• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inkoppling Ctek Dual 250S till en CBE 300 ??

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Har köpt en Ctek Dual och hade tänkt koppla in den i eftermiddag. Men det var inte så enkelt som jag trodde. Hade tänkt använda ett växlande relä så att Cteken kopplas in vid laddning med hjälp av D+ och när generatorn inte laddar kopplas Cteken bort.

I mitt elblock som heter CBE 300 finns det 3 anslutningar med lite grövre area. +B1 som går ut till startbatteri, +B2 som går ut till bodelsbatteri och -B2 som är gemensam jord. Men jag måste ju också hitta inkommande + från generatorn, men den finns ju inte. Tänker jag fel eller borde inte elblocket ha en inkommande matning med hög ström?

Finns det någon som har kopplat in en liknande laddare till en CBE 300?
 

Bilagor

  • 2013-04-27 16.14.10.jpg
    2013-04-27 16.14.10.jpg
    3,4 MB · Visningar: 32
  • 2013-04-27 16.15.28.jpg
    2013-04-27 16.15.28.jpg
    2,3 MB · Visningar: 34

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Inkoppling Ctek Dual 250S till en CBE 300 ??

Lite fel tänker du nog. Du har ju en grov från startbatteriet +B1.
Det är väl den som laddar bodelsbatteriet från CBE 300.

D+ är bara en manöverspänning som ger + när generatorn laddar. Alltså en klen kabel.

Leta rätt på ett kopplingsschema till Ctek.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Inkoppling Ctek Dual 250S till en CBE 300 ??

Måtta för 20A beroende på längd från startbatteri till bodelsbatteri(er).
Jag körde på 8mm² då mina bodelsbatterier står i soffan direkt bakom förarstolen, säkrade av med 30A mini ALN. Jag har f.ö också ett CBE DS300 EBL.
M.a.o jag gick direkt på D250S, skippade att gå genom EBL.

Funkar helt suveränt :yes:

Peter :)
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Inkoppling Ctek Dual 250S till en CBE 300 ??

Men då kortsluter du väl D250 eller har du tagit bort relä i EBL?

Har inte rört EBL.

Kortslutning, menar du att plus och minus (jord) skulle få kontakt ?

Har inte rört jordningarna annat än att allt in/ut ur bodelsbatterierna går via NASA BM-1's shunt som sitter på minuskabeln vid bodelsbatterierna.

Shunten längst till höger i bild, D250S till vänster.

Laddar öerhört effektivt.
 

Bilagor

  • 2013-04-03-0340.jpg
    2013-04-03-0340.jpg
    1,2 MB · Visningar: 52
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.204
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Inkoppling Ctek Dual 250S till en CBE 300 ??

Eftersom ett 70A relä drar när D+ är hög och kopplar ihop batterier i EBL så får du samma potential på båda sidor av ctek och då ger den nog inte så mycket.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.955
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: Inkoppling Ctek Dual 250S till en CBE 300 ??

Jag gjorde så att jag tog ur säkringen på 50 amp som satt mellan startbatteri/generator till EBL. Sedan kopplade jag från startbatteri via 80 amp automatsäkring till CTEC 250 S Dual och CTEK Smartpass direkt till bodelsbatterierna. Att jag även har Smartpass beror på att jag har 3 st 90 Ah batterier parallellkopplade (+ till + och - till -). Dessutom en 1500 Watt omvandlare så jag kan köra AC:n i bodelen under körning om det skulle behövas. 3 batterier som är nästan tomma får då tillsammans med förbrukare mer än de 20 amp som enbart CTEK 250S Dual ger. När batterierna börjar bli någorlunda laddade tar 250 över och ser till att de blir laddade till 100% vilket aldrig enbart generatorn klarar. Kabelarea 6 kvadrat då det är korta avstånd. Detta har gjort att bodelsbatterierna blir laddade på mycket kortare tid under körning och framför allt laddade till 100% och inte bara ca 85% som generatorn kan klara. Ska även koppla solcellerna direkt till CTEC 250S Dual eftersom den har en extra ingång för det och då även ser till att ladda startbatteriet riktigt fullt när bodelsbatterierna blivit fulladdade. Ett fenomen jag fick på förra husbilen var att Elblocket bröt ibland då det inte kom in någon laddning " rätt väg". Löste det då med att solcellerna fick ladda den vägen via sin regulator då och då.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Inkoppling Ctek Dual 250S till en CBE 300 ??

Den kabel som kommer från startbatteri ger ju även laddning via Generatorn.

Det är nog helt rätt.

Jag har inte fått det att stämma eftersom jag fick noga förklarat för mig när vi hämtade bilen att elblocket först laddade startbatteriet och när det var laddat övergick till att ladda bodelsbatteriet. Har då tänkt att det borde vara en ingång direkt från generatorn och att elblocket sedan styr laddningen till rätt batteri.

Tack för tipset:)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Inkoppling Ctek Dual 250S till en CBE 300 ??

Måtta för 20A beroende på längd från startbatteri till bodelsbatteri(er).
Jag körde på 8mm² då mina bodelsbatterier står i soffan direkt bakom förarstolen, säkrade av med 30A mini ALN. Jag har f.ö också ett CBE DS300 EBL.
M.a.o jag gick direkt på D250S, skippade att gå genom EBL.

Funkar helt suveränt :yes:

Peter :)

Räknade på spänningsfallet vid några olika areor för 20A. Om jag använder 6mm² får jag ett spänningsfall på 0,011V och om jag tar 4mm² så får jag 0,017 V. Tror nog inte att det gör så mycket med 4mm² även om jag får 0,006 V mer spänningsfall.

Batteriet står 2 dm från elblocket så spänningsfallet blir minimalt.
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Inkoppling Ctek Dual 250S till en CBE 300 ??

Hej har kopplat in dual250 i en Mirage89 och vår Winnebago89, det tog mer än en eftermiddag...och efter lite feltänk :) tog jag kontakt med Ctek på telefon Kundsupport: 0225-351 80 och fick mycket kunnig och trevlig hjälp av Daniel Sundqvist i hur jag skulle koppla. Rekommenderas. Skickade även in bilder och skisser, för att beskriva hur det såg ut. Vi hade både mail och telefon kontakt

Jag har satt Dual mellan generator/startbatteri och husbilsbatteri. På winnebagon kopplade jag bort relät som satt mellan startbatteri och husbilsbatteri.

På miragen sitter Dual mellan relät och husbilsbatteriet. Relät fyller ingen funktion, men jag lät det sitta kvar.

Åker snart på årets första tur, ska bli spännande att se hur bra det fungerar! Jag har höga förväntningar :)
Sture
 
Toppen