• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

installera en bakåtvänd sittbänk

slider

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Åkersberga
HBK-Nr
39464
Medlemskap
2024
Jag undrar om det är tillåtet att installera en bakåtvänd sittbänk i bilen och registrera den som två extra platser. Jag pratade med Besikta, och de sa att samma regler gäller för både framåtvända och bakåtvända bänkar. Jag har en Peugeot Boxer från mars 2016. Men Edins Husbilar sa att det var möjligt. Vem vet vad som faktiskt är tillåtet?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.865
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tror nog att ett besiktningsföretag har bättre kunskap på detta område än en husbilshandlare.

Bäst svar – helst skriftligt – torde du dock dock få från Transportstyrelsen.

Pålle
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Jag undrar om det är tillåtet att installera en bakåtvänd sittbänk i bilen och registrera den som två extra platser. Jag pratade med Besikta, och de sa att samma regler gäller för både framåtvända och bakåtvända bänkar. Jag har en Peugeot Boxer från mars 2016. Men Edins Husbilar sa att det var möjligt. Vem vet vad som faktiskt är tillåtet?
Hej
Om Edins tar helhetsansvar, från montering till godkänd regbesiktning. Så kan det fungera.
Annars måste ett Coc-dokument från tillverkaren visas upp hos besiktningsföretaget, där det framgår vad som ändrats från originalfordonet. Annars godkänns den inte.
Så som sagt, kan du få Edins till att ta helhetsansvar ( få det skriftligt) så är det bara att köra på.

Mvh Per
 

slider

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Åkersberga
HBK-Nr
39464
Medlemskap
2024
:confused: Jag fick detta svar från besiktningen, jag tror inte att det kommer att lyckas:

Regelverket som du syftar på gäller inte för fordon (personbilar) som är taget i bruk efter 2010-07-01. Sen finns det ett undantag för passagerarplatser (utan bälten) i lätta lastbilar som är tagen i bruk före 2018-01-01. Då din bil har blivit (om)registrerad som Personbil klass 2 (husbil) kan du inte utnyttja detta undantag utan behöver uppfylla kraven för en personbil.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
:confused: Jag fick detta svar från besiktningen, jag tror inte att det kommer att lyckas:

Regelverket som du syftar på gäller inte för fordon (personbilar) som är taget i bruk efter 2010-07-01. Sen finns det ett undantag för passagerarplatser (utan bälten) i lätta lastbilar som är tagen i bruk före 2018-01-01. Då din bil har blivit (om)registrerad som Personbil klass 2 (husbil) kan du inte utnyttja detta undantag utan behöver uppfylla kraven för en personbil.
Hej
Berätta gärna hur det gick ?
Eller vad ditt beslut blev ?
Det kan ju vara matnyttigt för andra i klubben, som går i samma tankar.

Mvh Per
 
Toppen