• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inte mycke kvar

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Inte mycke kvar

Enligt ägaren till husbilen började branden i värmeaggregatet som han just hade startat.

Undrar vilket "värmeaggregat" det var?

För detta måste väl vara OVANLIGT - eller?

Blivande HB-ägare.

F

F.d. 20262

Guest
Sv: Inte mycke kvar

Läste detta i Västerbottens Kuriren

Husbil exploderade och brann upp

Husbilen exploderade och en mani husbilen flög iväg när husbilens gasoltub exploderade.
- Han hade änglavakt, säger räddningsledaren.
Den våldsamma och dramatiska branden inträffade vid lunchtid på en parkering utanför Ammarsnäs.
Jenny Sjöström var räddningsledare och en av de första på olycksplatsen.
Bilen stod parkerad på en sidoväg nära Vindelåforsen.
- Vi möttes av en övertänd husbil. Svart rök och höga lågor slog upp. Plötsligt exploderade husbilen. En av de två männen i bilen flög iväg, berättar Sjöström.
- Sen börjar bilen rulla bakåt och for ner i ett dike, där den fortsatte brinna.
- Mannen hade änglavakt.
Räddningstjänsten kunde inte rädda husbilen utan koncentrerade sig på att begränsa branden. Ett intilliggande vindskydd kunde därmed räddas.
Ingrid Pilto var den som larmade räddningstjänsten. Hon bor alldeles intill platsen där husbilen stod.
- Min son hade varit ned till bilen, som stod parkerad 6-7 meter från vårt garage. Samtidigt ser från fönstret att det ryker ur bilen, berättar Ingrid Pilto.
- Jag ser att en av männen i bilen försöker släcka med en av bilens brandsläckare men misslyckas. Lågor slår upp ur bilen, inte minst från motorhuven.
- Själv är jag mest rädd att branden ska sprida sig till vårt garage, där vi har både gasol och bensin.
Ingrid Pilto ringer larmnummret 112.
- Branden blir bara värre och sen börjar bilen rulla över vägen. Det var väldigt dramatiskt.

2008-09-12

Toppen