• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

innertak på husbilen

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
Hejsan. Vi har en Hobby från 2014 med ett innertak som består av någon form av skivor med ett prickigt mönster på och nu har remsorna som sitter över skarvarna börjat lossa och gå sönder. Inget fuktproblem eller så men det ser lite tråkigt ut så jag vill gärna få till nåt bra. Om det någon som har ett bra tips så mottages detta tacksamt. Vi kan inte vara de enda Hobby ägarna som har råkat ut för detta.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.184
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Det är nog inte bara Hobbyägare som råkat ut för detta. Själv har jag Detleffs med samma problem. Jag har talat med Tumbo Husbilar, återförsäljare, som påstod att problemet berodde på att remsorna krymper med tiden. När jag ville beställa nya remsor uppstod nya problem. Jag fick en karta med prover på olika mönster och färger, som skulle gälla för min modell och årsmodell tillsänt via mail. Dock verkade ingen stämma riktigt. På frågan om jag kunde få se proverna i butiken, men de hade inga utan beställer bara från Tyskland. Då chansade jag på en remsa som låg närmast och beställde några meter, men, nej, de passade inte alls.

Men något annat tips än att vända dig till återförsäljare har jag inte, och hoppas att du har bättre tur än jag hade.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.959
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag fick se prover i butiken på Tumbo. Köpte för ett eller två år sedan. Tog bort de gamla remsorna och torkade rent med T-röd. Men de nya remsorna lossnar de också. Tror inte alls att de krymper utan att det är limmet som är för dåligt.
 

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
Det är nog inte bara Hobbyägare som råkat ut för detta. Själv har jag Detleffs med samma problem. Jag har talat med Tumbo Husbilar, återförsäljare, som påstod att problemet berodde på att remsorna krymper med tiden. När jag ville beställa nya remsor uppstod nya problem. Jag fick en karta med prover på olika mönster och färger, som skulle gälla för min modell och årsmodell tillsänt via mail. Dock verkade ingen stämma riktigt. På frågan om jag kunde få se proverna i butiken, men de hade inga utan beställer bara från Tyskland. Då chansade jag på en remsa som låg närmast och beställde några meter, men, nej, de passade inte alls.

Men något annat tips än att vända dig till återförsäljare har jag inte, och hoppas att du har bättre tur än jag hade.
jag kommer att ta kontakt med återförsäljare av hobby så får vi se om dom kanske har något på lager. annars får jag väl få till nåt eget som inte lossnar. Om jag hittar nåt bra så återkommer jag i ärendet.
 

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
Jag fick se prover i butiken på Tumbo. Köpte för ett eller två år sedan. Tog bort de gamla remsorna och torkade rent med T-röd. Men de nya remsorna lossnar de också. Tror inte alls att de krymper utan att det är limmet som är för dåligt.
Tror att du har en poäng där med att limmet är dåligt. Man får väl hitta på nåt eget som vanligt
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.959
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hittade en sida på FB som tog upp samma problem. Där var lösningen att använda ett 2-komponentslim. Om jag förstod det hela rätt så ströks remsan först en gång med detta lim som fick torka. Därefter ströks remsan en andra gång och monterades på plats. Jag kan ju inte gå i god för att det fungerar.
 

ronny6210

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
17268
Medlemskap
2024
Har en hobby Toscana från 2010 där remsan lossnade lite här och var. Testade olika lim men fick inte någon ordning på det. Värkande som den hadde krymp lite & torkat så den var hård. Efter några försök med lim så köpte jag en vit målad trälist & satte dit med några skruvar
 

Bilagor

  • IMG_6988.jpeg
    IMG_6988.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 78
  • IMG_6987.jpeg
    IMG_6987.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 78

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
Har en hobby Toscana från 2010 där remsan lossnade lite här och var. Testade olika lim men fick inte någon ordning på det. Värkande som den hadde krymp lite & torkat så den var hård. Efter några försök med lim så köpte jag en vit målad trälist & satte dit med några skruvar
tanken har faktiskt slagit mig
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.696
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om det duger med vita lister så finns rätt många alternativ faktiskt.
En variant är de här plstlisterna med lim på och några m.m. tjocka.
Här är 20 m.m.breda och det finns även 30 m.m. breda.
Sedan finns det även plastlister som är tjockare som en trälist i profil och då kan man själv köpa någon dunderdubbelhäftande dyr tejp som troligen funkar längre och listen behåller ju formen även om limmet bråkar.

Finns även liknande lister av aluminium om det kan passa in med det övriga.
Jag tror de dyker upp om ni scrollar ner en bit på sidan som länken ger.

M.v.h. JANKRO.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
589
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Hej, om det duger med vita lister så finns rätt många alternativ faktiskt.
En variant är de här plstlisterna med lim på och några m.m. tjocka.
Här är 20 m.m.breda och det finns även 30 m.m. breda.
Sedan finns det även plastlister som är tjockare som en trälist i profil och då kan man själv köpa någon dunderdubbelhäftande dyr tejp som troligen funkar längre och listen behåller ju formen även om limmet bråkar.

Finns även liknande lister av aluminium om det kan passa in med det övriga.
Jag tror de dyker upp om ni scrollar ner en bit på sidan som länken ger.

M.v.h. JANKRO.
Ja Bauhaus och Hornbach är fantastiska med sina sortiment! Fick tag på nya dämpare till en takbox på Hotnbach. Återförsäljare skulle ha närmare 600 kr styck.....Fick bara modifiera fästena något.
 

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
Hej, om det duger med vita lister så finns rätt många alternativ faktiskt.
En variant är de här plstlisterna med lim på och några m.m. tjocka.
Här är 20 m.m.breda och det finns även 30 m.m. breda.
Sedan finns det även plastlister som är tjockare som en trälist i profil och då kan man själv köpa någon dunderdubbelhäftande dyr tejp som troligen funkar längre och listen behåller ju formen även om limmet bråkar.

Finns även liknande lister av aluminium om det kan passa in med det övriga.
Jag tror de dyker upp om ni scrollar ner en bit på sidan som länken ger.

M.v.h. JANKRO.
har precis beställt listerna som du tipsade om tack för detta
 
Toppen