• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Installation av AC samt bygge av LifePo4 batteribank i -97 Eura Mobil

ilon

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Då var det dags för nästa stora projekt (eller tre)!

Till sommaren ska vi åka, inte till den kalla och härliga svenska fjällvärlden, utan ner till det varma Europa!
Detta blir vår första resa söderut (längre än till Öland åtminstone), och planen är att genomföra den när det är som varmast, dvs under Juli månad (såklart, det ska ju vara lite sport)!

Detta leder osökt till kommentarer i stil med "jag kommer INTE sitta i en husbil och vara genomblöt när jag ska gå ur" från min fru. Hur löser man då detta?
Givetvis är svaret: Det är dags att installera AC!

Jag har med andra ord spenderat de senaste veckornas lediga tid med att söka efter information och läsa på vad som krävs för att detta ska bli möjligt, och tanken är att skapa en tråd här för att dokumentera hur arbetet fortskrider.

Med det sagt, det som kommer göras är:
  • Installera AC på taket
  • Byta ut batteribanken i bodelen
  • Byta ut och göra om delar av elsystemet
Mycket av delarna är redan beställda, och jag planerar för fullt! Men.. mer om detta i en egen tråd!

Då vi sällan spenderar tid på camping, är ett av kraven att kunna använda ACn även under körning samt när vi fricampar.
Vad kräver då detta? Jo, en ansenlig mängd kapacitet i batterierna!
Även om vi (pga låg förbrukning) klarat oss fint i tre år på 2x 90Ah blysyra, så kommer detta inte räcka många minuter för att driva en AC.

Efter en hel del läsande och letande så har nu valet av de huvudsakliga komponenterna fallit på:
Dometic RTX2000 12v AC
Egenbyggd LifePo4 batteribank med EVE MB31 LF314(Ah) celler samt JK BMS JK-B2A8S20P-HC för att hantera dessa.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Är planen att köra husbilen dagligen för laddning?
Isåfall, hur bra laddning har ni?

ilon

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Någon som tycker att den passar i en annan del av forumet får gärna flytta, själv tycker jag den passar rätt bra under renovering då det innefattar mer än bara värme / kyla eller elsystem (då den under dessa respektive skulle innehålla saker on inte passar in där).

ilon

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Är planen att köra husbilen dagligen för laddning?
Isåfall, hur bra laddning har ni?
Det kommer köras mer eller mindre dagligen, och jag kommer behöva se över både generator och laddare för att få rimlig dimensionering av dessa. Kommer även (behöva) bli en del tid på landström för att toppa upp, då jag inte tror vi kan täcka behovet under körning.

I förlängningen kommer vi även behöva se över mängden solpaneler (i dagsläget bara 1x 150?W).

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Någon som tycker att den passar i en annan del av forumet får gärna flytta, själv tycker jag den passar rätt bra under renovering då det innefattar mer än bara värme / kyla eller elsystem (då den under dessa respektive skulle innehålla saker on inte passar in där).
Johan Karlsson svarade förmodligen något på din post och upptäckte sedan att han skrivit fel eller något liknande. Därför ändrade han sin text till "Felpost". Sådant sker då och då. Jag tror inte alls han menade att din post var fel. Men det kan bara han själv svara på.

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
Jag trodde att cellerna inte skulle klara att leverera effekten som uppges till 1700 W vilket blir ca 150 A. 314 Ah-typen (som jag har själv) ger bara 0,5 C. Sen läste jag att kylanläggningen drar max 58 A och då blir det ju inga problem. Så jag raderade min post. Alltså mitt inlägg, på svenska.

Fortfarande undrar jag dock hur man får ut 1700 W ur 58 A men det lär väl stämma när det står i produktspecen.

Beklagar om jag förvirrat eller upprört.

ilon

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2025
Jag trodde att cellerna inte skulle klara att leverera effekten som uppges till 1700 W vilket blir ca 150 A. 314 Ah-typen (som jag har själv) ger bara 0,5 C. Sen läste jag att kylanläggningen drar max 58 A och då blir det ju inga problem. Så jag raderade min post. Alltså mitt inlägg, på svenska.

Fortfarande undrar jag dock hur man får ut 1700 W ur 58 A men det lär väl stämma när det står i produktspecen.

Beklagar om jag förvirrat eller upprört.
I alla fall jag är inte det minsta upprörd, utan var tvärt om på väg att anmäla ditt inlägg (för att uppmärksamma moderator på att min post kanske låg i fel del av forumet)!

Ja, kalkylen att få ut 1700W kyleffekt ur 58A är spännande, men jag (som kan mindre om hur värme motorer fungerar) får helt enkelt lita på att siffrorna stämmer.
1700W/58A skulle ju normalt ge en spänning på nästan 30V, alltså långt över vad mina batterier levererar (parallellkopplade). Misstänker att man kan göra en hel del magi (allt en annan är för outbildad för att förstå hur det fungerar) med hjälp av kompressorer och kemi!

Edit: efter lite googlande hittade jag en (potentiellt korrekt) förklaring: Power input smaller than output? How can this be?

Toppen