• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Instrumentbrädeknapp

F

F.d. 16191

Guest
Jag har precis skaffat en Hobby 750 -05 med långbädd. Varken säljaren (importören) eller Hobby kan upplysa mig om vad 0-1-brytaren på instrumentbrädan har för funktion. Hjälp!

Bilagor

• nollaetta.jpg
    nollaetta.jpg
    1,1 MB · Visningar: 5

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025
Sv: Instrumentbrädeknapp

Knappen ser exakt ut som den jag köpte till en led stripes, så den är förmodligen ej
original, peta upp luckan och kolla om den är kopplad.
Skulle kunna vara allt från extralampor till .......... vad som helst.

Mvh P-zon

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Hej vi har en likadan i vår, jag tror det har med larmet att göra, inte säker men man kan tyda det som så när man tar av plastkåpan och ser hur det är kopplat

/Thomas

I

Iveco 35

Guest

Det bästa du kan göra är att ringa förra ägaren, han borde ju veta. Olle.

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Råkade ut för samma sak att ingen visste vad det var för knapp. Fick tag i förra ägaren om upplyste att det var uppvärmning av vattenlåsen/tanken.
MVH Gunilla

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Har du larm i bilen kan det vara för att stänga av larmfunktionen inne i bilen, så att det bara är skallarmet som är aktivt.

Har du backkamera med visir, kan det vara för att kunna se bakåt vid färd. Tänk i så fall på att ställa brytaren på "0" innan tändningen slås av, så att visiret går ner.

Ett sista alternativ kan vara att du kan fälla in fotsteget från förarsätet.

Skriv gärna vad den är till om du klurar ut det. /Jeanette

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Och jag hade en likadan på en bil med backvarnare, så att man kunde slå av den om man hade släpvagn....

F

F.d. 14324

Guest

Om du har extraljus på bilen kan den vara till dom. mvh jocke

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Jag hade engång en stor röd knapp mitt på panelen med texten rör ej. Knappen var kopplad till en lokomotivtuta under instrumentbrädan. Den hade alltid ström. Gissa om det var roligt att kliva ur bilen med folk i. Max tre minuter sedan hördes vad de gjorde:)

Tryck vrid och prov eller ring förra ägaren som är enklast.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

När jag monterade en dubbellins backkamera var den knappen tillför att kunna slå på backkameran vid färd framåt och på så sätt koppla bort t.ex gps-en. Hade en kombinerad radio-gps monterad i bilen.

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Jag har precis skaffat en Hobby 750 -05 med långbädd. Varken säljaren (importören) eller Hobby kan upplysa mig om vad 0-1-brytaren på instrumentbrädan har för funktion. Hjälp!

Jag har en liknande och den är huvudströmbrytaren till radion för att göra bildelen helt strömlös, för annars ligger ju lite ström kvar på radion

Slår jag av den så kan jag inte lyssna på radion när bilen är parkerad och nyckeln uttagen.
Men med radioläget på nyckeln då funkar det trots att den är på off

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Ha du fått någon ordning på vad knappen är till för?

Vi trycker en knapp till MAN lastbilar, den sitter till höger om ratten
lika som den knapp du har.
Den knappen är tillför att ställa in ratten, i rätt körläge så att körställningen passa den som kör.
/Vidhem

F

F.d. 16191

Guest

Hej Affezell! Du kom närmast! Jag kan med denna knapp slå på eller stänga av backkameran även om backväxeln inte ligger i. Tack för hjälpen!

Toppen