• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Instruktionsbok på svenska

Dan och Lena

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Laholm
HBK-Nr
863
Medlemskap
2024
Hej!!
Vi har köpt en Hymer B578 2011 från Tyskland som vi skulle vilja köpa en svensk instruktionsbok till, Hymer i Sverige är inte speciellt hjälpsamma.
Är det någon som vet var man kan få tag på en sådan hade vi varit tacksamma för tips.

Dan o Lena
 
F

F.d. 25605

Guest
Sv: Instruktionsbok på svenska

Hej !

Jag har förvisso en Carthago men jag mailade fabriken och fick köpa en svensk instruktions bok därifrån, Fiat boken köper man från dom auktoriseade fiat verkstäderna, i mitt fall Varla bil i Kungsbacka.

// Thomas
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Instruktionsbok på svenska

Hej!!
Vi har köpt en Hymer B578 2011 från Tyskland som vi skulle vilja köpa en svensk instruktionsbok till, Hymer i Sverige är inte speciellt hjälpsamma.
Är det någon som vet var man kan få tag på en sådan hade vi varit tacksamma för tips.

Dan o Lena
Hej
Jag har 2008 årsmodells handbok som pdf fil.
Sänd mig er email adress så skickar jag över den.
Tom
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Instruktionsbok på svenska

Instruktionsböckerna brukar inte vara så bra , mest om att torka köksskåp och polera skåpet. Bra information får du om du laddar ner instruktionsböcker om
Elladdningen , kylskåp , toalett osv från resp. tillverkare.
 
F

F.d. 30272

Guest
Sv: Instruktionsbok på svenska

Har en Hymer 644 -99, någon som har en instruktionsbok så hör av er.

walle hymer

Ps. mitt första inlägg så jag hoppas det blir rätt.
 

janne66

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021
Sv: Instruktionsbok på svenska

Hej!!
Vi har köpt en Hymer B578 2011 från Tyskland som vi skulle vilja köpa en svensk instruktionsbok till, Hymer i Sverige är inte speciellt hjälpsamma.
Är det någon som vet var man kan få tag på en sådan hade vi varit tacksamma för tips.

Dan o Lena

Hej jag har ingen Hymer utan en Challenger, och då jag köpte bilen i Tyskland var där ingen bruksanvisning så jag mailade till fabriken och dom skickade en på svenska till mig helt utan kostnad!
//Janne66
 
F

F.d. 26812

Guest
Sv: Instruktionsbok på svenska

Hej,
Min närmaste Carthago handlare kunde (ville inte) inte sälja mig en instruktionsbok till min privatimporterade C-Tourer från 2014. Jag mejlade Carthago som skrev att boken såldes som reservdel av Carthagohandlare. Hur skall jag få tag på instruktionsboken?
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Instruktionsbok på svenska

Hej!!
Vi har köpt en Hymer B578 2011 från Tyskland som vi skulle vilja köpa en svensk instruktionsbok till, Hymer i Sverige är inte speciellt hjälpsamma.
Är det någon som vet var man kan få tag på en sådan hade vi varit tacksamma för tips.

Dan o Lena

Av vilken anledning borde Hymer i Sverige vara speciellt hjälpsamma mot dig som valt att köpa en bil i Tyskland? De har som levebröd att sälja Hymer här i landet och gör enligt min mening helt rätt när de väljer att prioritera sina egna kunder.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Instruktionsbok på svenska

Av vilken anledning borde Hymer i Sverige vara speciellt hjälpsamma mot dig som valt att köpa en bil i Tyskland? De har som levebröd att sälja Hymer här i landet och gör enligt min mening helt rätt när de väljer att prioritera sina egna kunder.
Varför inte sälja boken när det är en reservdel? Sköter firman kundrelationen rätt så köper man kanske där nästa gång. Min far hade importerad husbil tidigare, men blev bra bemött hos en svensk handlare och det var där de köpte sin nästa / nuvarande husbil (fick bra mycket mer i inbyte än vad de gett för den året innan).

Är tveksam till att Dan o Lena väljer att köpa sin nästa husbil hos den handlaren som inte är serviceminded.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Sv: Instruktionsbok på svenska

Av vilken anledning borde Hymer i Sverige vara speciellt hjälpsamma mot dig som valt att köpa en bil i Tyskland? De har som levebröd att sälja Hymer här i landet och gör enligt min mening helt rätt när de väljer att prioritera sina egna kunder.

Vi får väl hoppas att du inte kör sönder och behöver köpa någon reservdel när du är på utlandsresa.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Instruktionsbok på svenska

Morgontrött:

Under våra 40 år av aktivt europaresande med campingfordon har det naturligtvis hänt att vi råkat ut för diverse incidenter av den art som du hoppas att vi inte ska råka ut för. En sak som då i högsta grad underlättat handhavandet av situationen (då vi enbart behärskar engelska och långt ifrån alla verkmästare vid europeiska märkesverkstäder gör detsamma) har varit att vi då valt att telefonledes ta kontakt med vår svenska märkesverkstad, förklarat situationen och med deras hjälp kunnat reda ut situationen gentemot den utländska verkstaden. En ovärderlig hjälp!

Smålänningen:

Att köpa en husbil är för mig en kombination av tre saker: planlösning, pris och service. Låt vara att jag kanhända får betala några kronor mer när jag köper bilen här i Sverige, men detta ger mig också en garanterad tillgång till en märkesverkstad som talar svenska och som jag vet ställer upp när jag behöver deras hjälp. Att exempelvis veta att det finns servicetider att tillgå - då de egna kunderna prioriteras.

Sen är jag också övertygad om att även en svensk märkesverkstad skulle ta sig an en utländskt köpt bil - i ett akut läge. På samma sätt som sker i övriga länder. Tro mig, jag vet av egen erfarenhet. Men att som utlandskund ta deras tid i anspråk för en så enkel sak som en instruktionsbok, som väl långt ifrån kan kallas ett akut läge, känns i mina ögon en aning övermaga. Och företagets bemötande - serviceminded eller inte - ja, det överlåter jag till andra att ta ställning till. Det måste väl också ha följt med en instruktionsbok vid köpet och i de fall denna behöver konsulteras så går det ju lika bra att använda denna genom ett användande av någon av de utmärkta översättningsappar som idag finns att tillgå. Själv använder jag mig i alla liknande sammanhang av mobilens kamera och appen Google Översätt. Klart tillräckligt för att räta ut eventuella frågetecken. Fast visst, en instruktionsbok på svenska kan ju kännas lättare att orientera sig i. I tidigare inlägg har ju också redovisats var man kan få tag i en sådan - om den svenska märkesverkstaden upplevs som vrånga.

Staffan
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Sv: Instruktionsbok på svenska

Så du menar att rätt väg att gå är i detta fallet att kunden kontaktar företaget där hen har köpt sin bil och att dom i sin tur ringer avsedd verkstad i Sverige och begär att dom skall sälja avsedd reservdel till personen ifråga. Jag kan inte se att det minskar belastningen på berörd verkstad men det kanske skall vara så. Min personliga åsikt är att som auktoriserad har du skyldighet att sälja reservdelar till den som efterfrågar varan och är beredd att betala för densamma.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Instruktionsbok på svenska

Vi får väl hoppas att du inte kör sönder och behöver köpa någon reservdel när du är på utlandsresa.

Vår förra bil var en Hymer -07, köpt av Hymer i Ängelholm. När vi för några år sedan var i Tyskland fick vi ett par fel och behövde reparera dessa. Vi åkte till närmaste Hymerförsäljare, Dürrwang i Dortmund, som tog hand om våra problem utan att vi behövde vänta mer än ca en halvtimme.
Inte ett ord om att vi inte köpt bilen där. Så ska det naturligtvis vara.
När vi sedan bytte bil gjorde vi det hos Dürrwang.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Instruktionsbok på svenska

Morgontrött:

Nej det menar jag inte. Vad jag försökte säga är att det kanske hade varit enklast att fixa en svensk instruktionsbok direkt genom den märkeshandlare man köper bilen av. En sak som borde vara tämligen enkel att åtgärda vid köpet - om densamma nu är registrerad som en reservdel. En registrering som väl i så fall gäller inom hela EU. Och du skriver ju själv att som reservdel borde den vara tillgänglig hos varje märkeshandlare. Varför då vänta tills man är i Sverige? Då borde man till och med kunna få den på köpet.

Vad jag menade med att ta kontakt med en svensk märkesverkstad om någonting händer i utlandet är om jag på grund av språkliga hinder inte kan göra mig förstådd (eller förstår verkstadens förklaring) kunna slå en signal till den svenska märkesverkstaden och be dem antingen förklara för mig eller verkstaden vad det är som avses. Jag har själv personliga - och mycket goda - erfarenheter av ett sådant förfarande. Låt vara för några år tillbaka. Men även språkliga problem som dessa kan idag överbryggas med hjälp av den app som jag nämner i mitt tidigare inlägg. En app som automatiskt transkriberar talad svenska till vilket annat talat språk som helst - och tvärt om.

Sören:

Det du beskriver om att få hjälp utomlands - eller på en svensk märkesverkstad - är exakt det jag beskrev i mitt tidigare inlägg: "Sen är jag också övertygad om att även en svensk märkesverkstad skulle ta sig an en utländsk köpt bil - i ett akut läge. På samma sätt som sker i övriga länder. Tro mig, jag har egen erfarenhet". Jag håller med dig helt när du skriver att så ska det naturligtvis vara. Och min egen erfarenhet säger mig också att så är fallet, då jag under årens lopp haft att göra med verkstäder i ett flertal europeiska städer och alltid fått den hjälp jag bett om. Och tämligen omgående dessutom. Men jag ser lite annorlunda på saken när det gäller anskaffandet av exempelvis en instruktionsbok som väl inte i den bästa av världar kan anses vara en akut åtgärd eller som lika gärna skulle kunnat anskaffats vid köpet.

Staffan
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Instruktionsbok på svenska

Morgontrött:

Nej det menar jag inte. Vad jag försökte säga är att det kanske hade varit enklast att fixa en svensk instruktionsbok direkt genom den märkeshandlare man köper bilen av.

Brukar inte vara några problem att få svensk instruktionsbok vid köp av nyare husbil i Tyskland. Har själv fått till Weinsberg, Dethleffs och Bürstner antingen som bok eller PDF. Handlaren kan oftast själv gå in och hämta den kostnadsfritt på supportsidan.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Instruktionsbok på svenska

Jag förstår inte hur de handlare tänker som:

1.) INTE vill tjäna pengar oavsett om kunden importerat bil eller handlat bil av dem?

2.) Vill skapa bra relation med ALLA kunder så de kommer tillbaks (även för mindre saker) så handlaren kan tjäna mer pengar?

Visst, om det är frågan om resursbrist (ex. verkstadstid) och man måste prioritera vem som får hjälp först ser jag inte heller problemet. Ta hand om de som köpt bil hos dig/er först och boka in "Importkunden" vid 1:a bästa övriga lediga tid. Pengar att tjäna.

Om jag blir bra (läs vettigt) behandlad av en handlare fortsätter jag handla av dem i smått som lite större. Så oavsett om jag köpt bilen av dem eller ej tjänar de, över tid, en bra slant pengar från mig.

Ibland får man dock känslan av att handlaren har något personligt emot en kund bara för att han/hon inte köpt bilen hos just denne handlare. Beteendet är oprofessionellt och minskar bara handlarens kundkrets (sett över tid).

Så länge marknaden blomstrar märker handlaren inget men när tiderna blir kärvare visar det sig vilka handlare som lyckats knyta flest kunder till sig och då spelar det ingen som helst roll om kunden köpt bil i Tyskland eller någon annan stans. Då handlar det om att få företaget att överleva.

De företag som tänker långsiktigt vinner oftast i längden!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Instruktionsbok på svenska

Brukar inte vara några problem att få svensk instruktionsbok vid köp av nyare husbil i Tyskland. Har själv fått till Weinsberg, Dethleffs och Bürstner antingen som bok eller PDF. Handlaren kan oftast själv gå in och hämta den kostnadsfritt på supportsidan.

Jag hade inte heller några problem att få svenska böcker när jag köpte Arton i Tyskland.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Instruktionsbok på svenska

Nu är det här inlägget inte angående instruktionsbok på svenska, men kopplat till service hos svenska handlare mot kunder med importerade bilar.
När vi letade efter nuvarande bil försökte jag köpa en liknande i Sverige, men den vi var spekulant på såldes innan vi hann dit, så fick åter bli en resa söderut för att få den modellen vi ville ha. Utbudet är något större i Tyskland. Första bilen köptes med i Tyskland efter att ha blivit dåligt bemött hos en svensk handlare.
I höstas fick jag hem ett brev om en återkallelse på bodelen och ombads kontakta en verkstad för åtgärd. Fabriken betalar milersättning + bjuder på en present som plåster på såret (brukar svenska handlare erbjuda det?). Har 100 mil till handlaren så kontaktade en svensk firma och berättade att jag fått återkallelsen och frågade om de kunde hjälpa mig med det. Inga problem, återkom nästa vecka när vi läst på hur lång tid jobbet tar.
Ringde veckan efter och då kunde de inte ta in husbilen då den inte var köpt hos de. Inga problem, då tar jag det hos handlaren i Tyskland istället. Skickade ett mejl till tyska handlaren med kopia till avsändaren av brevet. Min tyska handlare fattade inte vad den svenska handlaren sysslade med, "vi får ju betalt av fabriken för jobbet så vi tar gärna hand om de arbetena". Vi kom överens om att vi gör jobbet till sommaren när vi ändå passerar.
2 veckor senare blev jag kontaktad av en representant hos den svenska handlaren som var väldigt ödmjuk då de tydligen blivit kontaktad av fabriken. "Det måste ha blivit något missförstånd när du pratade med vår verkstad. Det har ingen betydelse att bilen är köpt utomlands. Alla kunder är lika viktiga och nästa gång kanske du väljer att köpa hos oss då du är nöjd med vår service". Slutade med att jag kommer att göra åtgärden hos de till våren och de har eventuellt en kund om några år.
 
Toppen