• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling solceller

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej på er alla. Jag undrar om det är någon här på forumet som vet hur eller om man kan koppla in solceller från regulatorn till ebl en som är en NE 350, nu är solcellen inkopplad direkt till batteriet, det finns ett uttag där det står solcell det är en koppling med tre stift, frågan vilket stift är till vad? Om det går att koppla till ebl en finns det risker med det?, varför jag tror att det är bättre att koppla via ebl en är att då bör även startbatteriet få laddning.
 

Bilagor

  • DSC_0489.JPG
    DSC_0489.JPG
    1,1 MB · Visningar: 80
  • DSC_0491.JPG
    DSC_0491.JPG
    3,1 MB · Visningar: 80

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.141
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
De inkopplingar av solceller jag har sett som har kunnat ladda både start- och bodelsbatteri via elblocket har krävt att solcellsregulatorn har 2 st utgångar, en för vardera batteriet.
Kontakten i elblocket har då 3 anslutningar.
Minus, plus start, plus bodel

Det går inte att se vad det står på den andra bilden vid den 3-poliga kontakten
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hej på er alla. Jag undrar om det är någon här på forumet som vet hur eller om man kan koppla in solceller från regulatorn till ebl en som är en NE 350, nu är solcellen inkopplad direkt till batteriet, det finns ett uttag där det står solcell det är en koppling med tre stift, frågan vilket stift är till vad? Om det går att koppla till ebl en finns det risker med det?, varför jag tror att det är bättre att koppla via ebl en är att då bör även startbatteriet få laddning.
Hej, jag tänkte precis som du. Så jag kopplade in mig på ebl. förra året.
Jag la tillbaka trådarna direkt på bodelsbatterier förra helgen.
Anledningen, reducerad laddström från solcell även om man räknar ihop det.
Jag kommer att sätta separat solcell till startbatteriet.
Det är min erfarenhet och mitt beslut andra får göra som dom vill.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej, jag tänkte precis som du. Så jag kopplade in mig på ebl. förra året.
Jag la tillbaka trådarna direkt på bodelsbatterier förra helgen.
Anledningen, reducerad laddström från solcell även om man räknar ihop det.
Jag kommer att sätta separat solcell till startbatteriet.
Det är min erfarenhet och mitt beslut andra får göra som dom vill.
Hej, tack för svaret, jag låter nog bli att koppla in ebl en. bättre att ha koll på bilbatteriet manuellt.
 

Klas & Emelie

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Falköping
HBK-Nr
32606
Medlemskap
2024
Jag har kopplat via vår EBL från nordelettronica, då jag har du ett uttag med 4 stift.
Köpte en solcellsregulator som laddar båda batterierna. (Epever DUO)
Enligt kopplingsschemat till vår husbil så är JP16 (förberedelse av solpanel) 1: Jord , 2: Tändning, 3: Service batteri 4: start batteri
 

JonasBjo

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
31378
Medlemskap
2024
Jag har kopplat via vår EBL från nordelettronica, då jag har du ett uttag med 4 stift.
Köpte en solcellsregulator som laddar båda batterierna. (Epever DUO)
Enligt kopplingsschemat till vår husbil så är JP16 (förberedelse av solpanel) 1: Jord , 2: Tändning, 3: Service batteri 4: start batteri
Jag har också nordelettronica ne186 och samma jp16. Vad är fördelen? Jag har 360w solpanel via victron mppt 100/20 som jag tänkte koppla in på bodelsbatteriet (lifepo4) direkt. Är det att föredra att koppla in det via jp16 och att låta den fördela till lasterna och underhållsladda bilbatteriet? Ne186 stödjer inte lifepo4 så den står i gel-läge för att inte skicka ut för hög spänning.
 
Toppen