• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av växelriktare ( inverter )

Mhartvig

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33026
Medlemskap
2024
Jag skall installera en växelriktare Cotek SD 2500.
Även solpaneler 400W och MPPT regulator.
Min fråga : Växelriktaren känner av om landström är kopplat. Den blockeras då.
Växelriktare skall strömförsörja befintliga vägguttag.
När växelriktaren är aktiverad, så vill jag inte att landströmsintaget spänningssätts bakvägen. Hankontakterna blir spänningsförande, vilket inte är förenligt med elsäkerhet.
Jag är inne på att bryta upp landströmsintagets ledare i husbilen, via tvåpoligt arbetsrelä, som aktiveras när växelriktaren ger ut 230 volt.
GÅr att göra med en manuell brytare, men känns osäkert, med tanke på att det är lätt att glömma brytningen.
Det skulle vara väldigt intressant att få information om vad som är brukligt i detta sammanhanget.
Jag kan upplysa om att jag är certifierad elinstallatör, så jag har koll på starkströmsinstallationer.
Hälsningar.
Mats

Glassbil

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
3697
Medlemskap
2025
Jag har valt att bara mata 3 uttag i köket med inverter.
För att använda till kaffebryggare äggkokare och brödrost.
En fördel med detta är att om man står på landström är att man inte behöver tänka på om man överbelastar säkringarna med tex pannan när kaffebryggaren är igång.
Man behöver även tänka på att en inverter tar ganska mycket ström på tomgång.
Mvh nicke

Mhartvig

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33026
Medlemskap
2024
Jag har valt att bara mata 3 uttag i köket med inverter.
För att använda till kaffebryggare äggkokare och brödrost.
En fördel med detta är att om man står på landström är att man inte behöver tänka på om man överbelastar säkringarna med tex pannan när kaffebryggaren är igång.
Man behöver även tänka på att en inverter tar ganska mycket ström på tomgång.
Mvh nicke
Du har alltså valt att installera tre separata vägguttag kopplade till växelriktaren och ingen ihopkoppling till landströmsuttagen.
Jag skall däremot låta växelriktaren mata samtliga vägguttag som har förbindelse till landströmsintaget. Det är därför som jag vill lösa problemet med att när växelriktare är i drift, så får den inte samtidigt mata ut ström baklänges till landströmsintagets kontaktstift.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag skall däremot låta växelriktaren mata samtliga vägguttag som har förbindelse till landströmsintaget. Det är därför som jag vill lösa problemet med att när växelriktare är i drift, så får den inte samtidigt mata ut ström baklänges till landströmsintagets kontaktstift.
Med den inkopplingen kommer växelriktaren bl.a. att försöka driva batteriladdare(!), värmepanna och kylskåp .

Pålle

Senast ändrad:

Mhartvig

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33026
Medlemskap
2024
Med den inkopplingen kommer växelriktaren bl.a. att försöka driva batteriladdare(!), värmepanna och kylskåp .

Pålle
Jag har 12 volts kompressorkyl och ingen värmepanna, utan dieselvärmare med12 volts drivkrets. Batteriladdaren kopplad till 230 volt är endast i drift vid landström. Laddaren är ej i drift när växelriktaren är aktiverad. Det skulle bli rundgång.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg ved ikke om dette kan hjælpe, men her er en oversigt over strømvejene i min husbil.

Som du kan se, så er der separat landstrøm til lader, køleskab og prioritetsrelæ. Der er indsat en ekstra dobbeltpolet sikring, som styrer 230V til øvrige forbrugere

Jeg har trukket sikringen il ladning via EBL, så den ikke kan lade.

Bilagor

• 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    671,7 KB · Visningar: 41

jannewalis

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
37861
Medlemskap
2025
Jag har 12 volts kompressorkyl och ingen värmepanna, utan dieselvärmare med12 volts drivkrets. Batteriladdaren kopplad till 230 volt är endast i drift vid landström. Laddaren är ej i drift när växelriktaren är aktiverad. Det skulle bli rundgång.
Samma här, tagit bort säkringen till laddaren och kör en victron lämpad för lipo batterier när jag står på ström

Bilagor

• 20240829_165846.jpg
    20240829_165846.jpg
    6,9 MB · Visningar: 42

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Resonemanget hade blivit helt annorlunda om vi haft all denna informaton redan från början.

Pålle

Mhartvig

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
33026
Medlemskap
2024
Resonemanget hade blivit helt annorlunda om vi haft all denna informaton redan från början.

Pålle
Nu var det så att min fråga endast var hur jag enklast hindrar växelriktaren från att mata ut ström till landströmsintagets kontaktstift ( bakspänning ) när jag kopplar in befintliga vägguttag till riktaren.
Något annat har jag inte undrat över.
Det är lätt att trådar svävar ut och hamnar bortom frågeställningen. Men det gör ingen skada, utan kan ibland tillföra mer kunskap.
Hälsningar.
Mats

jannewalis

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
37861
Medlemskap
2025
Kompisen har en sån här med automatisk nätprioritering och 15 A laddare dessutom. Man får ju koppla så att batterladdare/EBL, panna och kylskåp är kopplade före invertern så att dessa inte går att köra via invertern.
Nyfiken på varför alla vill undanta kylen från invertern, är ju bra o kunna köra vid färjor och dylikt. Är ju inte svårt att hålla koll på 12v gas eller 220 tänker jag. Och ebl kan man ju dra ur 220 matningen på. Ock bara gasvärme underlättar

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Nyfiken på varför alla vill undanta kylen från invertern, är ju bra o kunna köra vid färjor och dylikt. Är ju inte svårt att hålla koll på 12v gas eller 220 tänker jag. Och ebl kan man ju dra ur 220 matningen på. Ock bara gasvärme underlättar
På min kyl kan jag ställa så den går på 12 V även om motorn inte är igång. Så gör jag på färja. Batteribank 395 Ah.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Jag har en Cotek 2500 och den har både 230 in och 230 ut. Så det behövs ingen prioriterade. Har jag 230 landstorm på 230 in, går det ut 230 på utgången från Cotek, till alla uttag. Har jag ingen landstorm går invertera igång och ger 230 V på utgången, således ej till landströmskontakten.
Har du en Cotek utan denna funktion?

jannewalis

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
37861
Medlemskap
2025
Jag har en Cotek 2500 och den har både 230 in och 230 ut. Så det behövs ingen prioriterade. Har jag 230 landstorm på 230 in, går det ut 230 på utgången från Cotek, till alla uttag. Har jag ingen landstorm går invertera igång och ger 230 V på utgången, således ej till landströmskontakten.
Har du en Cotek utan denna funktion?
Den ser ju bra ut.Men prismässigt är det lite dyrt tycker jag. Köpte en Technaxx 2000w för 1700 och ett priorelä för 1500 och det fungerar bra ihop.Invertern är tuvgodkänd och levererar sina watt den ska .

Toppen