• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation dc-dc laddare

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
889
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag ska installera en dc-dc laddare och det blir troligtvis en enl. bifogad bild eftersom jag har solcellsregulator av samma fabrikat.
Har några frågor om installationen.

1.
Bodelsbatterierna är placerade i anslutning till EBL där jag ska placera laddaren.
Undrar därför om det i en ”normal installation” finns någon kabel dragen från generatorn/startbatteriet till EBL som man kan ansluta laddaren till.

2.
Har bildelen och bodelen gemensam jord? Eller måste man jorda i respektive del där man gör inkopplingen?

3.
Behöver man göra någon åtgärd med den befintliga laddningen av bodelsbatterierna?

4.
Det finns ingen signalkabel, typ D+, på laddaren enl. bild.
Är det så att den triggar igång när spänningen ökar från generatorn?
Om så är fallet går den även igång när 230 v laddaren är ansluten?

—————
Husbilen är en Knaus Sky I 700 ifall det finns någon Knausare där ute som har lite tips, t.ex. om kabeldragning och placering.
 

Bilagor

  • IMG_0163.jpeg
    IMG_0163.jpeg
    231,4 KB · Visningar: 147

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.599
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag ska installera en dc-dc laddare och det blir troligtvis en enl. bifogad bild eftersom jag har solcellsregulator av samma fabrikat.
Har några frågor om installationen.

1.
Bodelsbatterierna är placerade i anslutning till EBL där jag ska placera laddaren.
Undrar därför om det i en ”normal installation” finns någon kabel dragen från generatorn/startbatteriet till EBL som man kan ansluta laddaren till.

2.
Har bildelen och bodelen gemensam jord? Eller måste man jorda i respektive del där man gör inkopplingen?

3.
Behöver man göra någon åtgärd med den befintliga laddningen av bodelsbatterierna?

4.
Det finns ingen signalkabel, typ D+, på laddaren enl. bild.
Är det så att den triggar igång när spänningen ökar från generatorn?
Om så är fallet går den även igång när 230 v laddaren är ansluten?

—————
Husbilen är en Knaus Sky I 700 ifall det finns någon Knausare där ute som har lite tips, t.ex. om kabeldragning och placering.
Testa att söka i forum.

 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.025
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tyvärr tror jag inte TS blir hjälpt av min beskrivning då den utgår ifrån en installation med anslutning till D+.

Då tror jag denna är bättre lektyr https://sunlux.se/wp-content/uploads/2021/12/Orion-Tr_Smart_DC-DC_Charger-sv.pdf även om den beskriver en oisolerad, som väl är det vanligaste, installation.

Men kanske ännu enklare för TS är att vänta på någon annan medlems beskrivning.

P.S Håller md TS om att det är ”smart” att välja produkter från samma tillverkare/märke D.S
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.025
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Gör ett försök att ”sparka igång” tråden.

Om du beskriver vilken utrustning du har i form av EBL, laddare, batterier, generator ….. och beskriver husbilen utifrån motor och årsmodell så har du lättare att få svar.

Försök till svar på dina fågor:

1. Det finns oftast kablar som du kan använda. Men du kan behöva komplettera med nya beroende på avstånd mellan DC/DC, EBL och batteri.

2. Bil- och bodel har gemensam jord.

3. Normalt inte.

4. Enligt instruktionen till laddaren kan man välja olika alternativ. Jag har uppfattat att det normala är spänningsstyrd inkoppling. Vet dock inte vilken inkoppling som är vanligast.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
889
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Gör ett försök att ”sparka igång” tråden.

Om du beskriver vilken utrustning du har i form av EBL, laddare, batterier, generator ….. och beskriver husbilen utifrån motor och årsmodell så har du lättare att få svar.

Försök till svar på dina fågor:

1. Det finns oftast kablar som du kan använda. Men du kan behöva komplettera med nya beroende på avstånd mellan DC/DC, EBL och batteri.

2. Bil- och bodel har gemensam jord.

3. Normalt inte.

4. Enligt instruktionen till laddaren kan man välja olika alternativ. Jag har uppfattat att det normala är spänningsstyrd inkoppling. Vet dock inte vilken inkoppling som är vanligast.
Tack, jag återkommer under dagen med mer info om anläggningen
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
782
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Minus är densamma på båda sidor. Via VE-appen kan du välja ifall du vill att DC-DC enheten släpper igenom laddning när generatorn laddar t.ex. 14.2V. Det är ganska enkelt att sätta dessa tröskelvärden för av/på i appen och du kan ju alltid testa vad som fungerar. D+ från generatorn går ju också att använda i de sk. sense-ingångarna men inte säkert att den alltid finns framdragen till elblocket.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
889
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Här kommer lite mer info

Fiat 2013
2 st Lithium100 Ah bodelsbatterier
EBL Truma PD 14-k (se bild)
Mellan startbatteri och EBL är det ca 2 m.
Mellan EBL och bodelsbatterierna är det ca 1 m

Sen har jag en Trumaladdare, två bilder.
Men den laddaren är väl bara aktiv vid 230 anslutning?
 

Bilagor

  • IMG_0191.jpeg
    IMG_0191.jpeg
    877,4 KB · Visningar: 46
  • IMG_0192.jpeg
    IMG_0192.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 45
  • IMG_0193.jpeg
    IMG_0193.jpeg
    2,6 MB · Visningar: 45

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
889
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Det verkar som om jag får dra en separat + kabel från startbatteriet till dc-dc laddare, ca 2 m.
Hur många ampere ska jag räkna med vid beräkning av val av kabel till en dcdc på 30 A?


Köper en oisolerad laddare enl första inlägget och tar jorden från bodelsbatterierna.
 
Senast ändrad:

freddiedominika

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41485
Medlemskap
2025
Jag ska installera en dc-dc laddare och det blir troligtvis en enl. bifogad bild eftersom jag har solcellsregulator av samma fabrikat.
Har några frågor om installationen.

1.
Bodelsbatterierna är placerade i anslutning till EBL där jag ska placera laddaren.
Undrar därför om det i en ”normal installation” finns någon kabel dragen från generatorn/startbatteriet till EBL som man kan ansluta laddaren till.

2.
Har bildelen och bodelen gemensam jord? Eller måste man jorda i respektive del där man gör inkopplingen?

3.
Behöver man göra någon åtgärd med den befintliga laddningen av bodelsbatterierna?

4.
Det finns ingen signalkabel, typ D+, på laddaren enl. bild.
Är det så att den triggar igång när spänningen ökar från generatorn?
Om så är fallet går den även igång när 230 v laddaren är ansluten?

—————
Husbilen är en Knaus Sky I 700 ifall det finns någon Knausare där ute som har lite tips, t.ex. om kabeldragning och placering.
Handla av sunlux. De har grym support. Ett tips är att köpa en votronic. De har inbyggd fläkt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.871
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag tycker det ser lite mysko ut på din inlagda ritning, ny säkring vid startbatteriet skall ju skydda mot kortslutning om kabeln mellan generator/startbatteri/motorrum till din 12/12V laddare skulle råka ut för kortslutning till jord eller något annat.
Original så går ju en kraftig ofta väl skyddad och fastsatt kabel från generatorn till batteriet och från batteriet drar man div. nya uppsäkrade kablar till nya tillbehör.
Som det är ritat så sitter säkringen mellan en kabel från generatorn som går direkt och förbi batteriet till 12/12V laddaren och all laddning till startbatteriet sker genom säkringen.... och om det blir kortis på nya kabeln någonstans så säkringen ev. går sönder trots kopplingen så fortsätter generatorladdningen i kabeln till 12/12V laddaren, och kabeln börjar brinna om inte generatorn går sönder innan.
Kabeln från generatorn skall som originalet gå till startbatteriet och sedan skall enbart kabeln till 12/12V laddaren skyddas med säkringen.
(Om det redan finns en säkring på generatorkabeln till batteriet av någon anledning så skall nya kabeln på ritningen till 12/12V laddaren sitta på batterisidan av den säkringen och en ny lämplig säkring skall skydda kabeln till 12/12V laddaren.)
Om kabeln då råkar ut för kortslutning så brinner den säkringen av och inget kommer från varken startbatteriet eller generatorn genom kabeln till kortslutningen, men framme vid motorn så jobbar generatorn fortfarande med startbatteriladdning i lugn och ro.
Med andra ord kabelbrandvarning eller generatorras i bästa fall, enligt ritning.
Vad säkringen skall ha för storlek, så skall den ju egentligen inte skydda en viss sak med viss förbrukning som de för det mesta gör utan ligga med marginal och gå sönder om det blir kortis, så kanske 50A. skulle vara lagom för att klara laddströmmen med marginal, men ändå gå sönder snabbt vid kortis som skulle ge åtskilliga hundra Ampers strömrusning från startbatteriet genom säkringen och kabeln till kortslutningsstället, men hela tiden så ligger då generatorn lite före/utanför det problemet.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
889
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Hitta ett kopplingsschema som kanske ger bättre information om elinstallationen.
Det är ju draget en 50 ampere kabel mellan startbatteriet och EBL (PD 14-K).
Kan jag ansluta dc-dc laddaren till den kabeln?

Vad är egentligen avsikten med kabel från startbatteriet till EBL?
Det är väl bodelsbatterierna som ska försörja EBL (bodelen) med ström, eller är det förberett för kringutrustning typ dc laddare?
 

Bilagor

  • IMG_0202.jpeg
    IMG_0202.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 25

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hitta ett kopplingsschema som kanske ger bättre information om elinstallationen.
Det är ju draget en 50 ampere kabel mellan startbatteriet och EBL (PD 14-K).
Kan jag ansluta dc-dc laddaren till den kabeln?

Vad är egentligen avsikten med kabel från startbatteriet till EBL?
Det är väl bodelsbatterierna som ska försörja EBL (bodelen) med ström, eller är det förberett för kringutrustning typ dc laddare?
Bilens generator laddar bodelsbatteriet under körning via startbatteriet till EBL.
Det kan gå att koppla DcDc till den, men det är inte säkert att den släpper ström bakvägen ,om du vill ha laddning till startbatteriet från 230V laddaren,
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.025
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det finns flera olika sätt att ansluta dc-/dc-laddaren.

Många ansluter den direkt mellan startbatteri och bodelsbatteri som i din första bild. Det är nog den enklaste installationen. Men den innebär att du inte får någon mätning av laddning/spänning på den eventuella display som är kopplad till EBL. Å andra sidan kan du ju om du väljer Victron få visning och ställa in värden via appen victron connect.

Ett annat sätt är att koppla dc-/dc-laddaren via EBL, som jag har gjort. Då får du visning både i appen och displayen. Jag har inte lyckats hitta instruktionen till din EBL så jag har lite svårt att lista ut hur den är kopplad mot start- och bodelsbatteri. Kan inte heller se det på dina bilder. Men om du har en röd kabel från startbatteriet och en röd kabel från bodelsbatteriet samt en jordkabel kopplad till EBL så gissar jag att du kan göra samma inkoppling som jag gjorde, exklusive den till D+, se länk i inlägg nr 2.

Om du inte får något mer konkret förslag här i tråden skulle jag kontakta Sunlux för att få förslag på inkoppling. De har bra kunskap för att komma med inkopplingsförslag mht utrustningen i din bil.
 
Toppen