• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Innebelysning

B.Carlssons

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14347
Medlemskap
2025
Kan åskan slå ut lysrör i en husbil? Det small som bara den precis ovanför husbilen. Märkte senare att 3 stycken lysrör inte gick. Dom sitter så man har svårt att komma åt dom. Hittar inga säkringar som har gått. Har letat efter säkringar vid förarstolen och under ratten, men hittar inget fel.
Jag har en Dethleff RT 6614 årsmodell 2007.
Tacksam för svar

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025
Sv: Innebelysning

Jag kan tänka mig att induktion från åsknedslaget slagit ut elekroniken i lysrörsarmaturen. Kolla att det finns spänning till armaturen. Jag skulle byta ut allt mot LED-armaturer utan att därför vara säker att det håller om åskan härjar.
Jan Evert

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Om man har kopplat husbilen till 230V blir hela bilen en åskledare. Det kan skada TV, radio, antennförstärkare, EBL, dator, router mm.

2009 fick jag byta TV och antennförstärkare för att jag hade husbilen kopplad till 230V.

Vi har sedermera stått på norra Fårö (2012) under en sjudundrande natt. Hela Gotland blev strömlöst. Blix och åska kom i samma sekund. Men inga skador på bilens elektronik.

Numera använder vi aldrig 230V på sommarhalvåret.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Att kalla den för åskledare är väl fel? En åskledare ska skydda en byggnad, t ex.
Att den är känslig för åska, som allt annat som är inkopplat på el/telenätet, är väl inte så konstigt. Jag tror dock att de som har fått åskskador i husbil pga 230V-anslutning är relativt sett väldigt få. Fördelen med elanslutning överstiga vida risken.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag tror att en åskledare leder blixten och den elektromagnetiska puls som uppstår runt blixten. Jag vet att om man står tillräckligt nära och bilen är kopplad med rätt jordad kabel ökar riskerna för skador avsevärt.

Att ha sin husbil på 230V under åskväder är som att spela rysk roulett med bilen.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Åskledare är en installation för att avleda strömmen och skydda byggnader. Det är inte husbilens funktion.

Rysk roulette har ett statistiskt förhållande på 1:6-20 beroende på revolver/pistol. Risken för åskskador i husbil beroende på inkopplad 230 V lär mätas i miljondelar.
Men nu är vi långt från trådens ämne.

Toppen