• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Insprutnings-strul

California

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell:
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,8 JTD 127 hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: BC 544
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Motor
Varnar och rycker
Har problem med insprutningen, enligt Fiatmotorns ilsket rött lysande motorsymbol på instrumentbrädan. Bilen är en Hymer med 2,8-liters JTD. Motorns varning bekräftas av: ryckig gång, svag motor, ojämn tomgång, missljud. Dock ingen grå eller svart rök. Tre gånger löstes det hela genom att jag stannade bilen (på väg från Tyskland mot hemma på Gotland) och lät den kallna en kvart. Men sedan lyser lampan envist, och problemen kvarstår, varken mer eller mindre. Körde i 50 knyck från Karlshamn till Oskarshamn. Gissa om medtrafikanterna jublade... Någon som har tips om vad det är? Bilen är nyservad f ö. Nu hoppas jag bara att inte maskinen tagit skada av att ha fått rulla trots varningar och ryck. Gissar att jag får dra till verkstaden igen, men det vore intressant att höra om någon av er där ute känner igen problemet. En årsgångsrelaterat Fiatproblem..?

essge

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2025
Troligen glapp i anslutningen till en spridare. Finns beskrivet i inlägg: http://www.husbilsklubben.se/forums/t20235/ Inlägg 25 beskriver hur man själv kan försöka reparera.
Inte säkert att det är enbart kontakten. På vår -04:a försökte verkstaden 2 gånger fixa till kontakten men båda gångerna återkom felet efter dryga 500km. Efter byte av en spridare har det nu rullat problemfritt i två år.

/essge

California

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Tack för tips och länk!

Det verkar som om planeringen för kvällen får övergå från gräsklippning till Hymermekning. Minsta mejseln och smalaste fingrarna och armarna, gott om tid, tålamod, bra lampa och så får man hoppas att inga små öron finns i närheten.

Jag har bytt halvljuslampor på bilen, jag vet att bök och stök i en helintregrerad Hymer lätt framkallar mindre trevlig exempel på vokabulären...

Homecar

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2025
Jag fick samma problem med röd motorsymbol.Gör följande.Avlägsna luckan som täcker insprutningskontakterna och spridarna.Starta motorn.Vrid upp och ner kontakterna med hand och lyssna motorljud om den ändras för att lokalisera vilka kontakter det är som glappar.För felet är glappkontakt i kontaktdonen för spridarna.När felet är lokaliserad stoppa motorn ta kontakten loss (ett litet spärr på ovansidan skall tryckas ner)och peta ut de pyttesmå kopparflikarna inne i kontakterna lite grann .Jag använder den minsta flatskruvmejsen som finns i de billiga instrumentmejsesatserna.Går säkert bra med ett nål också.
Tryck kontakten tillbaka i sitt fäste och starta motorn.Nu borde felet vara åtgärdad.Jag har kört ca 500 mil efter denna åtgärd utan några som helst problem.hade problem med 1 och 4 spridarkontakt

California

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Tusen tack för tips om felsökning och reparation! Nu spinner maskinen som en katt (nåja...) igen och instrumentbrädan är härligt befriad från röda varningar. Från och med nu ingår en minimejsel, kontaktsprej och två långa mejslar i bilens verktygsutrustning. Långa mejslar behövs för att hålla undan trilskande kablar som ligger precis i underkant på täcklocket när det ska klämmas fast.
:mh3:

AK o Jan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2025
Hej

Det kan vara kontaktproblem på den elektroniska insprutningen.

Gör så här: Ta bort det lock som sitter ovanpå motorn. Locket sitter med fyra klammer. Under locket ser du kontakterna till insprutningen, Rucka på dessa kontakter när du har motorn igång. Om det är dessa kontakter så hör du när motorn börjar gå rent och kontrollampan slocknar, då vet du också vilken kontakt det är.

Det Fiatverkstaden gör om det är detta fel är att de lossar på kabelklämmerna så att kablarna inte sitter så spända, samt spruta in kontatspray.

Lycka till. Jan I.

Toppen