• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Instegstrappa

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Instegstrappan åker inte in automatiskt när jag startar bilen, men trappan fungerar med manuell knapparna, finns det någon säkring som styr detta ? Bilen är en pilote årsmodell 20
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det finns säkert en säkring till trappan men den styr den inte.
Min Frankia hade en trappa som drogs in när motorn startade och det var inte alltid så bra. Det hände några gånger att jag startade motorn när hustrun fortfarande stod på trappen och det var inte populärt varför jag monterade en brytare i dörrkarmen. Med motorn igång och dörren öppen förblev trappan ute men drogs in så snart dörren stängdes.
 

lagneteg

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
20722
Medlemskap
2024
Instegstrappan åker inte in automatiskt när jag startar bilen, men trappan fungerar med manuell knapparna, finns det någon säkring som styr detta ? Bilen är en pilote årsmodell 20
Hej, Hade samma problem på vår Pilote, visade sig efter massa felsökningar att jag slagit av D+ på EBL.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har alla bilar automatiskt ”indragning”?

Jag måste dra in mitt via knappen.
Glömt det flertalet gånger då inget indikerar att det är ute.

Jens
Vissa har det inte. Enklast krypa under. Mitt i steg mekanismen är det en knapp med sladd (mickrobrytare)som känner av när den är inne. Den kan även vara kopplad till en summer som låter om den är ute när du startar motorn....
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Instegstrappan åker inte in automatiskt när jag startar bilen, men trappan fungerar med manuell knapparna, finns det någon säkring som styr detta ? Bilen är en pilote årsmodell 20
Har ni garanti kvar på bilen. Prata med säljaren eller verkstan om dom har någon innan
ni gör några felsökningar och har sönder något annat i elsystemet.
//Tony
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Hörde
Instegstrappan åker inte in automatiskt när jag startar bilen, men trappan fungerar med manuell knapparna, finns det någon säkring som styr detta ? Bilen är en pilote årsmodell 20
Hörde med en tekniker för ett tag sedan som förklarade att automatiken som styrde trappan tog ström från positionsljuset intill trappan. Detta var en vanlig lösning påstod han.
//Håkan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har alla bilar automatiskt ”indragning”?

Jag måste dra in mitt via knappen.
Glömt det flertalet gånger då inget indikerar att det är ute.

Jens
Hej, nej inte indragning, men det brukar nog i alla fall "alltid" finnas någon original varning för trapp ute, från handbromslampan till egen varningslampa till summer. Det är nog rätt stor chans att det finns en trasig variant på din bil också.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen