• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av dimmer CBE MCR

Jsson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25342
Medlemskap
2025
1629818119546.jpeg
Har köpt ovanstående dimmer från CBE på Campingvaruhuset. När jag ska koppla in den så finns det tre ingångar:
+ Loads
- Earth
+ 12V Power supply

Finns det någon som har erfarenhet eller förstår hur den ska kopplas in?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Använder du tvåledare så kopplar du den ena (vanligen svart) till minus och den andra (vanligen röd) till plus på din belysning. Andra änden kopplar du svart till - Earth och röd till + Loads på din dimmer. Sedan kopplar du en ny tvåledare med svart vidare från dimmern till någon jordpunkt eller minuspol på batteriet samt röd till + 12V Power supply på dimmern och vidare till någon lämlig avsäkrad pluspol. Två svarta skall alltså sitta i minuspolen på dimmern (om du inte använder jord till både dimmern och belysningsarmaturen).

Jsson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25342
Medlemskap
2025
Tack. Tidigare hade jag en vanlig strömbrytare. Till den ena kopplingen gick en svart kabel och till den andra gick en blå och en röd. Den röda går vidare till en en kubisk kopplingsdosa som jag inte riktigt vet vad det är (se nedan). Som du märker så är jag inte direkt någon utbildad elektriker. Var de två andra kablarna går vet jag inte riktigt. Om jag kortsluter den svarta och den blå så lyser lampan. Kan du dra någon slutsats av den informationen eller behöver jag mäta på kablarna?
1629826383132.jpeg

Toppen