• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av dieseldriven vattenvärmare på bodelsslingan?

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Någon som kopplat in vattenburen dieselvärmare på bodelsslingan och kan beskriva hur det är gjort?

Tänker bl.a på
- placering av värmaren
- inkoppling i bränslesystemet
- inkoppling på bodelsslingan

Om man får önska, och det får man ju som trådskapare, så får beskrivningen gärna omfatta både ord och bild.

Har en helintegrerad Dethleffs med Aldepanna inkl.värmeväxlare.

Vill bara värma bodelen, inte motorn, varför jag vill att inkopplingen skall ske på värmeslingan i bodelen.

Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vet att det här är en gammal tråd men jag har precis installerat en Hydronic S3 på radiatorkretsen i min husbil. Tyvärr märkte jag som många andra att värmaren inte hade någon analog in och därför inte kan styras med en extern regulator utan den reglerar endast internt på vattentemperaturen eller på en termostat(on/off) om man vill det. Kommer därför antaglig montera en trevägsventil och shunta ut vatten nu. Brännaren pumpar runt i en mindre krets och trevägsventilen shuntar ut det som behövs styrd av en PID-regulator. Några konstruktiva synpunkter?
Har läst anvisningarna för Hydronic S3 och vad jag kommit fram till går den inte att köra med kontinuerlig drift utan bara med tidsbestämd. Stämmer det? Vad har du gjort för att den skall gå att köra kontinuerligt? Vilken kontrollenhet har du?

Ytterligare fråga. Hur gjorde du anslutningen för bränsle?
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Ytterligare fråga. Hur gjorde du anslutningen för bränsle?
När jag monterade dieselvärmare på en tidigare bil borrade jag mig genom "plastlocket" där övriga anslutningar går ner i tanken (vilket var väldigt smidigt). Många kopplar in sig på en t-koppling i motorrummet, men jag ville inte röra befintligt bränslesystem för att riskera eventuella problem med bränsletillförseln till motorn.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har nu monterat värmaren i serie med Alden och tänkte provköra den i morgon. Hur skall Alden vara inställd när Eberspächern går?
Helt avstängd? Påslagen men utan el- eller gasdrift? Påslagen utan el- eller gasdrift med temperaturen uppställd för att Aldens cirkulationspump skall gå? Eller ?????
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har nu kört värmaren ett par timmar och det verkar fungera ihop med Alden. Men det finns ingen möjlighet att sätta ett börvärde för temperaturen. Har beställt en extern termostat som jag tror skall lösa detta, men är inte helt säkert. Någon som har en lösning?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det man kan göra är följande.
I Alde kontrollpanelen, sätt gas -> av, elvärme -> av, cirkulationspump på "ej kontinuerlig drift" läge.
Ställ in önskad temperatur i bodelen på Alde panelen.
Stäng av/koppla ur eventuell cirkulationspump i dieselvärmaren.

Om det är tex 15 grader i bodelen och 21 inställt på Aldepanelen kommer Alde-cirkulationspumpen att starta.
Om då dieselvärmarn startas kommer bodelen värmas upp.

När temperaturen i värmeslingan gradvis värms upp kommer dieselvärmaren att reglera ner effekten när temperaturen i dieselvärmaren också stiger.

Om effektbehovet för att värma bodelen hamnar under 1,3kW kommer värmaren att stanna.
Alde-cirkulationspumpen kommer att fortsätta att arbeta.

När temperaturen i dieselvärmaren sjunkit startar den igen.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det man kan göra är följande.
I Alde kontrollpanelen, sätt gas -> av, elvärme -> av, cirkulationspump på "ej kontinuerlig drift" läge.
Ställ in önskad temperatur i bodelen på Alde panelen.
Stäng av/koppla ur eventuell cirkulationspump i dieselvärmaren.

Om det är tex 15 grader i bodelen och 21 inställt på Aldepanelen kommer Alde-cirkulationspumpen att starta.
Om då dieselvärmarn startas kommer bodelen värmas upp.

När temperaturen i värmeslingan gradvis värms upp kommer dieselvärmaren att reglera ner effekten när temperaturen i dieselvärmaren också stiger.

Om effektbehovet för att värma bodelen hamnar under 1,3kW kommer värmaren att stanna.
Alde-cirkulationspumpen kommer att fortsätta att arbeta.

När temperaturen i dieselvärmaren sjunkit startar den igen.
Är nog ganska stor risk stt värmaren kommer sota igen
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det man kan göra är följande.
I Alde kontrollpanelen, sätt gas -> av, elvärme -> av, cirkulationspump på "ej kontinuerlig drift" läge.
Ställ in önskad temperatur i bodelen på Alde panelen.
Stäng av/koppla ur eventuell cirkulationspump i dieselvärmaren.

Om det är tex 15 grader i bodelen och 21 inställt på Aldepanelen kommer Alde-cirkulationspumpen att starta.
Om då dieselvärmarn startas kommer bodelen värmas upp.

När temperaturen i värmeslingan gradvis värms upp kommer dieselvärmaren att reglera ner effekten när temperaturen i dieselvärmaren också stiger.

Om effektbehovet för att värma bodelen hamnar under 1,3kW kommer värmaren att stanna.
Alde-cirkulationspumpen kommer att fortsätta att arbeta.

När temperaturen i dieselvärmaren sjunkit startar den igen.
Kan ju vara värt att prova. Vet du att det fungerar? Man kan ju misstänka att det blir ett felmeddelande på Eberspächern pga ej inkopplad cirkulationspump och att värmaren inte går att köra. Men den kanske inte är så smart programmerad.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har nu gjort ett försök med Eberns cirkpump bortkopplad. Men då vill inte värmaren starta. Felmeddelande ang cirkpumpen.

Men skam den som ger sig. Fler förslag önskas!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har nu gjort ett försök med Eberns cirkpump bortkopplad. Men då vill inte värmaren starta. Felmeddelande ang cirkpumpen.

Men skam den som ger sig. Fler förslag önskas!
Kan ju vara värt att prova. Vet du att det fungerar?
Ja det fungerar, det är så min husbil funkar.
Pumpproblemet är löst med att bodelsvärmen är kopplad över en värmeväxlare.

En direktinkopplad tillsatsvärmare har ju igen vattenpump.
Undrar hur dessa är konfigurerade, annan mjukvara?

Är nog ganska stor risk stt värmaren kommer sota igen
Den risken är inte större än i andra driftsfall.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har nu testkört värmaren med och utan stöd av Aldens cirkulationspump. Det fungerar men det går ej att reglera temperaturen. Konsekvensen blir att det bara blir varmare och varmare i husbilen. Har därför beställt och hämtat en termostat som jag kommer att testa under morgondagen.

Lite reflektioner så här långt. Varken Eberspächer eller Webasto är byggda för att kopplas i serie med en värmare som Alde. De är byggda för kontinuerlig drift utan start/stopp. Det innebär att de fungerar som bäst om de kopplas över en värmeväxlare, så att de går i ett eget system. Lite hjälp på traven att få det att fungera tillfredställande hoppas jag kunna uppnå genom att koppla in den externa termostaten som kommer att styra start/stopp av Eberspächern.

Genom allt sökande på nätet har jag, lite för sent, hittat denna värmare som bör gå alldeles utmärkt att koppla i serie med en Alde
Dieselvärmare Hydrome 5kw GSM™ - Dieselexperten.se. Den har denna manöverpanel Hydrome rumstermostat - Dieselexperten.se. Med denna lösning skall det gå att ställa arbetstemperaturen på värmaren, upp till fyra graders temperaturskillnad mellan start/stopp av värmaren,…….. Om jag hittat denna från början hade jag specialstuderat den och troligen valt den.

Någon annan som har erfarenhet av denna värmare och display/kontrollpanel från Dieselexperten?

Fortsättning följer.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har nu kört värmaren med extern bimetalltermostat inkopplad.

Förutsättningar
- 10˚ ute
- termostaten ställd på 22˚
- Aldens cirkulationspump igång

Gångtid 40 min
Stopptid 80 min
Temperaturdifferens mellan lägsta och högsta innertemperatur - 2˚

Jag tycker att det verkar OK. Men det kanske blir för många start/stopp?

Kan ju alternera att köra via termostaten med ett antal start/stopp och EasyStart Pro med kontinuerlig drift under lite längre period. Ett alternativ är ju att alltid starta värmaren med kontinuerlig drift och gå över till drift via termostat när ok innetemperatur uppnåtts?

Vad säger expertisen?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ibland är tiden lång mellan ord och handling.

Ser att jag startade tråden i november 2020. Nu 3 år och 4 månader senare har jag kommit i mål.

Verkar som att vissa tankar/idéer måste ligga till sig innan de kan förverkligas.
Men jag hade inte kommit i mål utan det utbyte av tankar, idéer och erfarenheter som har skett i den här tråden.

Så ett stort tack till alla som bidragit till förverkligandet!

Kjell
 
Toppen