• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av solpanel

MiaFia

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
29102
Medlemskap
2024
Jag håller nu på med att koppla in min solpanel. Jag har googlat och hittat olika förslag och skulle därför gärna få era synpunkter på hur man bäst kopplar mellan MPPT regulatorn och batteriet.

Jag har en 160W panel och en Victron Bluesolar 75/15 MPPT regulator med blåtand.

  • Vilken kabel skall jag välja mellan batteriet och MPPT regulatorn? Vissa rekommenderar en så kallad batterikabel (en extra grov kabel). Jag tänker att det kanske är en bra idé med en grov kabel för att minska eventuella effektförluster. Eller behövs det kanske inte någon speciell kabel?
  • Skall jag säkra mellan regulatorn och batteriet (vissa verkar att göra detta och andra inte). Jag tänker att det kanske inte behövs då det redan sitter en säkring i regulatorn (Victron Bluesolar).
Ha en fin dag!
Mvh Mia
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Jag håller nu på med att koppla in min solpanel. Jag har googlat och hittat olika förslag och skulle därför gärna få era synpunkter på hur man bäst kopplar mellan MPPT regulatorn och batteriet.

Jag har en 160W panel och en Victron Bluesolar 75/15 MPPT regulator med blåtand.

  • Vilken kabel skall jag välja mellan batteriet och MPPT regulatorn? Vissa rekommenderar en så kallad batterikabel (en extra grov kabel). Jag tänker att det kanske är en bra idé med en grov kabel för att minska eventuella effektförluster. Eller behövs det kanske inte någon speciell kabel?
  • Skall jag säkra mellan regulatorn och batteriet (vissa verkar att göra detta och andra inte). Jag tänker att det kanske inte behövs då det redan sitter en säkring i regulatorn (Victron Bluesolar).
Ha en fin dag!
Mvh Mia
Jag tror det är svårt och få dit grövre kabel än 6 kvadrat, och det räcker om du inte har långt mellan batteri och regulator.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Vilken kabel skall jag välja mellan batteriet och MPPT regulatorn? Vissa rekommenderar en så kallad batterikabel (en extra grov kabel). Jag tänker att det kanske är en bra idé med en grov kabel för att minska eventuella effektförluster. Eller behövs det kanske inte någon speciell kabel?
Det finns några trådar med lite resonemang om hur grov kabel man bör välja. I princip, ju grövre desto bättre. Detta eftersom den effektförlust som blir i kabeln annars kunde ha blivit till laddning i batteriet
Skall jag säkra mellan regulatorn och batteriet (vissa verkar att göra detta och andra inte). Jag tänker att det kanske inte behövs då det redan sitter en säkring i regulatorn (Victron Bluesolar).
Säkringen ska sitta på batterisidan och vara dimensionerad efter kabelarean. Eller klenare, om du har tagit i med riktigt grov kabel
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Säkringen skall finnas där för att inte kablarna skall börja brinna ifall det blir skador på dom med kortslutning som följd. Säkringen är alltså INTE till för att skydda regulatorn. Gör som "ingbe" säger och sätt den så nära batteriet som möjligt. Det brukar stå i manualen till regulatorn hur stor säkringen skall vara.

Det är också som "ingbe" skriver bättre med grövre (och kortare) kabel mellan regulator och batteri. Grövre än 6 kvmm brukar dock sälla behövas (eller få plats i regulatorns anslutningar). Vinsten med grövre kabel är liten om inte kablarna är mycket långa.

MVH
Hans
 
Toppen