Strannade på en 2 stjärnig "billig" camping (låg standard, utomhus disk, bilar och husvagnar uppställda hur som helst) på sydkusten förra veckan 180:- plus el 40:- för att stå en natt. Då fick man betala för varmvatten i såväl disk som dusch. Tittar jag i SCR katalogen så tar jag mig för pannan när jag ser priserna under högsässong. Det är tydligen så att "vagabonderna" står för vinsten, men blir ofta ganska dåligt behandlade av såväl campingägare som en del "långliggare". Jag föredrar en enkel ställplats till en rimlig penning.

F

F.d. 55334

Guest

Hej
Artikeln har nog stått i alla "landsortstidningar", även NT (Norrköping m o). Inget nytt eller hur. Motorfordon har aldrig omfattats av allemansrätten.
Men sen tror jag att om man bara står på en skogsväg eller liknande bryr sig inte markägaren för en natt, om de inte ska jaga älg dan därpå.
Ha det gott!
Agneta W

Senast redigerad av en moderator:

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

TT-artikeln kanske är initierad av någon från SCR. Lobbying går ju till på det sättet.

EssoJ

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Det är väl ganska klart att det inte är särskilt positivt för den som driver en camping om det inte kommer campare i den omfattning som medför att verksamheten går runt och ger den avkastning som behövs eller som campingägaren har tänkt sig.
I normala fall är det väl så att flertalet näringsidkare måste anpassa sin verksamhet till kundernas behov och inte tvärtom. Om det nu finns en speciell kundgrupp med speciella behov så gäller det för företagaren att försöka möta deras behov på bästa sätt, så att kunden blir nöjd.
Det är dömt att misslyckas för en företagare som, med olika raffinerade medel, försöker tvinga tills sig en viss kundgrupp. Det hjälper inte ens att ha en samlande organisation (typ SCR) i ryggen och som ger visst stöd till, i detta fallet, campingägarna.
Det behövs sannolikt en annan strategi och ett annorlunda upplägg för att vi husbilsåkare ska välja att nyttja den service m.m. som en traditionell camping i dagsläget erbjuder.
V-backen :)

F

F.d. 53018

Guest

Hei! At campingplasseierne og deres organisasjoner misliker fricamping, er forståelig. Men det betyr ikke at vi som bobileiere skal bøye oss for deres næringsinteresser. Det norske - og svenske - plasseiere må forstå, er at skal de kapre oss som kunder, må de gi et tilbud som interesserer oss. Det har franske og danske plasseiere forsøkt å få til med sine Quick stop-ordninger: Kom sent, reis tidlig, betal mindre. Dessverre er det fortsatt trolig slik i Skandinavia som i Tyskland, ifølge en tysk undersøkelse som jeg i sin tid leste i Reisemobil International: bobilfolket kan deles i tre grupper: Halvparten overnatter alltid på en campingplass, en fjerdedel av prinsipp aldri og en fjerdedel når det oppleves som fornuftig.

F

F.d. 11293

Guest

En ledare i en organisation som kritiserar kunden, kan ju inte ha någon framgång där.
Nej dom måste tänka nytt, en campingplats för husvagn o bil har en viss storlek, ta och dela den på mitten så får det plats 2 husbilar, och sänk priset med 50%, så blir ju summan den samma
:)

Senast redigerad av en moderator:

Leif-143

FD HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021

tacka vet jag danmark och tyskland. det börjar bli lite väl mycket negativt om husbilar nu i sverige.
hälsningar från esbjerg från en som ska strö en massa pengar på de platser som jag trivs.
(och det finns många)

Toppen