• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av laddningsregulator

F

F.d. 16416

Guest
Hej,

Har på råd av husbilsfirman kopplat in laddningsregulatorn till solpanelen direkt på bodelsbatteriets poler med en avsäkring.
Detta funger perfekt och bodelsbatteriet har laddats helt OK.

När husbilen stått några dagar utan nätanslutning har dock spänningen på bilbatteriet sjunkit. Kanske är det larm mm som drar ut lite och startbatteriet får ingen tillskottsladdning från solsystemet. Inga problem att starta dock.

Vid nätanslutning laddas ju först bodelsbatteriet och därefter bilbatteriet och båda batterierna blir således uppladdade.

Tror inte det finns någon särskild solaringång på vårt elblock.

Min fråga, som kanske är helt galen??? Kan jag koppla in solcellsregulatorn på elblocket parallellt med ingången från bilens fasta 220-voltsladdare och på så sätt även få laddning av bilbatteriet?

Lura elblocket att tro att det är billaddaren som laddar och på så sätt få båda batterierna laddade. Kan det gå åt pipan om både både solregulatorn och billaddaren råkar kopplas in samtidigt.

Någon som vet?

Roadglider

Senast redigerad av en moderator:
Toppen