• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inte bara campingägare....

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Jag läste i senaste båtmagasinet "På Kryss" att båtägarna också börjar knorra över avgiften i hamnarna. Gästhamnsavgifterna har stigit kraftigt i år utan att servicen förbättrats. De klagar över att de måste betala 280 - 320:- för att ligga ett dygn. (Det finns campingplatser som är dyrare i o f s)
Det cirkulerar nu listor med vilka hamnar man bör bojkotta.
Man har också börjat ta dagsavgifter. Ett exempel var en båtägare som bara skulle handla i affären och slänga sopor, och som avkrävdes 60:- för detta.
En annan fick betala 280:- för en övernattning och där fanns inte ens en soptunna.
Girigheten sprider sig.
:mad::mad:
//W

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Inte bara campingägare....

Tyvärr finns det tydligen båtägare som satt i system att lägga till över dagen, använda alla faciliteter och sedan sticka när hamnvärden kommer. Troligen därför avgiften tillkommit. De är väl släkt med de husbilsägare som parkerar utanför campingar och smyger in och använder toaletter m.m. :mad:

Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest

Samma andas barn!

Visar delar av ett mail till Söderköpings kommun. Jag skickade det efter ett ha utnyttjat husbilsparkeringen vid Bergaskolan i staden:

Jag blev lite förvånad, när jag såg hur vissa husbilsägare utnyttjade parkeringen.
Flera hade kört upp på de fina gräsytorna vid gymnastiksalen och där fällt ut markiser, tagit fram bord och stolar samt grillar. Det hela liknade camping.
Jag anar att detta förfarande inte är meningen med detta billiga och turistvänliga initiativ.
Det finns ju, om man önskar campa flera campingar att välja på.

Talade även med föreståndaren för Korskullens camping om detta. Naturligtvis hade han samma uppfattning, som jag nu redovisat. Han berättade även, att många från denna parkering kom till campingen och gratis ville utnyttja dennas faciliteter som duschar, toaletter, soptunnor och latrintömning.

Kunde inte låta bli att reagera i allmänna ordalag. Vi har ju skrivit mycket om skillnaden mellan parkering och camping här i HBK.
Att resa runt och pakera lite här och där är väl bra, om man inte gör det under campingliknande former. Det stöter mig och kanske även andra.

Roadglider

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53149

Guest

---------------------Kunde inte låta bli att reagera i allmänna ordalag. -----------------

Enligt tjejen som tog ut avgiften vid skolan, så ingick i avgiften, att man
skulle få tömma gråvatten och latrin på campingen. Där f.ö. ägaren var
väldigt tillmötesgående och vänlig. Och det stämde att det ingick i priset
vid övernattning vid skolan. Heder åt sådana campingägare.
Däremot var det en stor tysk husbil som, precis som omnämndes, parkerade
på gräset och satte ut matta, markis, stolar m.m.

/Mariarne

F

F.d. 16416

Guest

OK!

Det var ju toppen. Kanske missuppfattade honom lite då. Beklagar detta.
Föreslog även i mitt mail, att man lite tydligare skulle ange på tavlan vid inkörningen vad som gällde.
Kanske det blir bättre nästa år... åt alla håll!
Kände lite i frågan, då detta varit min gamla skola på 50-talet.

Roadglider

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

OK!

Det var ju toppen. Kanske missuppfattade honom lite då. Beklagar detta.
Föreslog även i mitt mail, att man lite tydligare skulle ange på tavlan vid inkörningen vad som gällde.
Kanske det blir bättre nästa år... åt alla håll!
Kände lite i frågan, då detta varit min gamla skola på 50-talet.

Roadglider
Hej. Jag hoppas att du också skickade ett mail till Söderköpings kommun med samma förklaring till ditt tidigare mail. M.V.H. Göte27

F

F.d. 16416

Guest

Mailet har gått som kopia till Korskullens Camping, som då säkert upptäcker eventuell felaktighet i min skrivning.

Jag förmodar ätt lite fylligare information kommer att finnas vid parkeringen nästa år. Jag föreslog det, men har inte fått det bekräftat.

Släpper detta nu, då det säkerligen inför nästa säsong kommer att hanteras på bästa sätt mellan berörda i Söderköping.

Roadglider

F

F.d. 2944

Guest

I Vaxholm utanför Stockholm har man haft dagavgifter i säkert 10-15 år.
Ingen bråkar om slanten, förr var det 20:- vet inte vad det är idag.
Alla som lägger till det gör det för att handla och kunde givetvis påstå att det skulle vara gratis.
Samtidigt har dom ju en annan plats vid bostaden där dom själva betalar för bryggor, underhåll och Y-bommar mm.
Förmodligen vet man vad det här underhållet kostar och gillar därför läget med en rimlig peng för ett par timmars förtöjning.
Ni som inte har bilen hemma på tomten, vad betalar ni för vinterförvaring?
Har en kompis som bor i Stockholm och stod förra vintern ute på asfaltsplan hos Shuregard för 1200 spänn i månaden,utan el, då kan vi snacka om "bryggavgift"

FD skärgårdsbo Gomer

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

I Vaxholm utanför Stockholm har man haft dagavgifter i säkert 10-15
Ni som inte har bilen hemma på tomten, vad betalar ni för vinterförvaring?
Har en kompis som bor i Stockholm och stod förra vintern ute på asfaltsplan hos Shuregard för 1200 spänn i månaden,utan el, då kan vi snacka om "bryggavgift"

FD skärgårdsbo Gomer
sex hundra för sex månader inomhus utan värme,Det finns utrymme för c:a tjugio ekipage.M.V.H. Göte27

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Gomer,
det enda jag betalar för att vi har husbilen på tomten är att jag skottar på den och runt den varje gång det kommer snö. Det är j-ligt dyra svettdroppar som brukar visa sig i pannan. Ja, lite el får den ju också.
Däremot tycker jag att 280 kr/dygn i Strängnäs sommartid (1/5 - 30/9) är i häftigaste laget. Vi behöver ingen service när vi står där.
V-backen ;)

PS
De åtta husbilsplatserna drivs förmodligen av Pro Marina som har ett stort antal gästhamnar i sitt stall. /DS

Senast ändrad:
F

F.d. 2944

Guest

V-backen, håller med 280:- är på tok!
Enkäten vi gjorde visade bl.a. att det var faktiskt betydligt färre som ville ha el än vad jag trott.
Förmodligen har led-lampor och TV samt solfångare gjort de flesta ganska oberoende av elstolpar under sommaren.

Jag är väl lite privilegierad efter flytten från storstan.
Står i en maskinhall 6 km hemifrån hela året. Kallutrymme med eluttag, egna portar och betongsula. Känner man för en tur tar man vanliga bilen, åker och handlar och rullar ut till husbilen. Byter plats på bilarna så under en halvtimme från tanke till man är på rullen är väl ungefär vad det tar.
Kostar, skäms nästan å berätta, 2000:-/året.
Fast iofs, skotta å bli lite svett är nog bara nyttigt för gamla gubbar men i ärlighetens namn är det skönt att slippa när det piper runt knutarna och termometern visar -30.
Länge leve sommaren! Go helg på er alla!

Micke & Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2025

Hej, jag har bilen i oppvärmd lokal ca 20 grader
tillgång till el och möjlighet att skruva om
jag behöver betalar 1000:- i månaden.

Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest

Hej Mariarne!

Fick nyss nedanstående mail från Korskullens camping. Här framgår vad som ingår.

Hej och tack för ert besök i sommras!
Bra att synpunkter kommer fram till kommunen. Latrintömning ingår när man betalar på ställplatsen. Ska träffa kommunen för att diskutera ställplats nästa vecka, tar då med era synpunkter.
Välkomna åter!

Med vänliga hälsningar
Johan Stenberg

Roadglider​

Senast redigerad av en moderator:

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2025

Är det förbjudet att ta ut stol bord och ev grill på ställplatser/parkering om det finns plats

Toppen