• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Innbruddsforsøk - Førerdør i vranglås

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Jeg har hatt bobilen satt bort for grundig vask og polering denne uka. Leverte den mandag ettermiddag og hentet den i går, og oppdaget da at noen har prøvd å bryte seg inn i bilen mens den sto parkert (før den ble kjørt inn i vaskehallen tirsdag morgen). Daglig leder i firmaet sier at de ikke fikk låst opp førerdøren tirsdag morgen, og måtte bruke inngangsdøren i bodelen for å komme inn i bilen.

Utvendig låsesylinder er vridd ut av stilling, slik at nøkkel ikke kan settes inn, og utvendig døråpner sitter fast. Innvendig døråpner virker til å ha blitt frakoblet og slenger helt løst, og låseknappen sitter også fast.

Forholdet er anmeldt til politiet (som mest sannsynlig bare henlegger saken uten å gjøre en dritt) og forsikringsselskapet (som skal ha 6000 i egenandel), så da lurer jeg på om dette er noe jeg kan fikse selv på en rimelig måte?

IMG0008A.jpg IMG0009A.jpg

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Det finns en speciell demonteringsnyckel för att få loss låscylindern. Den finns tom att köpa på ebay men det lättaste är väl att anlita en husbils firma för att byta låscylinder

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Jeg regner med at hele innsiden av døra må demonteres for å få dette fikset, og det har jeg ikke tid til nå. Jeg vet ikke engang om det er mulig å demontere den med døra lukket... Har som sagt anmeldt forholdet for å kanskje få igjen litt på forsikringen, men har også kontaktet min nærmeste Ferda-avdeling (som jeg har brukt mer eller mindre fast siden jeg kjøpte bilen) for å høre om de kan fikse det.

Bilen forøvrig funker helt fint, men jeg er litt skeptisk til å dra på tur med førerdøra i vranglås, i tilfelle jeg skulle få behov for å komme meg ut av bilen fortest mulig under kjøring. Hva tenker dere?

Toppen