• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Insprutningssystemet/Hastighetsmätare

F

F.d. 52939

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD 127 hk
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Hobby
Husbilsmodell: 650 fsc
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Motor
Hej! Är i Karlskrona och varningslampan för fel i insprutningssystemet har börjat lysa. Samtidigt har hastighetsmätaren slutat att fungera. När jag startar bilen så lyser även glödstiftslampan, men den släcks efter en stund. Har kört med bilen efter det att lampan börjat lysa, dock inte hårt, motorn hörs normalt. Hade ett par vänliga HBK:are som kikade på den igår, men utan resultat. Vågar vi köra vidare?

Lasse

Krister 820

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Jag har haft samma fel. På hemväg från Spanien tändes lampan i Frankrike. Fick tillfällig hjälp och fortsatte till Holland där samma fel uppdagades. Kom hem till Kungälv och felkodslampan för motor störning tändes. På alla tre verkstäderna kommam fram till, med hjälp av diagnosinstrument, att det var fel på 4:ans injector. Dom tordes inte byta den utan att man varit i kontakten med importören i Sverige. Man har haft ett kablagefel på ett antal motorer och inte haft fel på injectorn.Man byte 4:ans injector och peppar, peppar nu fungerar det som det skall. Jag har på alla tre ställen fått information om att så länge motorn går rent och går på alla 4 cylindrarna kan man köra vidare. Dock skall man köra försiktigt och inte belasta motorn för mycket.

F

F.d. 52939

Guest
Tack Kerstin o Krister! Har pratat med en bilmeckare, och fick samma svar som ni fått, dvs går motorn som den ska så åk vidare. Lade hastighetsmätaren av på Er bil också? Vi har kört några mil nu, men inte märkt något konstigt, så vi tar oss hem och lämnar in bilen på verkstad.
Lollolasse

Homecar

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2025
Ang Insprutning
Fick samma fel röda symbolen med motorbild tändes i Danmark.Felet ligger i elkontakterna till insprutningsmunstyckerna,Ligger under locked i motorfronten på 2,8 TDI.Petade ut de kopparflikarna i kontakterna med en liten skruvmejsel och nu verkar motorn gå normalt igen.Hade samma fel i ettans och treans kontakt på samma resa.Verkar vara typbundet fel för 2,8 motor.Därför bra att känna till och inte drabbas av panik om lampan tänds.För mig var det chock när det inträffade innan vi hittade orsaken.För motorn har bra gått 1300 mil.

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Homecar skrev:
Ang Insprutning
Fick samma fel röda symbolen med motorbild tändes i Danmark.Felet ligger i elkontakterna till insprutningsmunstyckerna,Ligger under locked i motorfronten på 2,8 TDI.Petade ut de kopparflikarna i kontakterna med en liten skruvmejsel och nu verkar motorn gå normalt igen.Hade samma fel i ettans och treans kontakt på samma resa.Verkar vara typbundet fel för 2,8 motor.Därför bra att känna till och inte drabbas av panik om lampan tänds.För mig var det chock när det inträffade innan vi hittade orsaken.För motorn har bra gått 1300 mil.

Ett vanligt problem är att kablarna är för korta att dom spänner på kontakten,
lossa kabelstammen vid fästet som förebyggande åtgärd så spänner det inte på så mycket.

F

F.d. 52939

Guest
:yes:Tack för tipsen! Felet är nu åtgärdat! Det var vevhusventilationsgivaren som hade pajat. Man fick byta ut en eluppvärmd slang till vevhuset. Finns tydligen bara på bilar som levereras till norden. Den är säkrad över säkring F11, samma som hastighetsmätare och milräknaren. Ha en skön sommar! Lars-Göran.

F

F.d. 53173

Guest
lollolasse skrev:
:yes:Tack för tipsen! Felet är nu åtgärdat! Det var vevhusventilationsgivaren som hade pajat. Man fick byta ut en eluppvärmd slang till vevhuset. Finns tydligen bara på bilar som levereras till norden. Den är säkrad över säkring F11, samma som hastighetsmätare och milräknaren. Ha en skön sommar! Lars-Göran.

Vi hade samma problem med vår -05 2.3 jtd förra helgen lämnat den på fiat verkstad, kostnad 6000 kr ,felsökningen kostade mest, de hade svårt att finna felet.

Toppen