• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inloggningsproblem med iPad

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Inloggningsproblem med iPad

Den ultimata acceptanstestaren Jappe har ännu inte tagit Ifåne till sitt hjärta. Men det verkar nära nu. :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Inloggningsproblem med iPad

iPaden är inte så tokig! Vad som stör mig är kompabilitetsproblemen när man vill installera appar utanför Macsfären. Lite nonchalant och snobbigt avståndstagande från världen gör att vissa funktioner är oåtkomliga t.ex. vanliga sms. Jag försökte ladda ner en bra fransk ställplatsapp men det gick inte. Vattentäta skott till många appar.

Hade inte iPaden haft exklusiv rätt (som jag uppfattar det) till iGo Primo och Poiviewer så hade jag inte behållit den!

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Inloggningsproblem med iPad

Ja, det är väl avsaknaden av Igo och poiviewer som är akilleshälen för oss med androider i husbil som vill kunna använda hbk:s ställplatslista.
Det jag saknar är en "rundsmörjningsapp" till androider, en app som får andra appar att samarbeta bättre!

Jag har testat ett par appar som nästan är bra, Tog along+ (betal 16kr ) och Locus free (reklamfinasierad) och bägge har sina ljusglimtar genom att de kan visa Hbk:s ställplatser på kartan och beskrivningarna finns att läsa, det är till och med möjligt att förladda kartor för offlinebruk med minst den ena men,,, det finns tyvärr ingen vettig koppling till navigatorapparna!
Googlemaps navigator (online) kan ta emot beställningen och göra jobbet men ingen av de offline navigatorer jag testat med vill jobba ihop med dem.

Mike (engelsk husbilsåkare) som har utvecklat Tog along har sagt att det ska komma en uppdatering som ska få hans app att kunna kommunicera med sygic, men jag har inte sett att det fungerar ännu.
Dessutom har jag mejlat till sygic med förslaget att de vore bra om de ordnade till det så att det blir lättare att importera saker som kmlfiler i framtiden.

För det sjuttielfte så har jag lite svårt att passa in i den androida världen, jag trodde det skulle vara enkelt men det är många saker jag har svårt att ta till mig, en begagnad iphone 4s är på ingång... vi får se om jag kan anpassa mig bättre där! :)

Troligen blev det här postat på fel ställe, jag började skriva lite och ganska snart spårade det ur och blev väldigt mycket skrivet och inget handlar om det jag började skriva.
Så kan det gå! ;)

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inloggningsproblem med iPad

Lite nonchalant och snobbigt avståndstagande från världen gör att vissa funktioner är oåtkomliga t.ex. vanliga sms. Jag försökte ladda ner en bra fransk ställplatsapp men det gick inte. Vattentäta skott till många appar. Jappe

Vanliga SMS är inte oåtkomliga! Använd Meddelanden! När mottagaren har iPhone/iPad blir meddelandet gratis annars blir det vanligt gammaldags SMS/MMS. Du ser om det blir gratis om mottagaren är blåmarkerad.

Beträffande franska ställplatsappar finns Aires CC som är riktigt bra.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inloggningsproblem med iPad

Jag får delvis ta tillbaka mitt påstående att vanligt SMS skickas då mottagaren inte använder IOS-enheter.

Detta gäller om man använder iPhone, inte iPad som inte har funktionen att ringa röstsamtal.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inloggningsproblem med iPad

Aires CC som visserligen är på franska men lättfattlig sådan.
Franska är ju ett mellanting mellan svenska och spanska, åtminstone på kartan!

image.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inloggningsproblem med iPad

Jag får delvis ta tillbaka mitt påstående att vanligt SMS skickas då mottagaren inte använder IOS-enheter.

Detta gäller om man använder iPhone, inte iPad som inte har funktionen att ringa röstsamtal.
Har du sett oppskriften fra Apple på hvordan rydde opp etter imessage om du går over til annet enn ios mobiltelefon? Det er på gang en class action i USA på dette, har en kontakt brukt imessage og slutter med det så kan du ikke lengre sende sms til denne uten at avsender fjerner mottakeren fra sin kontaktliste først. Apple har ingen annen løsning tilgjengelig!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Inloggningsproblem med iPad

Aires CC visar bara franska ställplatser. Camping car infos visar även ställplatser utanför Frankrike, en riktigt bra app som jag försökte knö in i paddan men den satte sig på tvären!

Det är alltså två världar som inte fungerar särskilt bra ihop, tyvärr! iPaden kommer att få uppdraget att fungera som min nya navigator efter "Beirut 1, 2 och 3" som alla har fått fnatt!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inloggningsproblem med iPad

Motorhome Parkings Campercontact finner du i App Store under iPhonefliken.

image.jpg

Annars är min favorit Mobil Life + som slår det mesta.
Enda nackdelen är att det fortfarande saknas direktkoppling till iGO.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inloggningsproblem med iPad

iPaden kommer att få uppdraget att fungera som min nya navigator efter "Beirut 1, 2 och 3" som alla har fått fnatt!

Jappe

Visst är iPad unik som navigator tillsammans med iGO och diverse andra navigeringsappar.

För mig har den ännu större värde som bild- och videohanterare. Eftersom mina bilder med automatik hamnar i bildströmmen är det enkelt att redigera med Snapseed och skapa bildspel med iMovie. Med bilder och videor på plats tar det endast minuter att lägga ut bildspel med musik på Youtube.

Här ett bildspel från förra veckan:

[youtube]82fq5iHwkmE[/youtube]
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Inloggningsproblem med iPad

Motorhome Parkings Campercontact finner du i App Store under iPhonefliken.

Visa bilaga 85332

Annars är min favorit Mobil Home + som slår det mesta.
Enda nackdelen är att det fortfarande saknas direktkoppling till iGO.

Efter att ha åkt småsträckor varje dag i Spanien, Frankrike, Belgien, Holland, samt Tyskland och letat ställplatser via olika verktyg har även jag fastnat för Campercontact. Dock så använder jag laptopen när jag planerar och Androidpaddan under färd. Fungerar kanon.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Inloggningsproblem med iPad

Knarrevik m.fl.!

Pillandet på iPaden ger viss tillfredsställelse ibland och för en stund sedan så var jag nästan i extas när jag lyckades med att visa Promobils "favoriter" på kartan.

pa.jpg

Denna lycka varade emellertid bara en kort stund. Sedan var den gråa vardagen tillbaka utan favoriterna på kartan!

Hur gjorde jag eller rättare: hur gör jag för att visa favoriter (enbart) på kartan?

Tack på förhand!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inloggningsproblem med iPad

Det har jag aldrig reflekterat över. Jag försökte att visa enbart favoriterna på kartan men lyckades bara med listan i avståndsordning.

En annan sak som kan förenkla när du vill visa skärmdumpar från iPad är att hålla ner avstängnings- och hemknappen samtidigt.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Inloggningsproblem med iPad

Har du sett oppskriften fra Apple på hvordan rydde opp etter imessage om du går over til annet enn ios mobiltelefon? Det er på gang en class action i USA på dette, har en kontakt brukt imessage og slutter med det så kan du ikke lengre sende sms til denne uten at avsender fjerner mottakeren fra sin kontaktliste først. Apple har ingen annen løsning tilgjengelig!

Det är om man inte kopplar bort iMessage på sin iPhone innan bytet :)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Inloggningsproblem med iPad

Jag får delvis ta tillbaka mitt påstående att vanligt SMS skickas då mottagaren inte använder IOS-enheter.

Detta gäller om man använder iPhone, inte iPad som inte har funktionen att ringa röstsamtal.

SIP-telefoni går ju bra att använda :)
"Vanliga" telefonsamtal och SMS stöds inte, men jag använder det enormt sällan numera. FaceTime, Viber och iMessage har tagit över min värld.
 
Toppen