• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inte husbilsrelaterat.

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Nä det är inte detta inlägg, jo lite . Jag har lånat ut husbilen till 3 st segelflygare som är och tävlar DM o JSM i Herrljunga. Ställde dit bilen i lördags och skall hämta den på lördag.
Idag var det hyfsat väder så det skulle bli flyg idag. Jag gick in på segelflygforumet o läste, då fick jag hjärtsnörp! Det stod att flera hade fått vända hem och några landat ute. Jag är väl för grön med det här att landa ute, usch bara de hittar ett bra gärde tänker man utan diken m.m. Han kom banan runt ca 15 mil, blev 8 av 8 bra att bara komma hem tycker mamma. Han har 8 år till som junior så han är där för att lära o inte vinna som han sa i helgen.
Nyttigt att umgås med annat folk än de som sitter på andra sidan datorn som de ofta sitter vid.
Hoppas det blir fler fina dagar för dom.
Bra med flygtrim inför flygträffen nästa helg;)/Susanne

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Inte husbilsrelaterat.

Bra att han fixade det.
Landa ute?????
Det vill väl till en fena på flygning om man skall landa direkt in i hangaren??
:D
//W

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Ojdå, det verkar inte bra. Men finns det inte segelflygplan med liten motor med ihopfällbar propeller? Sådan vill jag flyga med annars kanske jag får avboka min flygning nästa helg.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

En riktig segelflygare fortsätter flyga oavsett om det finns termik eller inte. Skulle en riktig segelflygare bli tvungen att landa ute, så beror det på att den egna blåsan blivit överfull och då landar han tvärs en potatisåker:twitcy:

F

F.d. 17941

Guest

Men så finns det ultralätta plan med en " liten " motor som gör dem till nästan segelflygplan eller......
Lasse ..... :)

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Landa ute gör de nästan aldrig när de bara flyger för "skoj skull" men när det är tävling skall de ju köra en bana som kan vara väldigt lång och tar luften slut så...
Landa ute det tränar de ju på emellanåt vid fältet.
När blåsan blir full blir det en påse har jag hört, vi letade påsar innan tävlingen och alla är ej täta heller:)
Och ett ultralätt med väldigt liten motor det seglar inte vidare långt:twitcy:.
Måste vara en qicksilver som menas.
Motorseglare med motor nä det är mer åt ett ultralätt tycker jag./susanne

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Morotspåse är ej att rekommendera:). "Polsk mikrofon" är att föredra!
Förresten - är det nån manlig som försökt att pinka i påse liggande på rygg:twitcy:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Ja du Esbjörn du har varit med om en hel del, det förstår jag.
Vad är en polsk mikrofon?

F

F.d. 17941

Guest

Det finns ju "glidtal" för både segelflyg och lättvikts byggen med motor, ett sådant plan störtade för ca 25 år sedan på malmen.
Måste vara spännande att fkyga när luften tar slut.......då behövs nog påsen !.
Lasse....:)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Luften tar aldrig slut, som väl är
Polsk mikrofon består av en "motorcykeltuta" med ett för ändramålet lämpligt hål på sidan. I botten monteras en slang som mynnar ut under brunnen.
Bror, jag har inte använt morotapåse. Det är en känd Skåning som fick det av sin fru innan han startade. Inte bra!

Toppen