• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av dc dc (Orion-Tr Smart 12 I 12 -30 Non isolated dc/dc charger i min adria husbil.

Thomas och Nina

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
35911
Medlemskap
2024
Hej, Jag har köpt en adria Sonic 700 (2018), i den sitter ett 80ah gel batteri i bodelen. Vi har tänkt att mestadels frikampa och behöver därför uppdatera laddningen med en dc dc laddare och även LiFePO4 batterier. Jag undrar om någon vet hur jag kopplar in dc dc laddaren så att allt fungerar med den befintliga ebl:en (en Nordelettronica NE237). Ebl:en har plus från/till bodels och start batteri och gemensam minus, min tanke är att koppla mig in på dessa och köra dc dc laddaren parallellt med laddaren i ebl:en.

Kommer detta fungera eller bör jag göra på något annat sätt?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Mvh
Thomas
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.929
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej, Jag har köpt en adria Sonic 700 (2018), i den sitter ett 80ah gel batteri i bodelen. Vi har tänkt att mestadels frikampa och behöver därför uppdatera laddningen med en dc dc laddare och även LiFePO4 batterier. Jag undrar om någon vet hur jag kopplar in dc dc laddaren så att allt fungerar med den befintliga ebl:en (en Nordelettronica NE237). Ebl:en har plus från/till bodels och start batteri och gemensam minus, min tanke är att koppla mig in på dessa och köra dc dc laddaren parallellt med laddaren i ebl:en.

Kommer detta fungera eller bör jag göra på något annat sätt?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Mvh
Thomas
Hoppas du kan ha viss hjälp av min installation. I och för sig ett annat märke på EBL och Dc/Dc-laddare men principen är väl densamma. Var lite uppmärksam storleken på Dc/Dc-laddaren så att den inte är för kraftig. I mitt fall tror jag, kolla i texten, att gränsen gick vid 45-50A.
Installation av lithiumbatteri
 
Senast ändrad:
Toppen