• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Innerskärmar BLD - Lokari

F

F.d. 8332

Guest
Är det någon som har erfarenhet och kan tipsa om vilket fabrikat som bäst isolerar från vägljud. Det skiljer ju en del i pris mellan fabrikaten. BLD vill ha 3841:- kronor med montering på vår Fiat/Sunlight T6941. Lokari tar endast 1350:- kr/paret, dock utan montering. Om jag förståt rätt har BLD:s skärmar isolering som standard medan man måste köpa och isolera själv på Lokari skärmarna. Vad bör man välja.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Innerskärmar BLD - Lokari

Rent spontant, om du vill göra jobbet själv, skaffa ljudisolering och limma, köp Lokari.
Annars verkar ju BLD:s erbjudande rätt o.k.?! :)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag hade köpt ett par sprayflaskor stenskottsskydd på exempelvis Biltema och sprutat i skärmarna för ljudisolering och sedan monterat de billigare inneskärmarna.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Man bör nog limma på "tung" ljuddämpningsmatta på innerskärmarna också. Annars får man både skrammel av stenar o.d. och dålig ljuddämpning.

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Jag klippte bitar av Biltemas dämppapp och klistrade på insidan på Lokaris skärmar. Jag vet att Lokari gör detsamma.

Själva monteringen av skärmarna var hur enkel som helst med bra passform.
Jag upplevde att det blev mycket mindre vägljud.

Dämppapp, Bitumen

Självhäftande papp för vibrationsdämpning av bilar, båtar, hushållsmaskiner, värmepumpar m.m. Tjocklek: 1,2 mm. För god effekt bör minst 1/3 av ytan täckas.

369212 1 ark som kan skäras eller klippas till önskad form. Mått: 500 x 1000 mm. 59,90

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Enligt vad BLD-folk sa till mig en gång jag var där och lyfte i deras innerskärmar så är de utformade i samråd med forskare Universitetet med valkar i plasten för att minimera ljudtransmissonen alltså inte bara ljudämpande matrial utanpå. Om det stämmer vet jag inget om men de sa så!
Det skulle vara intressant att se en ordentlig mätning gjord av en ljudtekniker före och efter montering av innerskärmar. Har nån av er sett nåt sånt?

// Göte J

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag klippte bitar av Biltemas dämppapp och klistrade på insidan på Lokaris skärmar. Jag vet att Lokari gör detsamma.

Själva monteringen av skärmarna var hur enkel som helst med bra passform.
Jag upplevde att det blev mycket mindre vägljud.

Dämppapp, Bitumen

Självhäftande papp för vibrationsdämpning av bilar, båtar, hushållsmaskiner, värmepumpar m.m. Tjocklek: 1,2 mm. För god effekt bör minst 1/3 av ytan täckas.

369212 1 ark som kan skäras eller klippas till önskad form. Mått: 500 x 1000 mm. 59,90

Jag skulle nog klä insidan med en riktig ljuddämpningsmatta som har ett mjukt skikt ca 20mm och en tung matta därefter, då får man både vibrations och ljuddämpning. :)

Senast ändrad:

ottoilmari

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026

Jag köpte lokari utan ljudisolerin isoleringen köpte jag i Biltema 4st svarta 50*50cm 3mm tjocka samt 2 skivor 50*100*2cm lim på enasidan aluminium folie på andra sen limmade dom på lokaris skärmar detta gjorde jag 2006 fungerar super har ei losnad kostnad hos biltema ca:300kr

Toppen