• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installerar en extra 70 mm2 kabel

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.765
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För att få nytta av den nya bodelsgeneratorn (beskrivet i annan tråd), behöver jag sänka spänningsfallet generator -> batteribank.

Efter en del beräkningar och kompromisser, har jag idag fått hem 10m 70mm2 förtennad gummimantlad kabel.
Avståndet är ca 8,5 meter, men marginal är bra att ha.

Nu kan den nya 200A generator skicka strömen genom 50+70 mm2.

Detta med kabelarea är tänkvärt även för er som har LiFePo batterier och vill kunna ladda snabbt.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
822
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Tror du verkligen på att generatorn skickar 200A till bodelen? I de flesta husbilar sitter det en säkring före bodelsbatteriet. I vår förra KABE var den på 50A (likaså i vår Nordic). Max ström (uppmätt) jag fick från Kabens EU6 Fiat-motorn/generatorn till bodelen var 38A. Ändå var den generatorn kapabel att leverera typ 230A.
Kabeln från generator till bodel, som levereras med MB-chassit, är 35mm2. Längden på den kabeln är ca 10m. Jag har en 30A DC/DC omvandlare som matar ett 150Ah LiFePo (litium) batteri med ström. "Good enough" i vårat fall men en 50A DC/DC hade ju så klart gett mer kräm...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.765
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tror du verkligen på att generatorn skickar 200A till bodelen?
Ja, om batteribanken är tillräckligt urladdad, så kan det kanske bli så under några minuter.
Jag räknar dock med runt 150A under ett par timmar i alla fall.

(jag har en separat generator till bodelsbatterierna, den generatorn "ser" endast bodelsbanken)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.729
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
För att få nytta av den nya bodelsgeneratorn (beskrivet i annan tråd), behöver jag sänka spänningsfallet generator -> batteribank.

Efter en del beräkningar och kompromisser, har jag idag fått hem 10m 70mm2 förtennad gummimantlad kabel.
Avståndet är ca 8,5 meter, men marginal är bra att ha.

Nu kan den nya 200A generator skicka strömen genom 50+70 mm2.

Detta med kabelarea är tänkvärt även för er som har LiFePo batterier och vill kunna ladda snabbt.

Har man installerat LiFePO4 batteri/-er så visst är de mottagliga för snabb laddning.
Dock ska man tänka på att en skonsam laddning av ett LFP-batteri bör ligga på 0,3C, även om batteriet tål 1,0C
Har ni t.ex bytt till ett LFP på 100Ah så bör det inte laddas med mer än 30A, just för lång livslängd.
Ville bara tipsa om det, så man inte springer iväg och köper nya grova kablar nu. :)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Det är en sak som är lätt att glömma bort när man uppgraderar laddningsförmågan till batterierna. Att även belastningen blir större på på rem/remmar till generatorn.
Speciellt vid starten av motorn. Då är det störst risk att det slirar.

Att hålla remskivor etc rena lönar sig. Speciellt om generatorn går nästan på max effekt. Byter man till en större generator kan man behöva se över drivningen till generatorn.
Jag rengör skivorna med brakeclean, fungerar bra. Alla rester försvinner. Remmarna behöver dock demonteras. Det gäller att vara försiktig så att rengöringsmedlet inte kommer på fel ställen. Bara på ytorna där remmarna går.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det kan nog vara bra att ha lite ledningsresistans speciellt med tanke på vintern. När det gäller elbilar så har ju tesla en styrning av laddningsförloppet för att begränsa ett tidigt åldrande. Är inte husbilen utrustad med en särskild 12v laddare kopplad till generatorn som sköter det hela så kommer generatorn bara ladda på precis som om det vore ett blybatteri med höga strömmar och tidigt åldrande som följd finns tabeller och grafer på det.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.729
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Intressant att det nu framkommer att LiFePo inte tål snabb uppladdning.
Det har ibland framförts som en av fördelarna med den batteritypen.

Som synes ovan har jag inte LiFePo batterier.

Jag kanske var otydlig, självklart tål LFP, beroende på kvalitet 1C i laddning, mer en rekommendation ifall man vill sköta dem optimalt.
O.T.
Inte ens Tesla tål för många Supercharge, utan behöver också lugn laddning för långt liv.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo de tål en snabb uppladdning men allt har sitt pris t.ex livslängd. Det är mej veterligen lika för alla batterier från den tiden man använde NiCd NiHd blybatterier lipo osv där antalet laddningscykler och laddström sliter på batteriet. Så för vardagskörning utan att det behövs snabba uppladdningar kan det vara vettigt att minska maxström om det inte är nödvändigt. Det är ju ändå en stor skillnad jämfört med t.ex biltemas 100ah fritidsbatteri inte helt billig 1875kr.
Max laddström där är 19A om man sen betänker att ett blybatteri inte laddar linjärt utan ganska lite mot slutet så är lfp helt outstanding även om man inte laddar max utan kanske nöjer sej med 0,3c.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.765
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Liten uppdatering.
Kabeln är på plats!
Kör den inbyggda dammsugaren på invertern, startar med helt fulla batterier.
Den drar runt 100A enligt displayen i husbilen. Den får gå någon minut.

Startar motorn och lägger upp tomgångsvarvtalet på 950 rpm. (runt 3000 generator rpm)
Då driver generatorn inverter/dammsugaren, och skottar in runt 30A in i batteribanken, ersätter det jag tog ut ovan.
Generatorn ger då ca 130A, strax under 14v, glömde notera exakt.

Mycket nöjd med projektet, ny generator och grövre + kabel till batteribanken, samt 95mm2 kabel mellan generator och rambalk.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
591
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Jag tänker på återledaren, dvs chassit som normalt inte är en så bra ledare som dina grova kablar.
Men du nämner att du har en minulsladd till rambalken och då har du väl samma arrangemang i generaoränden, dvs en jordning som gör att rambalken verkligen är den som skall leda dessa strömmar.
Att tro att bilplåten duger som återledare är naivt.
Har sett flera installationer där man monterat stora bilradioslutsteg i bagageluckan, och matar med en plusledning och jordar i tunnplåten.
Det blir inget bra ljud stort spänningsfall i återledaren dvs bilchassit. Det rätta är att dra in en lika rejäl minuskabel.
Att leda stora strömmar genom bilplåten, skruvförband på rambalkar etc kan även orsaka rost.
Ström + järn + vatten = rost.....
Har sett det i fjärrljusinslallationer på personbilar där jordningen ev fjärrljusen använder sig av förbindelse mellan kofångare bilplåt och till slut batteriets minuspol.
En återledare av koppar löser problemen.

Roy
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.765
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har en 95mm2 0,5m kabel från generatorn till rambalken. (samt det som sitter original)
Vid batterierna kommer det ett antal ledare ner till rambalken.
Samtliga anslutningsställen till rambalkarna är slipade, plana och har god förbindelse med rörkabelskorna.
Efter montering är dessa anslutningar rostskddade.

Det går, som tur är, inte att jämföra bilplåt med en lastbilsram. Jag ser inget problem med min installation, den fungerar mycket bra.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
257
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2026
En spännande lösning som jag gärna vill studera om möjlighet finns.
står själv inför ett byte men kommer inte att gå på lifePo pga av laddning vintertid ect.
precis som du sa så är det sällan eller aldrig problem med återledaren till chassit på ett ram chassi (c- Balk)
typ Iveco Daliy eller vilken lastbilstiverkare som, man använder samma typ av balk som klara att leda större
strömningar kontra ett chassi typ Alko där behöver man precis som Roysan skriver en extra återledare
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2025
För att få nytta av den nya bodelsgeneratorn (beskrivet i annan tråd), behöver jag sänka spänningsfallet generator -> batteribank.

Efter en del beräkningar och kompromisser, har jag idag fått hem 10m 70mm2 förtennad gummimantlad kabel.
Avståndet är ca 8,5 meter, men marginal är bra att ha.

Nu kan den nya 200A generator skicka strömen genom 50+70 mm2.

Detta med kabelarea är tänkvärt även för er som har LiFePo batterier och vill kunna ladda snabbt.
De flesta bilelektriker förbjuder att ha dubbla kablar. Orsak är om det blir något fel på den grövsta kabeln eller dess anslutning kan det i sämsta fall orsaka bränder. Stora strömmar ska endast gå i en kabel. Nu är väl det problemet så stort i det här fallet om det det tidigare klarat sig med en 50mm2 kabel.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Ett plåtchassi är ju inte en enhetlig plåtbit utan många mindre bitar som numera är punktsvetsade ihop så chassijorden har en lång väg att gå via svetspunkter med liten area.
Själv har jag en kraftig kabel från batteriet till motorfästet till motorn. Sen har jag reläkoppling till strålkastarna så jag slipper fresta på avbländning och strömbrytare.
Jag misstänker att den främsta orsaken till att man förstör bobatterierna är när man hänger på en spänningsomvandlare och kör en mikrovågsugn.
Batterierna är ju gjorda för att vara fritidsbatterier eller liknande men man tar ut strömmar som passar startbatterier.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen