• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

inkoppling av kamera

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Här kopplat in min kamera så att den initsieras när jag lägger backen. Vill också ha en separat brytare så att jag också kan initsiera den utan att backen ligger i. Måste förhindra så att strömmen inte går bakvägen in bilens elsystem då. Räcker det med att sätta en diod på kabeln efter strömbrytaren ?.

F

F.d. 29910

Guest
Sv: inkoppling av kamera

Jag bifogar en enkel skiss!

Men tänk på att om du har en ny bil med CAN-bus övervakning av lampor och dyl. kanske det inte funkar!

/Malbeck

Bilagor

• IMG_0079.JPG
    IMG_0079.JPG
    46,8 KB · Visningar: 7

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, Kjell & Comp. har några. 1N4001 borde räcka ca. 1A.
Om canbussystemet skulle bråka och tända varningslampa så kan man använda lampströmmen från backlampan till spolen i ett litet relä och ta själva drivströmmen till kameran från bodelsbatterierna.

M.v.h. JANKRO.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Jag gjorde det enklare för mig. Använder displayens on/off för att själv bestämma när jag vill aktivera kameran. Inget särskilt besvär när jag backar, bara att trycka på knappen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Siste kamerasystem jeg monterte hadde en boks på kabelen fra displayet til de 4 kameraene som fulgte med. Til denne boksen ble det koblet en ledning fra backen og en fra hver av blinkerne. På displayet fantes en knapp som kunne slå på alle kamera, boksen slo på venstre sidekamera når vi skulle svinge til venstre, begge bakkamera når backen ble lagt inn. Systemet var egentlig for vil med slep, men jeg installerte dette i en heste-transport slik at det ene bakkamera var inne hos hestene. I praksis ble det til at knappen på displayet ble brukt hele tiden. Greit med bedre og høyere monterte speil samtidig som en kunne se og høre hestene.

F

F.d. 29910

Guest

Jag har använt mig av dioder till blinkersen vid inkoppling av ett larm på min husbil 2012, med CAN-bus och det bråkar inte!

Prova med 1N4001 borde hålla, koppla in den och låt kameran gå en stund med backen i , och känn på dioden att den inte blir för varm!

Lycka till!

/Malbeck

Toppen