• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Instrumentering fiat 2015

poolsson

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2026
Hur tycker ni Fiats 2015 instrumenterings (bel) fungerar när man kör med Daylight running ljus? dvs ingen instrumentbel på jag har väldigt svårt för att se hastighet o varv räknare då.Har byggt om Instrum.bel så att jag även har bel med DLR på (blått ljus) tänds vid påslagen tändning som kan stängas av med brytare

Bilagor

• iphone 6 225.JPG
    iphone 6 225.JPG
    1,1 MB · Visningar: 41

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Sv: Instrumentering fiat 2015

Wow - va bra. Jag klarar inte alls att se hastigheten på 2015 års Fiat - i motljus svårt t.o.m. med halvljus på. Har frågat Fiat verkstad i Karlstad om det går att få lika tydlig belysning på hastighetsmätaren som på LED-panelen i mitten av instrumenten men det går inte, fick jag till svar.
Tyvärr har jag nog varken kunskap eller händige till att fixa detta men du får gärna skriva ner en liten beskrivning hur du gjorde! Tack på förhand.

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2025

Har samma problem med instrumentbelysningen i min Renault Master. Hur fixade du den smarta lösningen?
Rolf i Gullspång.

poolsson

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2026

Hej!
Har varit ute på tur och ej kunnat svara på din fråga.När jag plockade bort min instrument panel för att byta dioderna till kraftigare insåg jag snabbt att det ej var möjligt, sitter 2 st 4mm dioder på varje mätare som är lödda av robotar ,jag tror att det är omöjligt att löda om dom (har jobbat många år med elektronik o lödning) utan att förstöra kretskortet,istället försökte jag hitta andra vägar och kontentan av detta blev det som jag visade på bilden.
Eftersom det finns så många förståsigpåare eller de som har en kompis som har en kompis som gjort si eller så på detta forum så hjälper jag gärna till att svara på frågor om hur jag löst det genom privata mail
POOLSSON

kastrup7

FD HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023

Hej

Kan du fortælle hvordan du afmontere panelet. Er det meget svært
Flemming
Danmark

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Tack Poolson! Det blev bra och snyggt!

Man förstår inte hur en designer kan få härja och ändra på viktiga säkerhetsdetaljer så de blir obrukbara. Det bör finnas plats för större mätare.
Varför inte en digital som kanske dessutom skulle visa rätt hastighet!
När det nu är anammat med den idiotiska iden att bara behöva ha DRL-lyse fram dagtid, borde man ha insett att man ändå behöver se hur fort det går.

Det är inte bara lyset som saknas, det är så tätt mellan siffrorna då mätaren har krympt. Nu har ju Sverige mestadels 40-80-100 som normala hastigheter, mätaren har markeringar på 50-70-90, vilket inte heller gör den mer lättavläst.

Som tur är köpte vi en bil med Zenecs navigator som visar rätt GPS hastighet.
Jag har helt slutat titta på instrumenten då man ändå inte ser nåt.

Ska vi behöva bygga om nya bilar!

Mvh Göran S.

Toppen