• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inkoppling lös solcell

F

F.d. 25291

Guest
Som komplement till två paneler (platt) på taket har jag tänkt en lös, flyttbar panel, som kan hjälpa till när taket är i skugga.
Då är frågan: Var skall jag koppla in den?
Den är på 2 x 60w, med egen regulator (tack för tipset Jappe), och jag undrar om den går att koppla in på ett "cigarettändareuttag" som är kopplat på bodelsbatterierna med 4kv kabel, eller om jag måste ha en annan koppling?

uno

Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Inkoppling lös solcell

Det blir även en kabelförlust på vägen till batteriet (er), så det bör inte bli några problem. Jappe var mycket nöjd med sin uppsättning som gav betydligt mer än liggande paneler (hittar tyvärr inte tråden, men det var från hans Portugal-resa)...

F

F.d. 25291

Guest

Beställde på e-bay 11/10, och något förvånad blev jag när frakten ingick, men mest förvånande var att idag, 15/10 ringer det på dörren och paketet levereras!!!
Helt makalöst kvickt.

uno

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag köpte en 50-wattare på SeaSea till extrapris 675:- som jag gjort ett vinklingsbart stativ till.
Den och en MPPT-regulator som komplement till100-wattaren på taket bör räcka för en längre tids fricamping och laddning av el-cykel.
Jag kopplar in den på cigarett-tändaruttaget.
Jag lägger ut en bild när det slutar regna.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det finns även 1-2 ladd-ingångar på EBL'erna (beroende på vilken modell). Där hade jag kopplat in en extra panel och/eller laddare.

På EBL 220 finns det två ingångar med vardera 25A säkring.

Senast ändrad:

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

Jag köpte en 50-wattare på SeaSea till extrapris 675:- som jag gjort ett vinklingsbart stativ till.
Den och en MPPT-regulator som komplement till100-wattaren på taket bör räcka för en längre tids fricamping och laddning av el-cykel.
Jag kopplar in den på cigarett-tändaruttaget.
Jag lägger ut en bild när det slutar regna.

Har det slutat regna nu?

Toppen