• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fegge93

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
40099
Medlemskap
2024
Hej!
Ny på detta med husbil och även solceller. Skaffa mig ett kit från Jula 160w. Det är vad ekonomin tillät just nu. Så det är den sämre varianten av regulator, en PWM (Ska skaffa en MPPT men inte nu). Men min fråga som jag inte kunnat hitta svaret på. Inställning på denna beroende på vilken typ av batteri man har.
Det går att ställa in typerna Sealed, Gel eller flooded. Jag har ett silver kalcium batteri i bodelen och varken fattar eller kan läsa mig in på vilken typ jag ska välja. Om det hjälper är batterier från biltema 80-2743, detta finns inte kvar med det var det som satt.

Så frågan är då vad jag ska välja för inställningstyp vid laddning
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
779
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
De silverbatterier som Biltema har är ju slutna (Sealed) startbatterier. Det finns ju en 80-2753 som torde vara av samma typ. Märkligt val som bodelsbatteri.
Hur som helst, den rekommenderade laddspänningen, enligt spec, är 10A. Använd Sealed läget.
Det kan ju finnas någon här på Forumet som har detaljerad kunskap om dessa batterier...
 

fegge93

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
40099
Medlemskap
2024
Tack för snabba svar!
Tips på batteri till bodelen till en rimlig peng? Har inte multum med kronor men vill samtidigt inte vara dumsnål.
Har hat Fiat Ducato 290 från 92 med bodelsbatteriet under passagerarstolen. Sitter även en gigantisk laddare där under så funderade på om man kunde byta ut den till en mindre och få dit 2 st batterier. Men kommer inte underfund på vad jag ska välja. Detta är en djungel för mig.

Ber om ursäkt om jag upplevs trög
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.371
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för snabba svar!
Tips på batteri till bodelen till en rimlig peng? Har inte multum med kronor men vill samtidigt inte vara dumsnål.
Har hat Fiat Ducato 290 från 92 med bodelsbatteriet under passagerarstolen. Sitter även en gigantisk laddare där under så funderade på om man kunde byta ut den till en mindre och få dit 2 st batterier. Men kommer inte underfund på vad jag ska välja. Detta är en djungel för mig.

Ber om ursäkt om jag upplevs trög
Är du säker på att det bara är laddaren som sitter under stolen, eller är det elblocket?
Det finns många mindre laddare att välja på,Biltema för en mindre peng, upp till Victron dyrare med mer finesser
 

fegge93

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
40099
Medlemskap
2024
Är du säker på att det bara är laddaren som sitter under stolen, eller är det elblocket?
Det finns många mindre laddare att välja på,Biltema för en mindre peng, upp till Victron dyrare med mer finesser
Du har rätt, det är elblocket.
Behövs det tänkas på något speciellt mellan laddare och batteri? Dvs värden på laddaren eller har det bara att göra med hur snabbt den laddar?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.371
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du har rätt, det är elblocket.
Behövs det tänkas på något speciellt mellan laddare och batteri? Dvs värden på laddaren eller har det bara att göra med hur snabbt den laddar?
Du ställer in laddaren efter batterityp, storlek på laddaren beror på hur stort batteri,en laddare på 15-30Amp räcker normalt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.859
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det du skall tänka på vid köp av laddare som har lite inställningar före start är att det finns minne i den så den behåller inställningen när 230V strömmen bryts, och har kvar samma inställning när du åter kopplar in dig på 230V...... Så du inte behöver typ stega fram med en knapp på laddaren till rätt läge varje gång du stannar och kopplar in bilen på ström, utan bara stoppa i sladden och laddaren hoppar igång på senaste/rätt inställning direkt.
Frågar man personal om den saken på många firmor, så möts man ofta bara av en tom frågande blick tyvärr.
Men köper man laddare som är ämnade för fast montering och husbilar m.m. så är det ju ganska klart att minne finns, men sådana som kanske är mer riktade för att kopplas in och ladda tillfälligt finns i båda varianter.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen