Då var det dags för nästa stora projekt (eller tre)!
www.husbilsklubben.se
Då vi sällan spenderar tid på camping, är ett av kraven att kunna använda ACn även under körning samt när vi fricampar.
Vad kräver då detta? Jo, en ansenlig mängd kapacitet i batterierna!
Även om vi (pga låg förbrukning) klarat oss fint i tre år på 2x 90Ah blysyra, så kommer detta inte räcka många minuter för att driva en AC.
Efter en hel del läsande och letande så har nu valet av de huvudsakliga komponenterna fallit på:
Dometic RTX2000 12v AC
Egenbyggd LifePo4 batteribank med EVE MB31 LF314(Ah) celler samt JK BMS JK-B2A8S20P-HC för att hantera dessa.
Renovering av fuktskadad Eura Mobil -97
Idag blev en lite konstig dag. Tanken var att jag skulle jobba på husbilen hela dagen, och åka hem igen till kvällsmat. Vid lunchtid blev det dock att åka hem och vara med familjen istället, och äta både sen lunch samt kvällsmat hemma med fru och dotter. Efter detta så lade de sig för att se...

Till sommaren ska vi åka, inte till den kalla och härliga svenska fjällvärlden, utan ner till det varma Europa!
Detta blir vår första resa söderut (längre än till Öland åtminstone), och planen är att genomföra den när det är som varmast, dvs under Juli månad (såklart, det ska ju vara lite sport)!
Detta leder osökt till kommentarer i stil med "jag kommer INTE sitta i en husbil och vara genomblöt när jag ska gå ur" från min fru. Hur löser man då detta?
Givetvis är svaret: Det är dags att installera AC!
Jag har med andra ord spenderat de senaste veckornas lediga tid med att söka efter information och läsa på vad som krävs för att detta ska bli möjligt, och tanken är att skapa en tråd här för att dokumentera hur arbetet fortskrider.
Med det sagt, det som kommer göras är:
Mycket av delarna är redan beställda, och jag planerar för fullt! Men.. mer om detta i en egen tråd!
- Installera AC på taket
- Byta ut batteribanken i bodelen
- Byta ut och göra om delar av elsystemet
Då vi sällan spenderar tid på camping, är ett av kraven att kunna använda ACn även under körning samt när vi fricampar.
Vad kräver då detta? Jo, en ansenlig mängd kapacitet i batterierna!
Även om vi (pga låg förbrukning) klarat oss fint i tre år på 2x 90Ah blysyra, så kommer detta inte räcka många minuter för att driva en AC.
Efter en hel del läsande och letande så har nu valet av de huvudsakliga komponenterna fallit på:
Dometic RTX2000 12v AC
Egenbyggd LifePo4 batteribank med EVE MB31 LF314(Ah) celler samt JK BMS JK-B2A8S20P-HC för att hantera dessa.