• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Innertak - material, vad och varifrån?

F

F.d. 57937

Guest
Hej

Jag har uppenbarligen försvunnit som medlem efter år av tystnad, så jag fick registrera om mig, eftersom jag har en fråga:

Jag har antagligen fått in vatten i min gamla husbils tak (i alkoven), och eftersom alternativet i princip är att ge upp bilen så funderar jag på att riva upp innertaket. Kan jag göra nåt så kan jag, annars inte. Dock har jag svårt att hitta såväl info om, som någonstans att köpa själva innertaksbeklädnaden (som tycks vara närmast vinylliknande), ev isolering, och lämpligt lim.

Har någon tips eller information? Vad är det normalt för typ av beklädnand? Var kan man köpa den? Och samma med isoleringen och limmet?

Som bisats kan sägas att jag hört/läst att isoleringen ska vara cellplast (men inte har en aning om vad det innebär i praktiken. Bauhaus säljer standar cellplast, är det sådan?), och att PL200 lim ska funka. Vad gäller själva beklädnaden har jag ingen aning.

Alla tips mottages tacksamt

mvh jedrake
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hej

Jag har uppenbarligen försvunnit som medlem efter år av tystnad, så jag fick registrera om mig, eftersom jag har en fråga:

Jag har antagligen fått in vatten i min gamla husbils tak (i alkoven), och eftersom alternativet i princip är att ge upp bilen så funderar jag på att riva upp innertaket. Kan jag göra nåt så kan jag, annars inte. Dock har jag svårt att hitta såväl info om, som någonstans att köpa själva innertaksbeklädnaden (som tycks vara närmast vinylliknande), ev isolering, och lämpligt lim.

Har någon tips eller information? Vad är det normalt för typ av beklädnand? Var kan man köpa den? Och samma med isoleringen och limmet?

Som bisats kan sägas att jag hört/läst att isoleringen ska vara cellplast (men inte har en aning om vad det innebär i praktiken. Bauhaus säljer standar cellplast, är det sådan?), och att PL200 lim ska funka. Vad gäller själva beklädnaden har jag ingen aning.

Alla tips mottages tacksamt

mvh jedrake
Ett tips kan vara att kolla ”innertaksbeklädnad” på t.ex seasea eller någon annan båttillbehörsaffärs. De kan nog ha isolering och lim också.
Kjell
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, för att limma den nya träkonstruktionen som troligen kan bli aktuell brukar det bli bäst med polyuretanlim (lim som jäser när det härdar) och är fukttålig när det har härdat, ev. kan tvåkomponentlim också vara användbart till träkonstruktionen.
Isoleringen skall helst inte vara "vanlig frigolit" för det suger åt sig fukt . Använd i stället typ markisolerng, cellplast som inte suger fukt. Brukar ofta vara blå eller rosa till färgen och finns på byggfirmor i olika utföranden.
Den måste limmas först mot plåten med något polymerlim d.v.s. något av limmen som finns i patroner och som inte innehåller något lösningsmedel som förstör cellplast, och också kan torka/härda i ett slutet utrymme.
Sedan kan det vara lämpligt med någon tunn lätt plywood som innerväggar och tak som också stränglimmas mot isoleringen samt trästommen.
Sedan ytbeklädnad på plywooden.
Det finns en hel del att välja på från tjock filt, mattor för golv typ nålfilt m.m. men bäst i alla fall som takbeklädnad är nog som redan föreslagits beklädnad till båtinredning. Det finns olika men det är ljusa färger med lite präglad yta som är uppskummad och kanske uppåt fem m.m. tjock, så i båtar isolerar den lite mot kondens samt utförandet är lite förlåtande om underlaget inte är perfekt.
Lite lister som avslutning och som list mellan golv och tak m.m. kan man även använda någon snygg mjuk båttross/lina. först en sträng polymerlim inne i hörnet och sedan trycker man dit båttrossen som blir en snygg hörnlist även där tak och väggar svänger så mycket att trälister är omöjligt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Jankro har bra koll, som vanligt, och väntat!
Eftersom jag har både inrett Surfbuss o byggt några wind-surfbrädor,
kan jag, empiriskt, komplettera Styro-foam infon:

"Använd i stället typ mark isolering, cellplast som inte suger fukt.
Brukar ofta vara blå eller rosa till färgen och finns på byggfirmor i olika utföranden."
Styro-foam är vanligaste handelsnamnet, XPS.
Typ upp-jäst med Slutna celler.
(Kan även vara ljusgrön, har hittills bara sett pastellfärger)
Bra isolering, suger ingen fukt, hög tryckhållfasthet.
Strunta i passformen mellan bitarna,
Pu-skumma/limma fogarna genast, eller dagen efter, nice!
PU-skum, PU-lim, fäster även mot Armaflex,
kan vara bra att veta ;-)
Och mot mänsklig hud, tunna täta handskar är obligatoriskt!!!

Extremt mkt bättre än vanlig frigolit, EPS.
Kulor ihop-pressade, med öppen luft-volym mellan kulorna...

Betänk dock!
Ingetdera tål lösningsmedelsbaserade produkter! Big Nono!!!
PU-skum, PU-lim, 2-komp Epoxi, osv är ok.
Thinner, kontaktlim samt annat "skarpt" = Big Nono!!!


Lycka till! :)
 
Toppen