• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera Takmonterad AC 630 TRAVELLER 1993

P

Pilote84

Guest
Installera Takmonterad AC. Jag köpte en begagnad Coolair CA- 1000. Den tänkte jag montera i en befintlig taklucka. Har sett ett par dåliga installationer där läckage har uppkommit efter något år. Det sitter ju en packning som ska täta mot taket och skruvas ihop med långa skruvar underifrån. Jag vill ju kunna köra ac:n då jag kör men vet inte om det är möjligt. Har en inverter som ska klara det men hur kopplar man så det går på 220v när man pluggar in strömkabeln?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om du blir medlem i husbilsklubben (100kr) kan du lägga in bilder,du har 4 trådar uppe nu.
 
Senast ändrad:
P

Pilote84

Guest
Jo jag har för avsikt att bli medlem då Folksam ger bra rabatt på försäkringen om jag är fullvärdig medlem. Tänkte göra det efter nyår.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jo jag har för avsikt att bli medlem då Folksam ger bra rabatt på försäkringen om jag är fullvärdig medlem. Tänkte göra det efter nyår.

Det går bra att bli medlem i dag Pilote84. :)
Saxat ur klubbens stadgar:
Avgiften för nytt medlemskap registrerat efter den 31 oktober skall gälla även för det nästkommande året.
//Tony
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag vill ju kunna köra ac:n då jag kör men vet inte om det är möjligt. Har en inverter som ska klara det men hur kopplar man så det går på 220v när man pluggar in strömkabeln?

Du är mycket välkommen till HBK.:mh::mh2::mh::mh2::mh3::mh4::msn_thumbup:

Waeco CoolAir CA-1000-AC Installation And Operating Manual (Page 41 of 220)
På Sidan 168 finns inställningarna för AC/DC drift.
Hur du skall koppla elen vet jag ej men om du kollar efter en manual till DC-utbyggnadssatsen
så ser du där hur inkopplingen skall ske.
På min HB så sker omkoppling mellan 230V och 12V automatiskt men då sitter det laddströmsfördelare mm på systemet. Jag har testat att köra mitt system medans vi åker och det har ej fungerat som det skall troligen pga dålig batteribank. Så vi använder AC endast på 230V.
Mitt system heter Waeco EC-1500-AC/DC eller EC-2000-AC/DC. Växelriktaren heter ECW012VS.
Laddströmsfördelaren heter ECL-100

Lycka till. //Tony
 
Toppen