• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Instrumentbelysning

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har en Hymer/Fiat Dukato 2,3 2012.
Finns ingen annan belysning att använda under dagtid än halvljus och när ljuset tänds så sänks belysningen på instrumentpanelen och även radion. Den vanliga instrumenteringen är inget problem, där ser man tillräckligt, men det är radion som knappt går att läsa av alls. Om det börjar spraka i radion så är det bara att släcka ljuset för att kunna se vad som är att göra. Backkameran, som är inbyggd i radion, är helt obrukbar om halvljuset är på.

Vad finns att göra? Är det möjligt att få bort detta med inställningar, eller finns det en kabel man kan kapa av (ev. lägga över en brytare för att kunna få tillbaks funktionen)?
 

Algot

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
30283
Medlemskap
2022
På vår Algot, byggd på Fiat Ducato 2019 finns ingen belysning alls på hastighetsmätare och varvräknare. Jo, när vi kör in i en tunnel kommer ljuset med automatik men slocknar när tunneln tar slut. Ska vara så, säger Fiat representant. Displayen mitt emellan nämnda instrumenttavlor är upplyst och tydlig men saknar uppgift om hastighet och varvtal. Kämpigt att köra, särskilt med solglasögon och växlande siffror på hastighetsskyltarna. Kan bli fasligt dyrt i längden. Finns verkligen ingen bot åt eländet...? undrar intressenten Tor, med HBK medlemmen Anitas goda minne.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Kan inte tänka i min vildaste fantasi att detta är rätt, finns en Mode-knapp där man ju kan göra olika inställningar, kolla där.
Själv har jag laddat ner en hastighets-app med stora siffror i min gamla mobil som jag monterat på en "svanhalshållare" på främre sidorutan, helt perfekt. (Har även vita instrumenttavlor vilka jag dock inte hunnit montera än)
 
Senast redigerad av en moderator:

Algot

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
30283
Medlemskap
2022
Stort tack, Emerson, för dit svar!
Men utanför din vildaste fantasi händer saker. Mode-knappen har sina begränsningar, så vi är fortfarande utan lyse i instrumenten. Dagtid.
HBK-Medlem A, tillika min ovärderliga sambo, plagierade snabbt din lösning med svanhalsen och simsalabin, vi har en hastighetsmätare,
digital till och med! Fast vi sätter den nog mera centralt och framför näsan på föraren.
Nu återstår bara för min oändliga nyfikenhet att avslöja tanken bakom de oupplysta instrumenten. Om det finns någon....?
Hälsningar
HBK-Intressent Tor
 
Toppen